Gå till innehåll

Hinna på ytan (Bild)


Nille83

Rekommenderade inlägg

Jag har haft en konstig hinna på vattenytan ett tag nu. Fattar inte var det kommer ifrån. Mina vattenvärden är bra.

Man ser tydligt skillnaden där en pump står upp mot ytan på bilden.

Temp: 25

Nitrit: 0

Nitrat: 10+

MG: 1250

KH: 7,2

Fosfat: 0,04

Salt: 1,025

Ca: 430

PH: 8,0

post-7791-1446893270853_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hinnan är oftast av organisk natur - mestadels fett. Vanligaste sättet att bli av med dem är ytavrinning. Man bör försöka få bort den pga att den hindrar gasutbytet mellan vatten och luft. Ett sätt att minska effekten är att låta pumparna spruta upp mot ytan. Ett annat gammalt knep är att ta en sida av en dagstidning och försiktigt lägga den över ytan. Då skall vattenytan vara lugn. Efter 10 till 30 sekunder lyfter man upp tidningssidan försiktigt. Fetthinnan avlägsnas på så sätt. Nackdelen är att man får upprepa manövern med jämna mellanrum - fördelen är att man får bort en del oönskade ämnen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tar så kort tid så det är ingen fara. Det är ett väl beprövat trick. Tidningspappret suger upp bra och är tillräckligt styvt för att funka. Du kan försöka med något starkt sugande husållspapper också - men det är svårt att få det att täcka i en manöver.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat sätt att bli av med hinnan är att dosera ozon med träutströmmare direkt i karet, dvs utan reaktor, så ozonbubblorna kommer i kontakt med ytan. På så sätt kan ozonet bryta ned hinnan.

Det räcker med att köra ozonet ca 10 min före ljuset tänds och 10 min efter ljuset släckts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag riktar bara en av mina streamers lite snett mot ytan så att det är turbulent hela tiden och då skapas inte denna hinnan alls.

Problemet löst.

Jag har inte heller något ytavrinning.

Jag har en riktad mot ytan, som du ser på bilden. Det blir ingen hinna precis där, men i resten av karet blir det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat sätt att bli av med hinnan är att dosera ozon med träutströmmare direkt i karet, dvs utan reaktor, så ozonbubblorna kommer i kontakt med ytan. På så sätt kan ozonet bryta ned hinnan.

Det räcker med att köra ozonet ca 10 min före ljuset tänds och 10 min efter ljuset släckts.

Låter som att man får en hel del ozon i inomhusluften då...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...