Gå till innehåll

Cyano


lexwin

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Jag tampas med vilket jag antar är cyano.

post-7950-14468931848355_thumb.jpg

Jag är där och stör varje dag, tyvärr har jag svårt att få till cirkulation där det växer.

Jag har haft 0 i nitrat ett tag nu. Jag tänkte att jag skulle försöka mig på att dosera nitrat enl Lasses femtielftemetod? Är det en bra idé? Vilken nivå är lämpligt att lägga sig på?

Några andra tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad har du för fosfat och mäter med?

Jag har ett Salifert test och jag anar en liten liten färg så jag brukar bokföra det som 0.1, har set likadant ut hela tiden iaf.

Många av mina mätningar kan man se här:

http://www.aquaticlog.com/showcase/measure?aquariumId=3400

hur länge har du varit igång med karet?

Snart 3 månader.

hur länge har du haft cyano?

Ungefär en vecka, börjar växa på samma fläck i mitten längst fram och jag är där och försöker röra bort det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag hade dina värden skulle jag börja med att korrigera magnesium och sedan kalcium och kH.

När de värdena legat rätt en vecka skulle jag börja med nitrat om inte cyanon går bort på grund av de bättre värdena.

Ok, kanske bättre att gå den mer korrekta vägen. Tyckte mig se ett snabbt samband med andra sökträffar med att mitt nitrat vart nollat och cyano.

Jag är lite förvånad faktiskt att nitraten gått nedåt.

Får återgå till att fundera på Vad skall jag börja dosera? förra gången blev jag övertygad om att ta det lugnt och börja med KH men jag har vart ganska försiktig med det också, då allt ser ut att må bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag kämpar fortfarande med detta. Jag har fått ordning på Mg nu, hamnade nästan i högsta laget.

Så nu kämpar jag med calcium men åh va lätt det är att göra misstag när man står där i butiken med olika flaskor och burkar i handen. Först köpte jag Salifert All in One men när jag läste på noggrannare fick jag reda på att det var en kolkälla och inte är så lämpligt för att höja mitt låga värde.

Nästa trip så blev det Tropic Marin Bio-Calcium som jag hört gott om men visade sig innehålla så mycket karbonater så det blir svårt att få upp Ca med det utan att KH skjuter i höjden.

Nu har jag siktet inställt på att få tag på Salifert Coral Calcium men blir väl svårt nu mitt i ledigheten.

För tillfället satsar jag på att dosera en skopa bio-calcium om dagen och hoppas att det skall hålla KH någorlunda stabilt.

Cyanon växer i stadig takt, brunt på sidorna och rött i mitten, kanske att hastigheten gått ned aningens. När den lyckats bilda en matta är jag där och rör runt lite med en pinne, jag har försökt suga ut men eftersom den slemmat på sanden blir det så tungt så det går inte om jag inte skall suga ut en del sand också.

Är det dumt att låta det vara kvar i akvariet, bryts det ned på något dåligt sätt?

Värden (Salifert):

S: 1.024

NO2: 0 ppm

NO3: 2 ppm

PO4: 0.01 ppm

pH: 8.1

KH: 9.3

Mg: 1380 ppm

Ca: 370 ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte köra fauna marins ballingsalter om du bara vill höja ett visst värde? Funkade bra för mig i början. Ja hade dessutom också noll i nitrat i över ett halvår men fick aldrig någon cyano. Eller, nja det är inte helt sant man ser lite granna när man kollar i de undre lagren av sanden när man tittar genom glaset men jag har aldrig haft något på ytan och att få det lägre ner i sanden förstår jag är rätt vanligt. Jag brukar dosera med salpeter när jag vill höja nitratet.

Har du bytt fosfattest nu eller? Som jag förstått så kan man inte mäta så låga värden som 0,01 med saliferts test.

Kan du inte suga upp det tillsammans med sanden när du gör vattenbyte? Borde ju inte bli så mkt sand som du förlorar men om det oroar dig så kan du väll fånga upp det och koka det och slänga tillbaka det efteråt, alternativt köpa mer sand när du börjar få kala fläckar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte köra fauna marins ballingsalter om du bara vill höja ett visst värde?

Jo, tänkt på ballingsalt också men då måste jag köpa mig en ordentlig våg.

