Gå till innehåll

Dosera fosfat


phhasek

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Om du löser 4,3 g kaliumdivätefosfat i 1 liter osmosvatten så har du en lösning som ökar din fosfathalt med 0,03 mg/L om du doserar 1 ml av lösningen till 100 liter akvarievatten.

Ovanstående är en försiktig dosering så kan du inte mäta någon fosfat i vattnet efter detta så har fosfatet omedelbart tagits upp av akvariets organismer. Då kan prova med att öka dosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog föredra att slå två flugor på en smäll, öka matningen med nåt lämpligt som lite korallfoder eller frysfoder så är problemet relativt snabbt löst.

Vet att det inte är nån exakt metod eller vetenskap ;)

//NiXoN

Har matat lite extra den senaste tiden. Inget händer med fosfaten dock. Vill inte få någon ketchupeffekt därför känns det enklare att dosera en känd mängd och sen sluta när man kan mäta lite fosfat på kvällen (0.05 tex) och se vad som händer när man har lite näring till koralllerna. Detta kar ser jag som "övningskörning" innan vi köper hus och jag får plats med ett större kar, gärna med ett sumprum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken respons!

Ibland går det snabbt när man blir ivrig på att hjälpa :)

Vad gör F5? Haft mac sen 2006

uppdaterar sidan, fallfrukten jag fick av telenor skall man lära sig också tangentbordet skulle man vilja ersätta till typ hackers keyboard för android.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vara försiktig med att tillsätta fosfat om du inte är 100% säker på att du verkligen nollat fosfaten. Använder du någon form av fosfatremover?

Jag råkade ut för samma sak för ett halvår sedan. Mätte 0.00 ppm med Hanna och tänkte, det här var ju inte bra. Så jag slutade skölja frysfoder och mata mer för att öka fosfaten. Cyanon kom som ett brev på posten tillsammans med andra alger. Mätte fortfarande noll i fosfat. Teorin är att fosfat finns bundet i stenen och utnyttjas av Cyano. Algerna rent allmänt suger snabbt åt sig den fosfat som tillsätts och växer till sig. Så därför blev den mätbara fosfaten noll i mitt fall. Har kämpat mot cyanon nu en tid. Ökade mängden fosfatremover rejält och tycker nu att cyanon börjar dra sig tillbaka, definitivt har övriga alger börjat få det jobbigt och försvinner mer och mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi tillsätter Phosphor+ (färdig blandning köpt i akvariebutik) i ett akvarium med mycket stenkoraller när Hanna ULR visar mot noll och de grenväxande montipororna tappar PE och färg. Små tillsatser varje dag. Tror att det var det en av lösningarna sist vi hade problem med korallerna men kan inte säga säkert. Började tillsätta igen för en vecka sedan och väntar på resultat.

I samma akvarium tillsätter vi KNO3 för att hålla upp NO3 över ett. Här kommer cyanon när NO3 går för lågt, har inte sett någon direkt koppling till PO4 i detta kar(men alla kar är ju olika).

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vara försiktig med att tillsätta fosfat om du inte är 100% säker på att du verkligen nollat fosfaten. Använder du någon form av fosfatremover?

Jag råkade ut för samma sak för ett halvår sedan. Mätte 0.00 ppm med Hanna och tänkte, det här var ju inte bra. Så jag slutade skölja frysfoder och mata mer för att öka fosfaten. Cyanon kom som ett brev på posten tillsammans med andra alger. Mätte fortfarande noll i fosfat. Teorin är att fosfat finns bundet i stenen och utnyttjas av Cyano. Algerna rent allmänt suger snabbt åt sig den fosfat som tillsätts och växer till sig. Så därför blev den mätbara fosfaten noll i mitt fall. Har kämpat mot cyanon nu en tid. Ökade mängden fosfatremover rejält och tycker nu att cyanon börjar dra sig tillbaka, definitivt har övriga alger börjat få det jobbigt och försvinner mer och mer.

