Gå till innehåll

Kranvatten


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Jag har en grävd brun men "dåligt" akvarievatten ,det gick inte ens att få Malawi (när jag hade sött) att överleva om jag bytte mer än 10-15%. Skaffade en osmos och efter det var det inga problem alls. Koppar var en teori. Så när jag började med salt så hade jag redan en osmos så det blev så från starten.

De senaste månaderna hade jag börjat fått problem och tyckte att det var mycket mindre småkryp i stenen. Nu när snön smälte för ett tag sedan fick jag plötsligt en massa alger så jag kollade osmosen med en TDS och jag hade ca 300 in och 270 ut från osmosen. Så jag hade bytt med i princip orenat brunsvatten. Hur länge är svårt att säga, men förmodligen sedan smådjuren började dö av men det märktes först när det blev mer näring i vattnet. Nu kryllar det åter igen av smådjur efter ett par byten med rent vatten.

Till saken, jag skulle inte tveka på att köra kranvatten så länge man bara kollar det först. Osmos är bra men ärligt talat så är ordentliga och täta vattenbyten bättre och jag tenderar dra lite på bytena när man måste vänta 1-2 dagar för att göra vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fuskat lite då och då med kranvatten. Men av någon anledningen blommar alltid cyanon upp strax efter sedan borta efter en tid med ro vatten. Kan det vara så om man kört in karet med ro vatten blir det en förändring som i mitt fall gynnar cyanon. Om jag då hade kört in mitt kar med kranvatten så hade antagligen cynon kommit och gått. Frågan är då om man kör ned kranvatten och ro då och då om där skulle bli någon annan typ av problem?

Anledningen till min undran är att vi alla strävar ju efter stabila värden va dom igentligen är har inte så jätte stor betydelse bara dom ligger inom ramen för vad korallerna kräver?

Om då tillsätter kranvatten eller ro vatten vid något vattenbyte blir det ju en rubbning i karet?

Sedan har ju vissa redigt skit vatten i kranen. Det är då något helt annat. Jag förutsätter i mitt tänk att man har ett bra vatten ur kranen.

Hoppas ni förstår hur jag tänker här. Och om det kan ligga något i det.

Att kör man kranvatten ska man köra det hela tiden. Kör man ro ska man göra det hela tiden. inte hoppa imällan blanda o ha sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde med osmos i ca ett halvår när jag började 2008. men tycker det är alldeles för tröttsamt att behöva planera och vänta på osmosvatten.

Nu kör jag sedan 2009 uteslutande kranvatten eller vatten direkt från havet. Har inga fulalger eller cyano mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Körde ursprungligen med kranvatten, och det fungerade fint ett par år, tills allt började helt gå åt skogen och nästan allting dog.

Bytte till osmos, och silikatfilter och har inte haft några mer problem sedan dess.

Känns också mycket bättre när man har exakt koll på vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fuskat lite då och då med kranvatten. Men av någon anledningen blommar alltid cyanon upp strax efter sedan borta efter en tid med ro vatten. Kan det vara så om man kört in karet med ro vatten blir det en förändring som i mitt fall gynnar cyanon. Om jag då hade kört in mitt kar med kranvatten så hade antagligen cynon kommit och gått. Frågan är då om man kör ned kranvatten och ro då och då om där skulle bli någon annan typ av problem?

Anledningen till min undran är att vi alla strävar ju efter stabila värden va dom igentligen är har inte så jätte stor betydelse bara dom ligger inom ramen för vad korallerna kräver?

Om då tillsätter kranvatten eller ro vatten vid något vattenbyte blir det ju en rubbning i karet?

Sedan har ju vissa redigt skit vatten i kranen. Det är då något helt annat. Jag förutsätter i mitt tänk att man har ett bra vatten ur kranen.

Hoppas ni förstår hur jag tänker här. Och om det kan ligga något i det.

Att kör man kranvatten ska man köra det hela tiden. Kör man ro ska man göra det hela tiden. inte hoppa imällan blanda o ha sig

Jag tycker att det finns en poäng i ditt resonemang. Använder du osmos har du en annan koll på vattnet och har ett annat utgångsläge. Våren sägs ju vålla problem för akvarister i allmänhet. Rätt salt och osmos är en bra kombination. Håller med om att akvariet utvecklas med tiden. Min erfarenhet är att nyinköp av flera fiskar+mer matning ändrar förutsättningarna i mitt akvarium. Efter några veckor är det dock tillbaka i normal drift. Jag gör dock inga snabba ändringar gällande allt i akvariet, precis som du nämner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan om silikat försvinner i blandat saltvatten som flyter omkring silikatrik inredning är inte utredd. Jag vet att vi är flera akvarister med kemisk bakgrund som är lite undrande därom. Om man har väldigt mycket silikat i sitt kranvatten (vilket inte är helt vanligt om man har ytvattentäkt) så kan det vara en sak men att kiselalgers blomning skulle triggas av silikat behöver inte vara sant. Att de inte kan leva utan silikat är en sak men som sagt var - jag tror ju att det finns silikat tillräckligt redan i akvarievattnet - vilket förekomsten av svampdjur och annat bör bevisa. Speciellt om man har sand av tillräckligt djup eller någon typ av deep sandbed. Att man får kiselalgblomning vid nystartart kar tror jag snarare beror på dessa alger förmåga att tillgodogöra sig mycket låga fosforhalter - när halten stiger spå tar grönalger över.

