Gå till innehåll

Triton metoden


Jojje

Rekommenderade inlägg

Det är i grunden Ballingmetoden som förfinats i och med att det kommit fler tester.

Men de nya testerna vill de att de skall utföras i deras labb.

Det är de vanliga kH, Ca, Mg, NO3 och PO4. Tillkommit har K, I, B och Fe. Jag tror också Cu och någon mer metall.

Men det är tester som t.ex Hanna tillverkar så det är inget nytt mirakel.

Jag har läst om en som startat enligt metoden och fick börja med att byta nästan allt vatten då det var för mycket av något ämne i saltet. Så man kan inte alltid säga att det fungerar utan vattenbyten.

Affärsmetoden är alltså testerna. förutom Ballingtillsatserna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har bra eller dålig erfarenhet av den tyska s.k. Tritonmetoden?

Verkar ju näst intill fantastisk om man läser på triton.de

Det funkar , men det finns flera liknande varianter.

Kolla tex glennf's på RC och UR , eller www.dsrreefing.nl

har för mig att det också finns ett patent på en liknande metod se i PRVs databas .

Har själv börjat köra in min lilla på dsr metoden , änså länge ser resultatet helt fantastiskt ut.

Mvh PeterG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar , men det finns flera liknande varianter.

Kolla tex glennf's på RC och UR , eller www.dsrreefing.nl

har för mig att det också finns ett patent på en liknande metod se i PRVs databas .

Har själv börjat köra in min lilla på dsr metoden , änså länge ser resultatet helt fantastiskt ut.

Mvh PeterG

Blev lite intresserad av detta. Var fick du tag i kemikalierna? Vore kul att få veta lite mer om dina erfarenheter med dsr metoden

MVH

Patrik

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper alla kemikalier från Saven&Werner , köper oftast alltid högsta renhet om det inte är så att jag vill ha med kalkylerade orenheter.Viktigast för mig är att jag vet exakt vad det är jag tillsätter,det är som jag ser det en förutsättning för att lära sig och för att tolka insatser , har som sagt just börjat med dsr metoden, andra kan mycket mer om detta än jag , men läs gärna om dsr på ultimatereef , reefcentral eller artikeln på advanced aquarist om dsr.

Det har fungerat väldigt bra än så länge

Mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper alla kemikalier från Saven&Werner , köper oftast alltid högsta renhet om det inte är så att jag vill ha med kalkylerade orenheter.Viktigast för mig är att jag vet exakt vad det är jag tillsätter,det är som jag ser det en förutsättning för att lära sig och för att tolka insatser , har som sagt just börjat med dsr metoden, andra kan mycket mer om detta än jag , men läs gärna om dsr på ultimatereef , reefcentral eller artikeln på advanced aquarist om dsr.

Det har fungerat väldigt bra än så länge

Mvh Peter.

Tack för svaret. Kollade lite på Saven&Werner sida. Säljer dem även till privatpersoner? En annan sak jag undrar över (har redan plöjt igenom trådarna på UR och Reef central) är över recepten som han använder, tänker då främst på tillsatsen av Borium och järn. Har du "klurat" ut vilken blandning han använder eller kör du någon egen blandning som du har kommit på?

Mvh

Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte meningen att ta över din tråd. Så jag öppnar en ny om dsr.

Hoppas du blev klokare över Triton metoden - en bra metod i grunden ,testen med utrustning som HPLC mm

blir väldigt exakt. Så man kan styra vattenvärdena exakt dit man vill.

mvh PeterG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret. Kollade lite på Saven&Werner sida. Säljer dem även till privatpersoner? En annan sak jag undrar över (har redan plöjt igenom trådarna på UR och Reef central) är över recepten som han använder, tänker då främst på tillsatsen av Borium och järn. Har du "klurat" ut vilken blandning han använder eller kör du någon egen blandning som du har kommit på?

Mvh

Patrik

Finns flera leverantörer,som sigma och billigare i tex Holland.

jag kör Bariumklorid, järnhydroxid plus stabiliserande citrat,

Alla lösningar max lösn per liter minus 10 % för att slippa utfällningar.

Det är viktigt med dokumentationen så att man sas kan läsa av balansen och vad som sker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Den Triton Metoden vi har här i Stockholms trakten e å försöka få Leffe å röra sej lite snabbare. Men de funkar så där kan jag säga;)

Nu kommer jag bergis bli portad där igen:smiley13:

Ändrat av Olle
Jack Daniels
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...