Notna Postat 8 april 2014 Postat 8 april 2014 Hej.jag har en halvstor acropora och i den lever en hårig krabba,jag har lagt märke till att det har brutits av toppar på vissa grenar på acroporan jag undrar mest om de kan vara krabban som är boven?vill bara tillägga att de brutna topparna kom till efter den hade varit i akvariet i 2 veckor.Mvh Anton Citera
patrikk Postat 8 april 2014 Postat 8 april 2014 det finns krabbor som bor med acropora man kan till och med köpa dem som "par". dock så vet jag inte om det är en sådan krabba du har men jag tror att de brukar ha samma färg som korallen. Citera
ormet Postat 8 april 2014 Postat 8 april 2014 I regel så försöker man hålla håriga krabbor borta från sina acropora-kolonier och endast behålla de släta krabborna ur släktet Tetralia. Håriga krabbor har tex observerats klättra ut längst ut på grenarna och bryta av topparna och äta dem.Så ja, krabban äter din acropora, tror jag. Citera
lexwin Postat 8 april 2014 Postat 8 april 2014 Googla dessa:Som jag förstått det vill man inte ha "gorilla crab" men "bandit crab" är bra. Citera
Notna Postat 8 april 2014 Författare Postat 8 april 2014 okey, tack för svaren, då vet man varför de finns lite brutna toppar,då e min nästa fundering hur ska man få bort den?man ser den nästan alltid där.tror ni det kan funka med en vanlig krabbfälla? men vad ska man beta med? Citera
alexochingencarina Postat 8 april 2014 Postat 8 april 2014 Jag klippte en häromdagen med en vanlig pincet. Hade kanske lite tur men det funka på andra försöket. Ä den inte limmad kan du ju alltid doppa den. Citera
ormet Postat 8 april 2014 Postat 8 april 2014 jag spetsar med kanyl. inte helt lätt att få tag på. Men de lämnar sällan korallen så fälla fungerar inte. Pincett som alex säger, kanyl, nål ... grillspett vadsom. Citera
Notna Postat 8 april 2014 Författare Postat 8 april 2014 Jag klippte en häromdagen med en vanlig pincet. Hade kanske lite tur men det funka på andra försöket. Ä den inte limmad kan du ju alltid doppa den.kan du utveckla doppa den? den sitter fast men inte svårare att ta loss den o sen fixa om det Citera
alexochingencarina Postat 8 april 2014 Postat 8 april 2014 kan du utveckla doppa den? den sitter fast men inte svårare att ta loss den o sen fixa om detTyp fm ultra pest eller liknande tror jag får dem att "trilla av pinn=)"lätt. Pest medel mot inkräktare helt enkelt. Citera
stigigemla Postat 8 april 2014 Postat 8 april 2014 Jag skulle chansa med detta. Blanda några liter saltvatten med vikt 1.032 och doppa snabbt korallen i detta. Krabban bör släppa och hoppa iväg för att komma till ett lämpligare vatten. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.