Och silikatfilter fungerar lika bra att sätta på kranen som efter RO anlägget - och då tar man kopparen också :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör kranvatten när jag lakar ur sten, förvarar LS eller karantänför fisk. Acropora-karet får bara osmosvatten. Vi har väldigt bra kommunalt vatten i Stockholm men för något år sen råkade vi ut för kloramin-utsläpp i vattnet i Nacka. Jag gjorde inga vattenbyten då men tror osmosen kunda räddat mig om jag inte märkt det. Lukten var väldigt olika på kranvatten och osmosvatten under tiden det utsläppet skedde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra sak att diskutera. Det kan vara klokt att anpassa sig till de förhållanden som råder där man bor. På min hemort håller vattnet god kvalité där den stora nackdelen är låg buffertförmåga plus att min bostad är tämligen nybyggd så jag slipper gamla illa medfarna vattenledningar och rör. Jag kör bara med kranvatten och det fungerar bra. Är det inte så att våra största impulser får vi från utländska källor (USA, Tyskland mm)? Där kör de givetvis med osmos pga tämligen kass vattenkvalité från kranarna. Osmosvatten är säkert bättre - men kanske lite overkill för många av oss och vi tjänar mer på att lägga energin och kosingen på fler vattenbyten. Blir det för krångligt så finns en risk att det sker mindre frekvent.

Det är väl detsamma med det gamla pratet om effekten på doppvärmare. I svenska hem klarar vi oss med betydligt lägre watt-tal på doppvärmare (i och med våra i allmänhet högre inomhustemperaturer i våra svenska hem) än vad som rekommenderas på förpackningar, i butiker och i flera akvarieböcker. Standardrekommendationen är satt utomlands där inomhustempen ofta är betydligt lägre - ni har kanske upplevt hur kallt det är inomhus i tex Storbrittannien? Det man riskerar om man följer de officiella råden är tokuppvärmning om termostaten går sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra sak att diskutera. Det kan vara klokt att anpassa sig till de förhållanden som råder där man bor. På min hemort håller vattnet god kvalité där den stora nackdelen är låg buffertförmåga plus att min bostad är tämligen nybyggd så jag slipper gamla illa medfarna vattenledningar och rör. Jag kör bara med kranvatten och det fungerar bra. Är det inte så att våra största impulser får vi från utländska källor (USA, Tyskland mm)? Där kör de givetvis med osmos pga tämligen kass vattenkvalité från kranarna. Osmosvatten är säkert bättre - men kanske lite overkill för många av oss och vi tjänar mer på att lägga energin och kosingen på fler vattenbyten. Blir det för krångligt så finns en risk att det sker mindre frekvent.

Det är väl detsamma med det gamla pratet om effekten på doppvärmare. I svenska hem klarar vi oss med betydligt lägre watt-tal på doppvärmare (i och med våra i allmänhet högre inomhustemperaturer i våra svenska hem) än vad som rekommenderas på förpackningar, i butiker och i flera akvarieböcker. Standardrekommendationen är satt utomlands där inomhustempen ofta är betydligt lägre - ni har kanske upplevt hur kallt det är inomhus i tex Storbrittannien? Det man riskerar om man följer de officiella råden är tokuppvärmning om termostaten går sönder.

En anmärkning bara - erfarenhetsmässigt har det visat sig att när det gäller koppar så är nya ledningar och varmvattensberedare värst, troligtvis på grund av att kopparytan i rören oxideras med tiden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En anmärkning bara - erfarenhetsmässigt har det visat sig att när det gäller koppar så är nya ledningar och varmvattensberedare värst, troligtvis på grund av att kopparytan i rören oxideras med tiden.

MVH Lasse

Alldeles riktigt. Därav ordet "tämligen" som i detta fall innebär byggår 1995. Klokt förtydligande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

+5 år dåså! många har slutat då?? o andra sidan så kommer jag inte få några "jag har inte använt osmos" problem efter 5 +...vet inte hur du gör salar? men jag byter vatten på veckobasis....

Ärligt talat så förstår jag inte va du menar?

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har startat ett antal kar i mina dagar. De första karen utan osmos, mitt senaste med osmos. Det med osmos vinner med hästlängder. Om man handlar en osmosenhet på rätt ställe så är det en försumbar summa i det stora hela. Skall man starta ett litet kar typ 100 liter eller betydligt mindre så tycker jag att en osmosenhet blir mindre försvarbar.

Det finns nackdelar med osmos, utöver priset. Den tar plats, den skall kopplas in, det tar tid att köra upp vattnet och det är inte något som gumman vill ha hängandes i badrummet 7 dagar i veckan. Jag har ett stort garage där min är placerad. Jag brukar köra upp ca 300-400 liter vatten som jag förvarar i gamla salthinkar, då står jag mig ca 2 månader innan det är dax för nästa vända.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har startat ett antal kar i mina dagar. De första karen utan osmos, mitt senaste med osmos. Det med osmos vinner med hästlängder. Om man handlar en osmosenhet på rätt ställe så är det en försumbar summa i det stora hela. Skall man starta ett litet kar typ 100 liter eller betydligt mindre så tycker jag att en osmosenhet blir mindre försvarbar.

Det finns nackdelar med osmos, utöver priset. Den tar plats, den skall kopplas in, det tar tid att köra upp vattnet och det är inte något som gumman vill ha hängandes i badrummet 7 dagar i veckan. Jag har ett stort garage där min är placerad. Jag brukar köra upp ca 300-400 liter vatten som jag förvarar i gamla salthinkar, då står jag mig ca 2 månader innan det är dax för nästa vända.

Hej! Vilken är de största fördelarna tycker du?

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...