Det är ju av den anledningen jag vill höja kontrollerat istället för att tokmata. Skulle jag se tendenser till problem kan jag alltid sluta och tillsätta fosfatremover (ultra power phos 0.04, vilket jag tagit ur för nån vecka sedan.

Kan nämna att nitraten ligger på runt 5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skall ha 0,01 mg/l i 67 liter så krävs det att du sätter i 0,67 mg. 1 ml av din stamlösning skall då innehålla just 0,67 mg. Vad skall du multiplicera med 0,00067 för att få 1? -> 1/0,00067 = 1492 ml - dvs späder du ut dina 1 gram i 1,5 liter vatten så kommer 1 ml av den lösningen höja 67 liter vatten med cirka 0,01 mg/l. Det är väldigt svårt att få en sådan här lösning jämn så jag skulle nog i stället ta 2 gram i 500 ml vatten. Då kommer varje ml innehålla 4 mg. Använder du de millilitersprutor som finns i saliferts tester så ger du ca 0,5 ml. detta höjer 67 liter med ca 0,014 ppm Det är ingen Rocket Science du sysslar med - detta blir så bra som möjligt

MVH Lasse

PS Kontrollräkna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så 0.5ml av denna lösning innehåller 2mg. Detta borde på 67l ge 2mg/67l=0.0298mg/l (0.0298ppm).

Så om jag istället tar 2g till 1000ml så innehåller varje 0.5ml = 1mg vilket på 67l ger 1mg/67l = 0.0149mg/l (0.0149ppm)

Glömde du dela Lasse eller är jag ute och cyklar? Sov dåligt inatt och borde egentligen gå och lägga mig men hur kul är det :)

Edit: man kan alltså grovt räkna med att all massa är tillgänglig fosfat? Är det så att wikings recept ovan har tagit höjd för att så inte är fallet? Får inte ihop det annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så 0.5ml av denna lösning innehåller 2mg. Detta borde på 67l ge 2mg/67l=0.0298mg/l (0.0298ppm).

Så om jag istället tar 2g till 1000ml så innehåller varje 0.5ml = 1mg vilket på 67l ger 1mg/67l = 0.0149mg/l (0.0149ppm)

Glömde du dela Lasse eller är jag ute och cyklar? Sov dåligt inatt och borde egentligen gå och lägga mig men hur kul är det :)

Edit: man kan alltså grovt räkna med att all massa är tillgänglig fosfat? Är det så att wikings recept ovan har tagit höjd för att så inte är fallet? Får inte ihop det annars.

Jag skrev ju att du skulle kontrollräkna :) Ja det blev fel - du har rätt. Ettdera blandar du på 1000 ml eller så tar du bara ca 0,25 ml i sprutan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tur det! Lätt att räkna fel.

Japp, min tanke med att göra en större sats var att noggranheten på min våg inte är så bra så det blir ju mindre procentuellt fel ju fler gram man använder. Jag skulle egentligen kunna blanda iordning 4g i 2000ml vatten. om man bara vill ha en 0.5l pet flaska så kan man ju alltid hälla över 500ml till den och hälla ut resten. Jag kommer aldrig använda så mycket iallafall. Får se hur jag gör. Hoppas på att brevet från Wiking ligger i lådan när jag kommer hem!

Uppmätte 0.00 innan jag åkte till jobbet idag. Ser ingen anledning att mäta fosfaten nå mer förän jag doserat. Jag ska hålla lite extra koll på nitraten när det blir dags också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fundering:

Hur mycket kan/bör jag öka fosfaten med för att inte skada något?

Hur tätt inpå doseringen skall jag mäta? Direkt, 5min, en timme?

Hur snabb reaktion kan jag förvänta mig på min gröna digitata tex? Den visar knappt några polyper och den ser blek ut. Har läst att just grön digitata reagerar på detta sätt vid låg fosfat.

Förväntat resultat i övrigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...