Gå till innehåll

Mer snack om cyano


Iceaxeon

Rekommenderade inlägg

Det är mycket snack om dessa cyano, hur man gör och varför de kommer. Alla verkar ha olika lösningar som funkar. Själv har jag aldrig haft problem med cyano förrän nu. Har länge haft stabila värden och allt varit frid och fröjd. Åkte på semester i två veckor och hade blandat mina varannan dag doseringar till "barnvakten". Allt verkade flyta på och hörde inte ett ord. Kommer hem och ja vad ser man. Cyano, det sitter och äcklar sig på stenarna i tjocka mattor som har letat sig upp till min Caulastrea furcata och håller på att försöka ta över + dödat lite annat smått o gott. Tar och kollar lite värden, men allt verkar ligga på en hyfsad normal nivå. Nitraten har dock stigit till vad alla kan se runt 25. Det är det enda som sticker ut. Vad som hänt har jag ingen aning om. Har i några veckor bytt vatten, sugit upp skiten samtidigt som jag borstar stenar, rensar min korall (uppskattas då den stöddar upp sig efteråt) men hur mycket jag än donar och plockar är det inget som funkar då den enda som verkar nöjd är cyanon som kommer tillbaka :nuke:. Nitraten håller på att sjunka dit den var innan. Jag får lite panik över detta då det verkar finnas så många fina lösningar och ju mer man läser desto fler ideer, men finns det något som egentligen och verkligen funkar? Eller har jag bara missat svaret någonstans. En gång för alla....

De kan ju snart skicka folk till mars så det borde väl kanske inte vara så svårt.

Med vänlig hälsning Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det finns ju lätta sätt att bli av med cyano. Bredspektrum antibiotika. Men om det är klokt är ju en annan femma och det kan inverka negativt på karet som helhet.

Total mörkläggning är ett annat knep för att åtminstonde temporärt bli av med cyanon. Men finns förutsättningarna för dess fortlevnad kvar i karet är det bara en tidsfråga innan den blommar upp igen.

Det finns många teorier, huskurer & knep för att hålla cyanon borta & lika många teorier om varför den plötsligt uppkommer. Det enda jag vet med säkerhet är att cyano behöver tillgång till fosfat för att leva, eliminera fosfaten så försvinner cyanon. Det är ju lättare sagt än gjort i ett saltvattensakvarium.

Jag brottas med det röda slemmet nuförtiden. Var helt cyanofri i 1½ år. fick in en liten fläck på en ny korall och nu finns det överallt. Varannan dag blåser jag bort allt och samlar upp det i en filterstrumpa. Femtielftemetoden har inte hjälpt, omätbar fosfat hjälper inte (troligen då min dödsten läcker ut fosfat ändå). Red Slime remover och andra antibiotika-preparat vill jag inte testa. Mörkläggning är bara plåster ... jag väntar bara ut det hela. Vem som vinner återstår att se.

Avvaktar även lite rapporter på KZ's nya cyanobekämpning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, en rapport om "Cyano clean" från Korallen-Zucht skulle vara trevligt (även om jag inte har cyano, men risken finns ju att man får förr eller senare). Det verkar vara en intressant produkt då den inte är någon typ av antibiotika och man kan även använda den i förebyggande syfte.

Ingen som provat den?

Ändrat av suezen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, en rapport om "Cyano clean" från Korallen-Zucht skulle vara trevligt (även om jag inte har cyano, men risken finns ju att man får förr eller senare). Det verkar vara en intressant produkt då den inte är någon typ av antibiotika och man kan även använda den i förebyggande syfte.

