Gå till innehåll

Kens nya projekt 2.0 Drop akvarium


osby0479

Rekommenderade inlägg

Det kliar i fingrarna, och efter att ha besökt POPOV här på forumet, så har planerna sussat i huvudet för fullt.

Planen som det ser ut just nu är att ha allt färdigt tills vi flyttar in i huset i Augusti månad.

Akvariet kommer hålla måtten 125x65x55 och dropen kommer vara 20cm hög och ca 50cm lång, så får jag ändå en relativt stor yta på övre delen ca 75cm och ca 35cm hög.

Totalt sett blir akvariet på 446L men dropen stjäl en del utrymme och total vatten volym i karet blir ca 350L plus sumpen som kommer ligga på ca 60-70L.

Tekniken kommer att bli lite nytt och lite av dagens teknik.

Belysning ATI Hybrid med 3x75w led och 4x54w T5

Skummare ATI powerone 200is

Retur RLSS DC4000

Cirkulation Vortech MP40 x 2

Doserpump Grotech NGllll

Osmolator Tunze

Filter med kol och fosfat absorber

Closedloop kommer att bli med en DC-pump mellan 4-6000l med två returer som är kopplade på själva dropen

Sumpen kommer utvecklas och kommer innehålla en lite fraggtank med en bred av 40cm även där kommer det vara en ledbelysning, aqua medics 50W.

Samt en behållare med osmosvatten.

Akvariet kommer att byggas av Håkanstorps Zoo även möbel till karet kommer att byggas där, allt efter mina ritningar och ideèr.

Så möbeln kommer att lika möbeln jag har idag, med en bredare kant på ca 8cm som kommer följa hela karet.

Hoppas detta ska gå vägen, men får bra vägledning av Eduard som redan har ett drop, så det ska nog bli bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt rätt belysningsval ;)

Spännande! Lycka till, det blir nog kanon.

Nån mer än jag som undrar vad nästa projekt efter droppet blir?

Hoppas ju på det, men med tanke på att man kan styra varje led kluster för sig så kan man köra på lite mer på just dropen, lite beroende på vad man ska ha där nere!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen har allt min tjat gjort nytta =)

Jag kan annars hjälpa dig att få ut kabeln på rätt sida, det var det första jag gjorde på min senaste ramp, sladden satt inte på den sidan jag ville men nu gör den!

Hmmmm, men då ser man ju fortfarande knappar och kopplingar på baksidan, det funkar inte för mig, måste veta om att det är stilrent annars får det va, så därför blir det en ati belysning!

Hoppas bara den levererar lika bra som pandoran ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, kan någon vänlig medlem hjälpa Ken få till en ritning på detta kar i ett bra bild program?

Haha, tack Eddie, det va snällt, har redan överlämnat dom planerna till ett proffs, men hann inte få iväg skissen som ligger på jobbet, men skickar den imorgon!!

Sen har vi några timmar för att planera allt till fulländad perfektion, och med din hjälp så förväntar jag mig inget annat än det bästa ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmmm, men då ser man ju fortfarande knappar och kopplingar på baksidan, det funkar inte för mig, måste veta om att det är stilrent annars får det va, så därför blir det en ati belysning!

Hoppas bara den levererar lika bra som pandoran ;)

Ja då är det lite svårare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, tack Eddie, det va snällt, har redan överlämnat dom planerna till ett proffs, men hann inte få iväg skissen som ligger på jobbet, men skickar den imorgon!!

Sen har vi några timmar för att planera allt till fulländad perfektion, och med din hjälp så förväntar jag mig inget annat än det bästa ;)

Tack Ken, ser fram emot det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...