Gå till innehåll

Mitt 1800 liters revkar.


LN21

Rekommenderade inlägg

Sumpen är är rengjord, jisses vad mycket mulm det var på botten. Ja ska göra en skitfälla på botten av returfacket. Ska se om ja inte kan skaffa en blå filtermatta och skära till.

Min nästa tanke med att bygga i sumpen, att botten är lutande å så sätt samlar skiten lättare mot en eller en kant där man har en kran eller kan suga upp det lättare.

Optimalt hade kanske vart å haft en Vortex kammare och tar upp allt vatten innan å sen till sumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig, Vortex hade varit det bästa. men ja har inte pallat bygga en. Smart med det sluttande glaset.

Men det visade sig att ja hade 1 cm bakterier i returfacket, så det sedimenterar riktigt fint. Låg och lugn vattenhastighet.

Har ju ett 600 liters som sump, och ja byggde så stort returfack ja kunde för att ja ville ha en stor vattenyta i det facket.

Så att med en stor och fin filtermatta på botten så fångar ja än mer hoppas ja:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men blir det inte mer skit om du har en matta i returfacket eller menar du första kammaren.

Jag får kolla igenom din tråd å se hur du byggt din sump. Kommer få inom kort 2st 600 liters akvarium man kan använda som sump :)

Finns ju visseligen nu sådadär roolermat eller vad det kallas. Filtersockor orkar jag ej göra rent men det borde funka att bygga nått bra som tar upp skiten innan de åker ut igen i karet eller fastnar i nästa fack i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahhh, ja förstår. Det är tvärt om, jag vill fånga så mycket som möjligt i returfacket. Ja tömmer saltdelen i sumpen vid varje vattenbyte och använder utrymmet till att blanda nytt vatten. Ja har lätt att få ut vattnet, pumpar ut det i trädgården helt enkelt. Så att ja behöver inte bry mig om att det är den lägsta punkten i systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det blir inget grönt men ja är noga med att då o då räfsa lita.

Men ja gjorde samma misstag som du och slog några spannar på ogräset på garageuppfarten, och det dubblade ogräset:):)

Låter som du har gott om fosfat och nitrat i det vattnet. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen helg igen,,,, romen är upphälld. Skål på er :)

Karet visar sig inte riktigt från sin bästa sida. Hmm allt står liksom stängt och trist.

Alla värde verkar ok. ja är så trött på mina sandvändare, dom ser till att det är ett dis i karet lagom att man kommer hem från jobbet till släckning. dom tar bort pricken över Iet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så då händer just nu mitt första stora bakslag i detta akvariet.

Efter att ha rengjort klyvetter och mätt med två olika test så visar det sig att ja har ett Ca på 360.

Ja har under en veckas tid haft liiiite necros på min stora Acropora Formosa (Brun med blåa toppar). Alla Acros har sett lite hängiga ut o ja har inte fattat varför.

Som det ser ut just nu så tappar jag hela den korallen,,,,,,, den är dessutom rätt stor 40*50 cm.

Hela korallen visar vävnadsdöd, suck suck suck suck.

Märkligt är att inga andra Acropora har någon (än så länge) vävnadsdöd.

Trist riktigt trist är det iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt! Vilka tester för sig med klyvetter? är det hanna? redsea? kan du förklara? Fick själv en sps krasch men tror inte det var lågt ca..har ju legat högt istället..mäter själv med salifert..undrar lite om kritiska värden upp o ner o vilket som är värst,hela förbrukningsbiten ca mg kh tycker jag är svår att få till...ena veckan hög förbrukning nästa inte..Sen om vävnadsdöd på en stor korall..svårt att få det o sluta även om man gör åtgärder,har det väl börjat så var det typ kört i mitt fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara att bryta ihop och komma igen Larry :) Tyvärr är den hobbyn sådan - vi ligger på randen av vad vi klarar av. ibland går det inte bara. men å andra sidan - hade det inte vart så hade varken jag, du eller den käre Ormet sysslat med salt - då hade vi varit kvar i tanganyikaträsket :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Hagbard,,, ja kör med Saliferts test, ja menar att ja rengjort de små plaströren där själva testet sker.

Det visar sig att just Ca testet är lite segt i sitt omslag, ja har alltid gjort som så att jag kört ner droppsprutan till 0,2 markeringen i ett hujj. Sen direkt därefter droppat dropparna en och en för att ser vart testet slår om.

Meeeeeeeeen det visar sig att att testet behöver några sekunder för att så om så när ja trodde att ja vart nere på 0,16 så slog testet inte om för att jag drippade i just den droppen utan i själva verket så slog det om mycket tidigare. Så att mitt tips från och med nu är att köra ner till 0,3 istället och swirla flaskan i 5 sekunder innan Ni börjar finlira.

@ Ormet,,, jepp snart är där plats för mer:):)

@ Strikt,,, jepp det gäller att inte har för brott när värdet ska upp igen.

@ Ola,,, tack Ola:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Lasse,,, precis. Det är verkligen i ett smalt område vår hobby måste hålla sig i för att det ska funka. Och precis som du säger så är det ju det som är utmaningen.

Sen att man nästan varje vecka lär sig något nytt är ju det som inspirerar mest.

Ja tycker att utvecklingen verkligen går i en rasande takt i hobbyn, tror dessutom att det är webben och forum som detta som driver utvecklingen framåt i raketfart.

Tanganyika vart ju riktigt kul men det var bara en fas i hobbyn som man ska igenom:):)

Men ja tycker fortfarande att det akvarium men troffar och hästnosar kan trollbinda mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[quote=LN21;629260

Men ja tycker fortfarande att det akvarium men troffar och hästnosar kan trollbinda mig.

Tänk dig ett sådant akvarium med lite saltvattensteknik, algmattor, vågrörelse och annat - Då skulle man nog få något annorlunda fiskar

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då händer just nu mitt första stora bakslag i detta akvariet.

Efter att ha rengjort klyvetter och mätt med två olika test så visar det sig att ja har ett Ca på 360.

Ja har under en veckas tid haft liiiite necros på min stora Acropora Formosa (Brun med blåa toppar). Alla Acros har sett lite hängiga ut o ja har inte fattat varför.

Som det ser ut just nu så tappar jag hela den korallen,,,,,,, den är dessutom rätt stor 40*50 cm.

Hela korallen visar vävnadsdöd, suck suck suck suck.

Märkligt är att inga andra Acropora har någon (än så länge) vävnadsdöd.

Trist riktigt trist är det iallafall.

Tråkigt, men det måste väl till mer än ett ca-dipp på 360 för att tappa en hel koloni. Är det verkligen inget annat t.ex. slarv med vattenbyten, det blir ju mycket vatten att byta i veckan ca 150 liter på ett så stort akvarie.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Lasse, ja riktigt coolt med trådalger o diatomer,såg något sådant danskt kar för något år sedan. Fullt med Kejsare.

@ Janne, ja jo ja kan kanske byta mera vatten. Försöker byta 400-500 liter var annan/tredje vecka. Ja bytte 500 liter idag.

Sen är det tyvärr nog inte en dipp över ett dygn eller så utan snarare en vecka.

Formosan ser liiite piggare ut nu ikväll men eftersom ja har necros på alla grenarna så har ja inte stort hopp.

Dock inte så att jag börjar nödfragga än, för att om ja börjar med det så är det en ännu större belastning.

380 igårkväll och 390 nu så kommer ja förhoppningsvis rätt om ett par dar i Ca:)

Skynda långsamt är det som gäller.

Allt annat i karet helt ok ut nu ikväll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...