greger Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Någon som har några bra idéer eller länkar på "fällor" för microbubblor att sätta i sumpen???Jag tänkte spara lite av frustrationen som uppkommer i samband med "trial&error" metoden! Citera
vahagn Postat 27 september 2005 Postat 27 september 2005 Man kan ha ett par vertikala fack efter skummaren. Jag har ont om utrymme och har istället limmat en glasbit sned efter skiljeväggen mellan facket med skummare och huvudfacket. Glasbiten skapar ett trattformat fack i vilket jag stoppar filtermaterial i och huvudsyftet är att den ska filtrera vattnet, men funkar även som bubbelfälla. Citera
Stefan molin Postat 27 september 2005 Postat 27 september 2005 Hej limma en låda med sida och tak släpp vattnet i sidled genom en blå filtermatta,du gör en öpning uppåt för att få ned returen,har själv en springa på 40mm uppåt,trä en blå filtermatta på retur röret,då slipper du både bubblor och salt stänk utanför sumpen.Mvh Stefan Citera
greger Postat 28 september 2005 Författare Postat 28 september 2005 tack vahagn och stefan, då har jag en idé om hur det ska göras! Citera
Stefan molin Postat 30 oktober 2005 Postat 30 oktober 2005 Hej,har du fixat någon bubbel fälla,en sådan är enkel att göra sätter du filter mattan över vatten ytan så blir det lite ljuddämpning.Mvh Stefan Citera
greger Postat 30 oktober 2005 Författare Postat 30 oktober 2005 hej Stefan,har du lite mer "bruksanvisning", min tänkarmössa är på service idag(också) Citera
Stefan molin Postat 30 oktober 2005 Postat 30 oktober 2005 Hej,det är ett 110mm pvc rör limma ett lock eller ta ett skruv lock, i botten borrar du 4st 25 eller 32mm hål på sidorna stoppa in en blå filtermatta i röret stick igenom ett 25 eller 32mm pvc rör ca 120mm långt så åker inte filtermattan ner.vattnet rinner ut i dom två överflödiga hålen.Mvh Stefan Citera
wrang Postat 30 oktober 2005 Postat 30 oktober 2005 Eller om man köper en Plast tillbringare på affären med lock eller om man kan med och ta en tupoware juice/saft tillbringare som rör Citera
Aufgedyng Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Har lite problem med bubblor som kommer från returröret. Det sugs in luft i det hål som är gjorts precis ovanför vattenytan i returen för att förhindra en hävert vind strömavbrott. Finns det några bra tips och trix kring detta?--Mats Citera
turboadde Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Tror inte du kommer ifrån det så länge hålet är ovanför ytan. Citera
Aufgedyng Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Finns det några bra alternativa returlösningar? eller lägga hålet en bit under ytan och se till att sumpen rymmer den mängd tills hålet hamnar ovan ytan och häverten stoppas? Eller köpa en fet UPS Citera
turboadde Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Jag har satt mitt hål nästan precis under ytan så sumpen kan svälja det lilla vattnet som kommer ner. Citera
Aufgedyng Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 (ändrat) Det låter som en plan, borde funka då mitt kar inte är så väldans stort. Funkar som planerat utom att pumpen verkar bli fylld med luft och vägra pumpa när strömmen kommer tillbaka --Mats Ändrat 27 februari 2011 av Aufgedyng Citera
-=Mr_B=- Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Sätt pumpen så att utgående vatten pekar rakt upp, så luften kan komma ut ur pumpen? Jag förutsätter att pumpen är monterad under vattennivån i sumpen?B! Citera
Aufgedyng Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 Japp den satt så först men ville jag gardera mig lite mot fontäner i sumpen om slangen skulle hoppa bort. Den verkar dock börja pumpa om man slår av den och låter den vila någon sekund innan man drar igång den igen. Borde gå att styra med Profiluxen. Citera
Lasse Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 Hålet du pratar om, hur sitter det? Har aldrigt hört talas om att ett hål på trycksidan suger in luft, det brukar spruta ut vatten där. Är det däremot satt på sugsidan och du har en böj över kanten så förstår jag ditt problem.Kan du göra en skiss hur det ser ut?MVH Lasse Citera
-=Mr_B=- Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 Ett hål på insidan av en böj , eller strax efter, har all möjlighet att suga luft.Utan att ha provat misstänker jag att en slinga med lågt flöde kan blanda in luft med vattnet om hålet sitter i överkant.B! Citera
turboadde Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 Mitt rör drar luft på tryckröret när jag fyller upp karet efter vattenbyte. Bubblar som sjutton i utröret tills hålet ligger under vattenytan. det sitter strax efter böjjen över avrinningen. Citera
Aufgedyng Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 Hålet/skåran sitter strax efter böjen på insidan, som på den bifogade skissen fast något högre upp. Citera
Lasse Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 Minska rördiametern något precis där det mynnar ut i akvariet så du får ett litet mottryck. Detta kommer att göra att vatten trycks ut i hålet istället. MVH Lasse Citera
Aufgedyng Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Ok, så då kan jag alltså ha hålet ovanför vattenytan? Ska testa, tack för rådet!--Mats Citera
stigigemla Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Det är bättre att ha hålet alldeles över vattenytan för då ser man att det inte tätar igen.Och med litet övertryck som Lasse skriver. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.