Gå till innehåll

Har du trådalgsproblem?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Då borde du läsa detta! Mitt relativt nystartade akvarium på 500 L var kraftigt översållat med trådalger efter en månads inkörning med en 400W MH. Skaffade en "sjöhare" (Aplysia sp.), och den har ensam på 1,5 vecka rensat upp TOTALT i akvariet! Ok, den skiter som en katt, men jag haringa trådalger längre! Ville bara pusha lite för detta ganska fula, men OTROLIGT effektiva djur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla akvarieaffärer som har saltvatten borde väl kunna ta in, men de finns iaf på JR i Täby och Korallrevet i Södertälje (vet ej om de har någon inne just nu dock). Jovars de är väl ganska tåliga, men bör inte placeras tillsammans med fiskar som kan tänkas bita i den (typ tryckare, "puffers" osv) eftersom de som försvar kan släppa ett bläck som färgar vattnet i akvariet lila, samt har ihjäl alla fiskar! Detta sker nog bara i yttersta nödfall, då jag både petat på och lyft den lite hur som helst samt även sett den trilla 30cm rakt ner på en sten utan problem. Annars kan man ju köra den temporärt (vilket jag gör) när man inte har några fiskar i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

osäker på om bläcket dom kan släppa verkligen är farligt,finns det nån som känner till några rapporterade incidenter?

När min sjöhare kastade in handuken,Så märkes ingenting i karet.

Eftersom den ej var så snabb av sig de sista dagarna i livet, Så fick den ligga ett antal timmar innan ja fattat att den ej levde :smiley3:. men som sagt märkes ingenting på de andra krypen/fiskarna i karet.

Kanske hade jag tur ? vet ej ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är många djur som är betydligt mindre giftiga efter något - några år i akvarium. När mitt sjöäpple dog i mitten på sjuttiotalet fick eremiterna och murexsnäckorna äta upp resterna. Det märktes inget på fiskarna. På den tiden hade jag inga koraller men anemoner.

Nu har jag läst det samma om koraller och anemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de är ju inte snabba alls, så man får passa sig för anemoner och dyl. Dock käkar de på ställen där JAG aldrig förr sett sniglar å fiskar äta; runt utblåset på en Tunze Stream 12 000L/h.

När jag sen är "klar" med den skickar jag den vidare till nån som har problem med alger (för en överkommlig summa) eller tillbaka till affärn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Hejsan!

Personligen tycker jag inte att de är tåliga för min tålde inte att fastna med huvet i insuget på en cirkulationspump på 1200l/h.

Hahahaha

Man lär sig något nytt hela tiden.

Nelson

Skitfiskar det där.. Kolla om inte ryssarna har nån gammel atomubåt eller så till övers.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...