Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Någon som har några bra idéer eller länkar på "fällor" för microbubblor att sätta i sumpen???

Jag tänkte spara lite av frustrationen som uppkommer i samband med "trial&error" metoden!

Postat

Man kan ha ett par vertikala fack efter skummaren. Jag har ont om utrymme och har istället limmat en glasbit sned efter skiljeväggen mellan facket med skummare och huvudfacket. Glasbiten skapar ett trattformat fack i vilket jag stoppar filtermaterial i och huvudsyftet är att den ska filtrera vattnet, men funkar även som bubbelfälla.

post-757-14468912271583_thumb.gif

Postat

Hej limma en låda med sida och tak släpp vattnet i sidled genom en blå filtermatta,du gör en öpning uppåt för att få ned returen,har själv en springa på 40mm uppåt,trä en blå filtermatta på retur röret,då slipper du både bubblor och salt stänk utanför sumpen.Mvh Stefan

• 1 månad senare...
Postat

Hej,det är ett 110mm pvc rör limma ett lock eller ta ett skruv lock, i botten borrar du 4st 25 eller 32mm hål på sidorna stoppa in en blå filtermatta i röret stick igenom ett 25 eller 32mm pvc rör ca 120mm långt så åker inte filtermattan ner.vattnet rinner ut i dom två överflödiga hålen.Mvh Stefan

• 5 år senare...
Postat

Har lite problem med bubblor som kommer från returröret. Det sugs in luft i det hål som är gjorts precis ovanför vattenytan i returen för att förhindra en hävert vind strömavbrott. Finns det några bra tips och trix kring detta?

--Mats

Postat

Finns det några bra alternativa returlösningar? eller lägga hålet en bit under ytan och se till att sumpen rymmer den mängd tills hålet hamnar ovan ytan och häverten stoppas?

Eller köpa en fet UPS :)

Postat (ändrat)

Det låter som en plan, borde funka då mitt kar inte är så väldans stort.

Funkar som planerat utom att pumpen verkar bli fylld med luft och vägra pumpa när strömmen kommer tillbaka :)

--Mats

Ändrat av Aufgedyng
Postat

Japp den satt så först men ville jag gardera mig lite mot fontäner i sumpen om slangen skulle hoppa bort. Den verkar dock börja pumpa om man slår av den och låter den vila någon sekund innan man drar igång den igen. Borde gå att styra med Profiluxen.

Postat

Hålet du pratar om, hur sitter det? Har aldrigt hört talas om att ett hål på trycksidan suger in luft, det brukar spruta ut vatten där. Är det däremot satt på sugsidan och du har en böj över kanten så förstår jag ditt problem.

Kan du göra en skiss hur det ser ut?

MVH Lasse

Postat

Ett hål på insidan av en böj , eller strax efter, har all möjlighet att suga luft.

Utan att ha provat misstänker jag att en slinga med lågt flöde kan blanda in luft med vattnet om hålet sitter i överkant.

B!

Postat

Mitt rör drar luft på tryckröret när jag fyller upp karet efter vattenbyte. Bubblar som sjutton i utröret tills hålet ligger under vattenytan. det sitter strax efter böjjen över avrinningen.

Postat

Minska rördiametern något precis där det mynnar ut i akvariet så du får ett litet mottryck. Detta kommer att göra att vatten trycks ut i hålet istället.

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...