alexochingencarina Postat 16 oktober 2014 Postat 16 oktober 2014 Den fragg jag köpte av Larry tvärdog inom 24 timmar... Borde jag temperaturaklimatiserat den lite försiktigare inan jag stoppade i den i revkuben?Vad var det för fragg? Citera
petnym Postat 26 oktober 2014 Författare Postat 26 oktober 2014 Dagsfärsk bild... Skaffade några gröna skivor (nere till höger på bilden) och lite sps-fraggar (utanför bild) på korallträffen i Göteborg i helgen... Citera
petnym Postat 30 oktober 2014 Författare Postat 30 oktober 2014 Fick plocka bort en snäcka som provar fail-safe mekanismerna på akvariets Herbie-overflow. Citera
petnym Postat 15 november 2014 Författare Postat 15 november 2014 Mätt lite vattenvärden och bytt ca 10% vatten då några av korallerna plötsligt blivit lite bleka...salthalt/specifik vikt: 1,026Kalcium Ca: 500 ppmAlk: 150 ppm / 8,4 dKHFosfor/fosfat: 24 ppb P / 0,07 ppm PO4Nitrat: 1 ppm Citera
petnym Postat 30 november 2014 Författare Postat 30 november 2014 Inspirerad av Tritons-labs rapporter så har jag lagt till ett rapportblad med översikt av mätvärden i mitt excell-ark med mätvärdeslogg. Skall försöka få till lite gränsvärden med färgkodning framöver. Här är gårdagens mätvärden från revkuben. Bytte reagens till Hanna Alk-mätaren då jag tror den gamla visade för höga värden. Citera
Henric Postat 30 november 2014 Postat 30 november 2014 Mätt lite vattenvärden och bytt ca 10% vatten då några av korallerna plötsligt blivit lite bleka...salthalt/specifik vikt: 1,026Kalcium Ca: 500 ppmAlk: 150 ppm / 8,4 dKHFosfor/fosfat: 24 ppb P / 0,07 ppm PO4Nitrat: 1 ppmHar du ändrat styrkan på ljuset?Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
stigigemla Postat 30 november 2014 Postat 30 november 2014 Hanna Alkmätare är känd för att ge spridda värden. Citera
StefanL Postat 30 november 2014 Postat 30 november 2014 Är extremt känslig för bubblor i vattnet, eller fingeravtryck Citera
petnym Postat 5 december 2014 Författare Postat 5 december 2014 Har du ändrat styrkan på ljuset?Nja... Jag satte upp diffusorskivan under LED-rampen några veckor innan, (osäker på om ljusmängden blev högre eller lägre då jag samtidigt skruvade upp ljusstyrkan på rampen), men borde jag inte sett något tidigare om det haft ett samband? Citera
Henric Postat 5 december 2014 Postat 5 december 2014 Det är ju alltid svårt att veta vad som är orsaken är då vi oftast nästan aldrig gör en förändring bara. Det är ju bra tryck i Ecotech rampen och det kan ju vara för mycket ljus, men samtidigt kan det vara så att korallerna behöver mera mat nu när ljuset ökat. Det är f-n inte lätt när vi har så bra ljus:)Skickas från min iPhone via Tapatalk Citera
petnym Postat 7 december 2014 Författare Postat 7 december 2014 Dags för ett vattentest från Triton-Lab... (ICP-OES). Citera
ormet Postat 7 december 2014 Postat 7 december 2014 Spännande.Varför vill du köra Triton-test? Citera
petnym Postat 7 december 2014 Författare Postat 7 december 2014 Varför vill du köra Triton-test?Av ren nyfikenhet vill jag se hur detta akvarievatten skiljer sig från det i mitt betydligt äldre FOWLR som jag testade för några månader sedan... Samt att det kan vara bra att ha en referens ifall man får problem i framtiden. Jag planerar nog att testa vattnet med Triton lab 1-2 ggr per år framöver. Citera
petnym Postat 11 december 2014 Författare Postat 11 december 2014 Balling-förbrukningen ökar stadigt i akvariet... Det var inte länge sedan jag passerade 100 ml NaHCO3 per dag, och nu har jag fått skruva upp det till 115 ml/dag motsvarande ca 1,8 dKH/dag. Citera
petnym Postat 13 december 2014 Författare Postat 13 december 2014 Bild på revkubens belysning... Jag kör en lite annorlunda setup med en stor skiva av prismatisk akryl under LED-rampen, vilket resulterar i ett fantastiskt fint och jämt LED-ljus med en ljusbild som påminner den man får från en massiv ramp med T5-rör. Citera
petnym Postat 18 december 2014 Författare Postat 18 december 2014 Vattentest med Triton-Lab ICP-OES. Citera
Mr_Ewing Postat 18 december 2014 Postat 18 december 2014 Riktigt intressant.Man kan ju undra vart du får överskott på Si och Al?Har du bra tillväxt på karet? Citera
petnym Postat 18 december 2014 Författare Postat 18 december 2014 Riktigt intressant.Man kan ju undra vart du får överskott på Si och Al?Har du bra tillväxt på karet?Al kommer (antagligen) från fosfatremover av aluminiumoxid.Si kommer (antagligen) från kranvattnet pga av gammalt silikatmedia (bytte redan efter vattentest på stora akvariet).Ca var en oavsiktlig överdos dagarna innan vattenprovet.Br och Ba kommer från spårämnen i Balling light???Något förhöjd fosfat då en sjöstjärna dog någon dag innan vattenprovet. Citera
Mr_Ewing Postat 18 december 2014 Postat 18 december 2014 Det blir en ny nivå på kontroll med dessa tester.Ska skicka in ett jag med, men jag vill vänta tills jag ser att funkar som jag vill att det ska - onödigt att mäta när det inte funkar kan jag tycka. Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 18 december 2014 Postat 18 december 2014 Kan det vara lite mycket barium (Ba) i saltet? Har för mig att jag sett någon Triton-analys på nyblandat Red Sea Pro-salt som också hade 50-60 i barium. Vi ligger ungefär som dig i tre av våra korallsystem i Ba, kör kalkreaktorer med lite Balling för justering ibland(CaCl och MgCl)./ David Citera
petnym Postat 18 december 2014 Författare Postat 18 december 2014 Med Balling syftade jag på Fauna marin trace 1-2-3.stora akvariet har också ganska högt barium så du har nog rätt i att det kan vara saltet... Citera
petnym Postat 20 december 2014 Författare Postat 20 december 2014 Grönt e skönt! Det växtakvaristiken som sitter kvar... ;-) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.