Ingen som provat den?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57162-Ny-produkt-fr%E5n-korallen-zucht-CyanoClean

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För en oinvigd med detta "lilla" problem kan man få för sig att femtioelfte metoden är lösningen..flera uppmätta fall med höga nitratnivåer finns hos flera här.men cyano finns ändå.antingen är det mätfel eller också kan femtioelftemetoden vara felaktig? Ang cyanoclean fortsätter jag att tvivla...men som jag skrivit har jag inte använt coralsnow i kombi= får mig att tro att det är ytterligare en lurprodukt på marknaden..8 veckor också--det är en väldigt lång tid på min ära!Gör man inget o bara förlitar sig på denna produkt lär man vara upp över öronen med detta eminenta skit. Sugit sanden i dag iallafall o bytt en tredjedel vatten...ser bra ut tills i morrn typ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej tror vi alla har cyano i karen men man ser den inte tills den blommar fram, jag fick cyano när det blev obalans mellan nitrat och fosfat, nitrate sjönk till 0 och fosfat steg, jag återställde problemet med salpeter och slutligen använde jag mig av redslime remover som ej är antibiotika baserad, läst att man inte ska använda antibiotika produkter pga av att antibiotika dödar gynnsamma bakterier

Ändrat av gordan_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grejen verkar för många ligga i att nitratnivån sjunker samtidigt fosfaten skjuter i höjden. Här ligger fosfaten stadigt runt 0.04 om jag inte är helt färgblind (blir knappt färgat) och nitraten är lite förhöjd runt 25. så det är lite omvänt men det är ju inte direkt skithus panik på de värdena. har funderat men ju mer man funderar dessto mindre hår på huvet. angående kz cyano Clean, 2 droppe per 100 liter. hos mig blir det ca 6 droppar om dagen + coral snow (om man går all in här då) i 8 veckor. frågan är då hur mycket är en droppe? de säljs från 10ml men hur mycket blir det? har du koll på det Hagbard? ärligt, har det blivit någon skillnad. har märkt att all sten som cyanon attackerat är helt kal o blek under det mjuka sköna täcket, innebär väl att det är "stendött".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte den minsta flaskan...den är väldigt liten om man säger..men visst droppar blir det..man gruvar sig lite att det finns i "flaskan"..hitills har jag om jag ska vara ärlig har jag inte märkt ett dyft...trodde det framkom i min text...Men---jag har inte kört i 8 veckor ännu...men F trot!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä 10ml är en jäv...t liten flaska men bra liter pris där. så men man har ju inget att förlora. kanske trycka på med red slime också samtidigt och chocka ihjäl allt.

En rätt kul iakttagelse när folk kommer och hälsa på är att de ser inte vad som händer i karet. de tycker det är ju så fint och dessa färger bla bla och allt man ser är dessa vidsträckta ängar av cyano.

Har en tanke, all min sten som inte är täckt av cyano är täckt med något stjärnpolyps ogräs som väller på som en mindre sommaräng. Detta kan ju kanske fördärvat något då alla bakterier blivit brutalt överväxta. Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här vart det i min burk.

Hade lite polyp expansion på minna sps:er så jag testa att höja nitat från ca 1 - 6 och det

som hände var att cyano kom.

Sög upp så mycket som det gick och köpte cyano clean och dosera 1 droppe per 100 L.

Jag kör alltid CoralSnow, så det fortsatte jag med.

Efter två veckor med täta vatten byte så var allt borta.

Fortsatte till flaska var slut ca 3 veckor +.

Det ända negativa var att min fina Maxima mussla dog.

Nu i efterhand så va det klantigt att inte plocka ur den, men det står att det inte ska behövas enligt KZ.

Så om jag får cyano i framtiden kommer jag inte tveka på att köra cyano clean igen.

Tippset från mig är att i första anblick av cyano böra dosera på en gång.

Är ganska säker på att mussla inte dog av medlet utan av död cyano som den fick i sig.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I tre år har jag kört mitt 500l (250+250sump) system. Jag har zeovit. I 1,5år har jag fått algtillväxt och trott att

jag har näringsbrist. Sista halvåret har jag av o till haft cyano. Sedan en månad har jag gått ner från 11h ljus till 6h

(led 120w) och karet har rättat till sig. Jag frågar mig om det är ljuset som är boven eller om det finns någon annan

bakomliggande faktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har liknade erfarenheter som dano. Vi skulle ställa om timers för en kväll i utställning, men misslyckades när vi skulle ställa tillbaks dom. Detta gjorde att ljuset var tänt ca 3 timmar extra i ett par veckor(vi jobbar sällan på kvällar, så det var så lång tid det tog att upptäcka att det faktiskt var tänt för länge). Under denna tiden började cyano komma i ALLA de kar som hade mer ljus(5st, sammanlagt ca 8oooL).

