thomas5547 Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Nu börjar mina koraller att bli vita.. igen.. va gör man åt det? det verkar som att det går fort.......Överlägger om att bara ha fish only....... Citera
hbmannen Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 tillsätt strontium, iodine, magnesium å kalk. å kanske öka både ljus å cirk..du kanske redan gjort allt de.. Citera
Newbe Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Du har säkert redan kollat KHvärdet.Det är väl det, värme, eller fel salthalt som snabbast dödar stenkoraller. Citera
thomas5547 Postat 12 september 2005 Författare Postat 12 september 2005 jag ger snart upp..... Citera
vahagn Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Det verkar framgå att du har redan kollat allt, men vad har du för vattenvärden (rubbet) och temp? Citera
Niclas Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Tråkigt att läsa Thomas, men hur har du det med tempen i karet? Vad ligger den på? Citera
greger Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 tillsätter du nånting direkt i akvariet??(eller skrapar ner saltavlagringar tillbaka i karet) Citera
DSB Postat 12 september 2005 Postat 12 september 2005 Jag vet inte vad du har för koraller, men när jag fick korall blekning på mina acroporor så bröt jag av friska delar. Dessa fick jag att överleva men "moderkorallerna" dog. Citera
Dimorb Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 parasiter som eventuellt kan bosätta sig i stenen, krabbor, värdena, temp eller snabba svängningar i vatten kemin.Det finns många orsaker. Felsök och hoppas på bättring. Citera
Stefan molin Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 Hej,byt mera vatten,ju mera korallerna växer desto snabbare förbrukas alla spårämne,ett akvarie brukar funka nästan ett år med vanliga vatten byte,sedan kommer problemen då är finns inga reserver av någonting kvar,då räcker ett vatten byte bara någn dag innan allt är förbrukat igen.försök att ta reda på vad som går åt mest ,tippar på magnesium. kan även vara att kalkreaktorn går för lite,den behöver ökas i takt med att korallerna växer,Mvh Stefan Citera
acuario Postat 13 september 2005 Postat 13 september 2005 Jag köpte en grön staghorn acropora och efter en vecka märkte jag att den ver väldigt blek på baksidan. Ett par dagar efter var det dags att flytta över den till mitt nya kar och efter några dagar så var den inte mycket bättre trots bättre ljus mm så en natt innan jag skulle gå och lägga mig så fick jag en inpuls att kika på korallerna med ficklampan och då ser jag en pytteliten krabba på en av grenarna den var nog inte mer än 2-3 mm stor och den satt och mumsade på polyperna. Jag snabbt efter en pincett och med ficklampan i munnen korallen i den en handen och pincetten i den andra lyckades jag till slut mosa kräket det första försöket misslyckades oc den pep ned i en litet hålla i korallen nere vid roten. Nu är den helt fantastiskt vacker och grönare än någonsin så det kan vara parasiterande små kräk som dödar många vackra acroporor. En annan orsak kan vara lågt KH , Hög temperatur, lågt eller för högt PH, Magnesiumet måste gå ner väldigt lågt för att ta kål på dem Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.