Gå till innehåll

Ännu en fråga om Chelmon rostratus


Johan

Rekommenderade inlägg

Efter att ha fått riva mitt revkar för att få upp min före detta Forcipiger flavissimus ,som nu simmar hos den lokala handlaren, efter att ha festat loss på en av mina tracophyllia(jag har ett stort intresse fär "köttiga" LPS så som tracophyllia lobophyllia och scolymia.

där fick jag lära mig en läxa,dessa är INTE revsäker!.

Men jag tycker verkligen om fjärilfiskar,suttit och läst allt som är skrivet på guiden gällande Chelmon rostratus, Och samtliga börjar med att dessa är inte revsäkra,MEN min fungerar jätte bra med både knappar,mjukisar, LPS och SPS. Dessa äter bra rörmaskar,glasrosor osv.

Är det någon som haft otur och fått en individ som inte är revsäker? Vad gav den sig på för typ av korall?

Jag är sjukt sugen! men jag vägrar riva upp karet en gång till efter bara 3dagar,

Tackar ödmjukast för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett par Chelmon i mitt kar, fortfarande rätt så nya så de är inte helt etablerade ännu. Jag har sett att de noppat på mina musslor ett par gånger men inte rört ngn sps. De är för övrigt mkt aktiva med födosök i gryning och skymning. Om det är av egen vilja eller pga att det är mindre stress från stimmiga kirurger och kejsare vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är ju oftast ganska duktiga på att äta glasrosor vilket i sin tur borde betyda att liknande koraller har potential att bli testade med. Just LPS är ju alltid i farozonen då de är så tacksamma byten för fiskar och djur. Jag tror ett huvudsakligt problem med att få bra info om detta är att C.rostratus som regel är en väldigt svår fisk som ofta har parasiter eller liknande som gör att de dör innan någon hållt de ett längre tag. Och det är ju först i längden som sådana här bekymmer visar sig. Men några har ju fått bra fiskar eller lyckats acklimatisera de väl. En moderatorerna här hade ju i sin tråd en bra metod som verka fungera, kommer inte ihåg vad han heter bara :-) Men det var i en tråd om hans 112 liters kar.

Här är tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?24879-Benighteds-112L&p=492547&viewfull=1#post492547 Benighted heter ju vår man :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...