Vattenbyten, städ av sanden, justering av NO3 och PO4 var vår första åtgärd. Funkade sådär. Men när vi ställde tillbaka ljuset till vår vanliga belysningstid( ca 8h) så gick det tillbaka ganska fort. I vissa kar på en vecka, andra 2-3 veckor.

Sen var det väl inte bara ljustiden som gjorde det. Mer ljus, mer fotosyntes, mer förbrukning av näring och annat, höjd temp osv, vilket gjorde att vattenvärdena ändrades. Allt sitter ihop.

Har absolut inget "recept" på att slippa cyano, men jag tror på tålamod, jämna vattenvärden och att akta sig för för låga näringsvärden.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För en oinvigd med detta "lilla" problem kan man få för sig att femtioelfte metoden är lösningen..flera uppmätta fall med höga nitratnivåer finns hos flera här.men cyano finns ändå.antingen är det mätfel eller också kan femtioelftemetoden vara felaktig? Ang cyanoclean fortsätter jag att tvivla...men som jag skrivit har jag inte använt coralsnow i kombi= får mig att tro att det är ytterligare en lurprodukt på marknaden..8 veckor också--det är en väldigt lång tid på min ära!Gör man inget o bara förlitar sig på denna produkt lär man vara upp över öronen med detta eminenta skit. Sugit sanden i dag iallafall o bytt en tredjedel vatten...ser bra ut tills i morrn typ

Jag har aldrig sagt att femtielftemetoden hjälper alltid men att den har fungerat för mig och flera andra och är värd att testa eftersom den inte är farlig och den är lätt att återställa med några vattenbyten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Detta jag skriver nu är funderingar jag fått genom att läsa publikationer här på guiden. Det är inga absolut sanningar jag förmedlar och vill vara tydlig med det.

Känns som att cyanobakterier har flera strategier för att tillgodogöra sig näringsämnen. Bakterierna använder väl dessutom fotosyntesen och fermentering.

Elimineras en näringskälla byter cyanon till en annan känns det som.

Mörklägger jag akvariet tar jag bort möjligheten till fotosyntesreaktionen. Tillsätter jag kolkälla (innehållande kolhydrat) under mörkläggnings perioden finns möjligheten att överlevande cyanobakterier övergår till fermentering. När ljuset går på startar allting om igen om jag har otur.

Byta vatten vid dessa cyanoutbrott kan tjäna sitt syfte genom att återställa skevheter/förhållanden mellan fosfat och nitrat t.ex. Även som näringsexport.

Tiden kanske är avgörande. Ska jag vänta med insatser och förhoppningsvis låta cyanon självdö. Jag ville inte chansa och kanske hade bråttom med att sätta in motmedel.

Jag har provat att tillsätta red slime remover vilket fungerade totalt sätt bra. Men det känns dock som symptombehandling.

Jag har provat nitrat dosering + behandling lokalt med väteperoxid och mekanisk borttagning dvs symptombehandling.

Jag har också provat mörkläggning utan kolkälla, fungerade ej. Matade fiskarna dock under mörkläggningen. Samma sak symptombehandling.

Det som fungerat bäst för mig är att vid första upptäckt av cyanobakterier: mekaniskt suga bort all synlig cyano och ersätta vattnet med nytt nyblandat vatten. Sedan har jag behandlat området med väteperoxid vilket oxiderar resterande cyano. Har också under behandlingsperioden provat att höja nitrathalten enligt Lasses metod. Kan inte med någon säkerhet säga vad som påverkar cyanon mest. Behandlingen har varat som längst i tre dagar 1-3 ggr/dag. Ser dock ett rimligt samband när cyanon är ansatt av insatserna ovan. Det är att kalkalger, sniglar och andra djur börjar konkurrera om utrymmet där cyanon vuxit.

När jag behandlade Med red slime removern var det en explosion av cyano överallt bör tilläggas. Tog till detta efter att först provat mörkläggning och nitratdosering.

