Gå till innehåll

Använda ytterfilter som partikelfilter?


Peckoltia

Rekommenderade inlägg

Han frågade om han kunde ha det som partikelfilter och visst. Sedan är ju frågan om det fungerar bra som det. Med vadd som rengörs och ett filter som har relativt stor cirkulation blir det nog bra. Men som du påpekar Fredrik så behöver det skötas. Själv har jag ett Aqua clear Quick Filter från hagen och en 15 000 liters pump, När det blir lite för mycket partiklar så åker det i några timmar. Full storm, speciellt i RSM:et - men otroligt effektivt :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Psst Lasse, Peckoltia är en tjej ;-)

Jag hade nog inte använt ett ytterfilter som vadd behållare dock av samma anledning som freguz. Vadd filter behöver nog helst kunna underhållas en gång i veckan, det orkar man inte med om man använder ett ytterfilter. Då är det smidigare att ha något snabbfilter med filterklocka eller ryggsäcksfilter med öppen topp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hihihi, han är en hon;)

Jag vet att det är mera skötsel men det är det ju även med ett innerfilter det måste ju också göras rent, just nu har jag en Aqua Clear Quickfilter 20 som går jämt men jag tycker det blir skitigt fort, hur då stoppa ner det när det är för mycket partiklar i vattnet och sen ta upp det igen, funkar det verkligen?

Ytterfiltret är det ju bara att vicka lite på sidan så går luften bort, mest tänkte jag på det estetiska med att slippa ha en stor pump i nanokaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du har rätt att det blir snyggare. Och bättre rening lär det bli.

Men prova ett tag och se hur det funkar med rutinerna, kanske är en baggis för dig. Jag är för lat. Byt vadd helst varje vecka eller iaf varannan.

Du kan ha i lite alu remover i strumpa oxå, blir fin genomströmning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där ser man - man bör alltid titta till vänster efter namnet :) Är det till 49 liter så kanske det är lättare med ett ryggsäcksfilter än ett ytterfilter - om du nu skall köpa nytt.

14108973-origpic-a4951c.jpg

Jag själv har ett nano på 27 liter och i det har jag ett sådant här

10938013-origpic-7e6f99.jpg

Fördelen med det är att man kan exempelvis lägga fosfatmedel i den lilla plastbehållaren eller aktivt kol om det behövs. Förutom detta har jag en streamer från Aquarium systems NeWave 1.6

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att nämna ordet ytterfilter här på Saltvattensguiden är lika illa som att svära i kyrkan. Jag tillhör dem som inte har några problem med att svära i kyrkan. I ett ytterfilter kan du ha vadd, kol och fosfatremover, fungerar perfekt och gör verkligen nytta. Nackdelen med ett ytterfilter är som redan påpekats att det är lite krångligare att hantera än en liten pump med klocka inne i akvariet.

Om du har ont om plats i akvariet och redan har ett ytterfilter så finns det inte någon anledning att införskaffa något nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett ytterfilter till övers här när jag bytte till ett större till ett av mina sötvattenskar, det var därför jag tänkte om det går att använda till saltkaret:)

Jag har ett sådant ryggsäcksfilter till mitt 12L saltnano men tycker det är för litet till 49L skulle då vilja ha ett större en Aquael hangon det största, var hittar man det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hade jag gjort mig av med mina ytterfilter innan jag startade salt..vilket jag ångrar lite..Skulle viljat använda något av dem som filter och vart noga med att ha ett förfilter i form av vadd som jag tänkt bytt varje vecka...överhuvudtaget tror jag det är av yttersta vikt salt som sött att ha ett förfilter..ytterfiltret är inte till för att fånga stora partiklar utan att rena vatten..betydligt effektivare än levande sten inbillar jag mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Effektivt är lite relativt.

Levande Sten är rätt unikt i att det står för total nedbrytning av organiskt material i vattnet, Från Ammonia till Nitrit till Nitrat till Kvävgas.

Våra mekaniska filter däremot kan bara stå för nedbrytning ner till Nitrat, och måste sedan tas ut ur vattnet på annat vis.

Anledningen är att dom bakterier som bryter ner Nitratet till Kvävgas kräver anaerobiska förhållanden, vilket man inte får i ett mekaniskt filter, då färskt syresatt vatten hela tiden tillförs genom hela filtret.

Så visst funkar mekaniska filter jättebra, men då måste man fortfarande klura ut exakt hur man vill få bort Nitratet ur vattnet.

Så i princip är levande sten och Deep sand Beds allt-i-allo metoder för filtrering av vattnet, och I många kar idag så fungerar det så bra att vattenkvaliten aldrig försämras.

Istället så används vattenbyten främst för att hålla balans och återsätta spårämnen till vattnet.

Själv har jag tre kar som fungerar bra utan någon som helst form av mekanisk filtrering, och på mitt huvudkar har jag endast en skummare för att klara av mina tunga utfodringar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag ju inte så hundra på att levande sten är så unikt men om så vore fallet kan man väl ladda ytterfiltret med levande sten? och/eller få bort överskott nitrat med vattenbyten..att det är ett mekaniskt filter håller jag inte med om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Effektivt är lite relativt.

Levande Sten är rätt unikt i att det står för total nedbrytning av organiskt material i vattnet, Från Ammonia till Nitrit till Nitrat till Kvävgas.

Våra mekaniska filter däremot kan bara stå för nedbrytning ner till Nitrat, och måste sedan tas ut ur vattnet på annat vis.

Anledningen är att dom bakterier som bryter ner Nitratet till Kvävgas kräver anaerobiska förhållanden, vilket man inte får i ett mekaniskt filter, då färskt syresatt vatten hela tiden tillförs genom hela filtret.

Så visst funkar mekaniska filter jättebra, men då måste man fortfarande klura ut exakt hur man vill få bort Nitratet ur vattnet.

Så i princip är levande sten och Deep sand Beds allt-i-allo metoder för filtrering av vattnet, och I många kar idag så fungerar det så bra att vattenkvaliten aldrig försämras.

Istället så används vattenbyten främst för att hålla balans och återsätta spårämnen till vattnet.

Själv har jag tre kar som fungerar bra utan någon som helst form av mekanisk filtrering, och på mitt huvudkar har jag endast en skummare för att klara av mina tunga utfodringar.

Siporax denitrifierar. Nu vet jag inte din definition av mekaniskt filter iofs men vi pratar ju om ytterfilter här och där fungerar det utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett ytterfilter till övers här när jag bytte till ett större till ett av mina sötvattenskar, det var därför jag tänkte om det går att använda till saltkaret:)

Då är det väl avgjort - använd det och använd de sparade pengarna till en häftig fisk/korall i stället - för det är väl därför vi har saltkar eller......

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njaee inte riktigt, helst vill jag ha ett hangon men Herkules Zoo här i Götet har inte fått hem det ännu, dom skickade en motor bara, hehehe:)

Tänkte även bygga om ett hangon yngelkasse till ett litet refugium får se hur det blir med det, nu kopplar man det till en luftpump men jag hade tänkt använda ett pumphuvud av något slag:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...