Kan du inte suga upp det tillsammans med sanden när du gör vattenbyte? Borde ju inte bli så mkt sand som du förlorar men om det oroar dig så kan du väll fånga upp det och koka det och slänga tillbaka det efteråt, alternativt köpa mer sand när du börjar få kala fläckar

Det följer med en hel del faktiskt om jag skall komma så nära att cyanon lossnar, helst skulle jag inte störa de undre delarna av sanden. Generellt sett är jag väldigt skeptisk mot att koka saker som vart i akvariet, vet inte vad för bus som förångas då.

Har du bytt fosfattest nu eller? Som jag förstått så kan man inte mäta så låga värden som 0,01 med saliferts test.

Nej, som sagt. Jag skriver 0,01 eftersom det inte är helt klart och inte så blått som 0,03 men vad jag förstått är det inget som går att lita på alls eg. Vad finns det för tester som är bättre?

Jag har också förstått det som att det är extra svårt när man har cyano eftersom man kan ha olika mängd fosfat på olika ställen och cyanon förbrukar den innan den går att mäta?

Tänkte ta en sak i taget och först köra på stigiemlas råd och få alla värden till rätt nivå och se vad som händer. Om inte det hjälper så skall jag börja titta närmare på fosfat.

Jag har ända sen början haft en strumpa hängandes med 0,5 dl Deltec Aqua Crown Phosphatadsorber och 0,5 dl Deltec Aqua Crown Special Carbon. Där har jag iofs en undran, räcker det med att den hänger och dinglar på ett ställe med högt flöde eller skall man se till att verkligen vattnet måste passera igenom den för att få effekten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag hört så om man får utslag på saliferts fosfattest så betyder det att man har över 0.1 i fosfat inte 0.01. Kan ha kommit ihåg fel dock vem vet. Tror det flesta som vill ha exakta mätningar på låga nivåer kör Hanna Checker.

Vet tyvärr inget om den fosfat removern men om du haft den hängandes sen du startade akvariet så är den med största sannolikhet ganska värdelös vid det här laget. Känner ju som sagt inte till just den removern men removers blir ju för eller senare "mättade" så de inte kan absorbera mer fosfat och tillslut läcker de tom tillbaka fosfatet i vattnet. I alla fall är det så med aluminiumbaserad remover som jag kör med. Den byter man ut var 10:e dag.

Däremot så är det ju så att har du ordentligt flöde genom din remover så kommer det garanterat att absorbera fosfatet snabbare än om det ligger i ett lugnare område. Den jag kör med säger man tex att man kan halvera dosen ifall man kör den i en reaktor istället för att köra i en strumpa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Kampen fortsätter, har nu haft värdena OK ett tag men cyanon verkar inte vilja backa på sin nedslemmningstakt så jag tänkte börja försöka dosera nitrat. Känns som ett rimligt alternativ då jag inte sett ett uns tillväxt av gröna alger sen cyanon kom. Innan hade jag både på rutor och i sanden.

Det jag gjort hittills är:

  • Rör bort slemmattorna dagligen
  • Minskat belysningen till 7 h/dag
  • Minskat på matningen
  • Blåst loss detrius från hålor i stenen
  • Sugit ut detrius ur sumpen
  • Byter fosfatremover 1 gång / månaden (Deltec)
  • Dammsuger sanden vid vattenbyten (Mycket cyanoslime är dock för tungt för att följa med)
  • Doserat upp värdena (senast: Kh: 8.15 Mg: 1380 Ca: 430)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som ett rimligt alternativ då jag inte sett ett uns tillväxt av gröna alger sen cyanon kom.

Jag har väl förstått saken rätt att detta är syftet med femtielftemetoden? Doserat nitrat nu en vecka men fortfarande inte ett spår av de alger som brukade växa i sanden och på rutorna. Salifert säger 10 ppm nitrat.

Borde jag kanske öka belysningstiden igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tålamodet tog slut så nu blev det red slime remover. Inne på 24:e timmen av behandlingen. Lite svårt att avgöra om jag ser någon effekt då jag sög ut mycket lite mer noggrant innan jag påbörjade.

Skummaren fyllde 3 koppar innan den lugnade ned sig och alla invånare ser ut att må bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tålamodet tog slut så nu blev det red slime remover. Inne på 24:e timmen av behandlingen. Lite svårt att avgöra om jag ser någon effekt då jag sög ut mycket lite mer noggrant innan jag påbörjade.

Skummaren fyllde 3 koppar innan den lugnade ned sig och alla invånare ser ut att må bra.

Man får ge det några dagar, de första två dagarna syns det nog inte så mycket, men sedan märker man att det börjar ruttna bort gradvis. Blir en del död biomassa efteråt som man får suga upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...