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig sagt att femtielftemetoden hjälper alltid men att den har fungerat för mig och flera andra och är värd att testa eftersom den inte är farlig och den är lätt att återställa med några vattenbyten.

MVH Lasse

Jag vet att du inte sagt att det funkar jämnt..funderar bara på nitrathalt som är uppenbarligen svårt att mäta..men visst är det ingen fara att höjja så?Säg mig hur har dina cyanoutbrott sett ut annars? När det funkat med dosering?Mitt har vart som en tunn hinna med trådar som är röd o lite lila aktig och växer i en rasande taktman kan nästan se det..hade jag inte gjort något så befarade jag det värsta med risk för hälsan..nått i detta fall ä'r att störa,delvattenbyten ofta,en del medel..dock inte redslime...de som tror sig ha höga nitratvärden kanske inte har det pga mätsvårigheter med enkla test?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min cyanotillväxt är som din hagbard. Börjar med en fläck i sanden, på en levande sten, död kalksten. Utan åtgärd har det tagit 1-3 veckor sedan explosion av tillväxt mest i gruset. Mörklila/röda slemmiga mattor som täcker stora ytor, trådar och tillbakagång när ljuset släcks. Snabbare bearbetning vid minsta antydan har hjälpt mig än så länge.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan cyano försvinna av sig själv?

Är ny på de här med saltvatten och köpte sten från ett inkört kar och där är cyano på en sten.

Har tittat och funderat på vad de skulle utvecklas till men började sen googla och fick fram att de va cyano.

Värdena vi har testat är ok i mitt kar och de har varit igång i två månader utan att sprida sig. Ser nu oxå att de har börjat spricka upp och växa kbappar igenom.

Mvh en nybörjare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej! Körde du full dos? Några negativa reaktioner på koraller? Jag körde halv dos ca och blev av med cyanon. Tyvärr återkommer cyanon efter några månader. Grundproblemet finns kvar och jag misstänker att cyanon alltid är närvarande och/eller tillförs på nytt. Men det är skönt att slippa bekymmer några månader i alla fall. Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag följde bara anvisningen på burken och de funkade. Märkte ingen skillnad på något annat i karet. Min cyano satt som sagt på en sten som jag köpte och då jag är nybörjare så visste jag inte vad de var förräns jag började googla de.

Har inte varit ett spår av cyano sen de försvann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

hoj

nu har det gått ett par veckor av förtvivlan. fick nog av tvekan om vilket medel jag skulle köpa så det blev det som fanns inne. red slime remover. tog en skvätt vatten och blandade, stängde av skummaren och öste i. satt och stirrade en bra stund i karet men inget hände. ett dygn senare, inget men efter två dygn så tycker jag mig ana att det verkar släppa lite. rensar ut mattorna och tänker va fan, jag fjuttar i en omgång till. väntar och väntar och ser att det försöker att växa till sig men orkar inte riktigt längre. efter en vecka så, ja nu jäklar ska jag vinna tänker jag och drar i en omgång till. väntar väntar och rensar och ännu mer väntan. Men NU är det borta!!!!!!! Har varit fri nu i 2 veckor och har nu återställt värden och det ser ut som om det sista som lever återhämtat sig. förlorade en hel under resans gång och den sista omgången var kanske nog i ren desperation. det enda som njuter är min bta verkar det som. hade ju en som blev två, tre, fyra, fem och nu sex ståtliga som tävlar om vem som syns mest. allt annat får anpassa sig till dem. kanske lika bra det andra dog så dessa får plats ; )

kanske vem vet detta verkade ju funka för mig men inte för någon annan. Jag hade inte något att förlora då det mesta i korallväg blivit offer för den elake cyano geggan. funderade till och med på att slänga skiten. nu får vi se vad framtiden visar. en gång till och återvinningsstation får ett besök. känns inte som man vågar skaffa nya koraller på ett tag, då ett ny bekymmer har uppkommit iform av maskar av något slag vet inte vad det är med de verkar trivas på korallerna som är kvar ialla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...