Gå till innehåll

Jämföra kommunalt vatten med +-


msen

Rekommenderade inlägg

Tänkte att det hade varit kul med en tråd där man kan lägga upp en länk till sitt kommunala vatten där man bor och sedan diskutera lite om vad man kan utläsa där och vad som är plus och minus för en saltvattensakvarist och vad man bör ha ett vakande öga på när det gäller kemin.

Jag börjar med en länk till den brunn i Borås kommun som jag tillverkar osmos ifrån.

http://www.borasem.se/download/18.8af161013b60fafccd8000496/1390338327077/Utvidgad+unders%C3%B6kning+Hedared+120808.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först - när ett värde anges med ett < före så är det under mätmetodens detektionsnivå

Sedan dina värden av de viktiga sakerna

Ammonium inte detekterbart

Alkalinitet angivet som mg/l HCO3 per liter. Dividera värdet med 22 så får du ungefärligt KH värde 110/22 = 5

Nitraten är 5,3 mg/l (NO3-N * 4,42)

Kalcium är 22 mg/l

Arsenik, bly och krom är detekterbara men ofarligt låga

Ihop med ett standardsalt hade jag inte tvekat att använda detta vatten - utan osmos.

Enda lilla anmärkningen är nitratvärdet - men det kan jag leva med

Ihop med osmos så bör du eventuellt (för större överlevnad för membranet) använda avhärdning

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har redan lite alkalinitet och kalcium i kranvattnet. Därför - om du använder kranvatten så bör du inte använda de "boostade" salterna med högt kalciuminnehåll om du kör på kranvatten. det går bra med de sk fisksalterna. Själv har jag det senaste året bara använd Red Sea:s standardsalt och håller uppe värdena bra ändå. Kör med kranvatten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 6 år senare...

Sorry för att jag återupplivar en tråd från krita-perioden men har letat överallt efter svar om hur kranvattnet är i Nacka.

Här är länken till PDF.

https://www.nacka.se/4962c3/globalassets/underwebbar/nackavatten/dokument/va/dricksvattenkvalitet-i-nacka-2019.pdf

 

Det står att Nitrit är på 0.5? Är det farligt?  Kan man använda seachem prime för att motverka det?

Ändrat av RozZy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något som är bra att tänka på, speciellt på våren är att även om det "normala" dricksvattnet har vissa värden så kan det hända saker fram till kranen. 

En sak som gjorde att jag själv skaffade osmos var när det plötsligt kom brunt vatten pga att det jobbat med ledningarna pga ett bygge i närheten. 

Vi fick en lapp om att det bara var att spola ett tag tills det blev normalt... Hände några gånger till utan att man fick något meddelande, så då

kändes det inte riktigt att man kunde lita på vad som kom i karet.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...