Gå till innehåll

Vortech mp 40 / tunze 6095


Alessandro

Rekommenderade inlägg

Har beställt en vortech mp 40, men har i efterhand läst att många klagar på ljudet ifrån den.

Undrar om någon kan skicka en länk/säga om ljudet är verkligen så störande?

Funderar om inte två 6095 med kontroll kan vara "bättre"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte tunze 6095 med kontroller och funderar fortfarande på om det var rätt val. Är inte på något sätt missnöjd med dem, de är i princip ljudlösa och flyttar en hel del vatten. Möjligheterna att ställa in dem i det medföljande programmet är väl sådär, finns lite olika inställningar men vortech verkar vara en bit före. De vortech pumpar jag har sett verkar flytta mer vatten och ha bättre inställningar.

Så det är nog en smaksak, kan man leva med ljudet så är nog vortech rätt val. Vill man ha ett ljudlöst kar så är väl tunze bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj lät den så högt?.. =/

Kort sagt, ja :)

Har tre Jebao WP-25 (inte i samma kar, hehe) och de är riktigt tysta tycker jag. Inte som en Tunze med konstant flöde, men jag stör mig absolut inte på dom. Flyttar riktigt bra med vatten.

Men mellan MP40 och Tunze 6095 så skulle jag utan att ha hört någon av dom, utan tvekan kört 6095. Trots en sämre kontroller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör bl.a. Två mp4w es , absolut inte tysta pumpar men absolut dom bästa på alla andra sätt enligt mig.. Akilleshälen är ljudet tveklöst.. Nu ha jag en familj med 2 st 5åringar så tyst är det sällan här hemma.. Prioterar du tystnad så ta ett flertal mindre styrbara tunze istället..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som synes.. Alla uppfattar "oljudet" olika.. Men ljud är där tveklöst.. Gör man allt annat runt karet "rätt" för att få det ljudlöst så långt det går så bör man överväga andra alternativ.. Men kolla i grannskapet om någon har/kör en vortech så du kan se/höra innan köp..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang storleken ( l/h ) räcker det med en sådan om karet är 120*60*60 ?

Om revet är öppet så givetvis går det.. Men alltid roligare med två som kan samspela med varandra..

Jag körde två mp40 till 180*750*550 funkade kanon, så krut finns.. Nu efterhand som revet blir igenväxt så har jag byggt på med ett par nano tunze som komplement..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om revet är öppet så givetvis går det.. Men alltid roligare med två som kan samspela med varandra..

Jag körde två mp40 till 180*750*550 funkade kanon, så krut finns.. Nu efterhand som revet blir igenväxt så har jag byggt på med ett par nano tunze som komplement..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Visst skulle 2 st mp 40 sitta fint...men smakar det så.... funderar på att ha mp 40 på vänstra kortsidan och använda mina två tunze 6045 på höger kortsida/ på baksidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst skulle 2 st mp 40 sitta fint...men smakar det så.... funderar på att ha mp 40 på vänstra kortsidan och använda mina två tunze 6045 på höger kortsida/ på baksidan.

Funkar alldeles utmärkt! Har du två 6045or så finns det ingen anledning till att inte använda dom.. Bra o billiga pumpar minst sagt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jag har två stycken mp 10 och jag störs inte alls av dom. Har dom inte riktigt på 100 % men 80-90 procent och tycker dom är väldigt tyst och då är jag väldigt kräsen av mig. viktigast är att man får centrerat dom exakt.

Lycka till :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har lyssnat på 2st MP40 och efter det så kommer inga Vortech pumpar in i mitt kar.

det som talar emot Tunzen är att pumparna inte ger det flöde som de säger/lovar. test som gjordes (tror de var reef builders) så är Tunze många % under det angivna flödet. Vortech:en mer sanningsenlig gällande flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har lyssnat på 2st MP40 och efter det så kommer inga Vortech pumpar in i mitt kar.

det som talar emot Tunzen är att pumparna inte ger det flöde som de säger/lovar. test som gjordes (tror de var reef builders) så är Tunze många % under det angivna flödet. Vortech:en mer sanningsenlig gällande flöde.

har för mig dock att tunze kom tillbaka med det, och att det inte var så illa som det verkade egentligen. Finns säkert någon som hittar svarsartikeln.

har haft både Tunze 6095or och Vortech i 10, 25 och 40 storlekar... Kommer aldrig komma en till vortech i mitt kar, hemskt ljud om man inte skall ha dem på halva effekten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...