Gå till innehåll

Vortech - Ny magnetdriven pump typ Stream


Niclas

Rekommenderade inlägg

Kolla denna video, http://www.reefcast.com/videos/vortec2.mpg

Ecotech's trådlösa controller.. skapliga vågor... eheheh

Oppz tog ett tag att ladda hem hela 89Mb

Vill oxså ha vågor i karet men fattade ej om man behövde nått speciellt...

klippte ut detta från mailet jag fick....

>2 x Ecotech Marine Vortech Pump (VTECH) = $688.00

>FedEx Express (International Priority (1-3 Days)): $145.62

Beställde du från Ecotech Marine

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 4 veckor senare...
Henrik nu är jag lite sugen på info om dina nya pumpar!

Bilder, hur låter de och annat intressant! :)

Edit: Fast har du fått igång karet änn, det kanske du inte hade för du höll ju nyligen på att baxa in ett 900 liters har jag för mig!

Ja du jag håller på som bäst med att försöka få bänken "i vatten" till det nya karet, så jag har inte provat dem än, men du kan nog gissa ungefär hur sugen jag är :)

Det enda karet som är igång är mitt 100L som mina yngel går i och det ska tömmas nästa vecka nu när jag sålt mina banggaier.

Fast du får ju gärna komma hit och ställa in bänken åt mig så blir jag klar nån gång :)

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ok nu har jag dundrat igång båda pumparna och dundrar det gör dom...

Har kört dem nu i 4timmar och har problem med vibrationer och annat kul, har snokat runt på nätet och det verkar som om jag inte är ensam om detta problemet.

De som jag läst om har fått nya drivdelar till den våta sidan av pumpen och då har problemet försvunnit, jag har mailat de jag köpte den av så just nu väntar jag på svar från dem.

Eftersom de inte verkar funka som de ska riktigt än så är det lite för tidigt att dra några slutsatser än MEN jag kan säga så här att även om vibrationerna försvinner så hör man ändå motorn... Hur mycket? ja om jag hade haft karet i sovrummet så hade jag blivit j-vligt lack till slut, de låter lika mycket eller lite som en dator gör (de som inte har de nya tysta fläktarna)

Vi får se vad som händer....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla denna video, http://www.reefcast.com/videos/vortec2.mpg

Ecotech's trådlösa controller.. skapliga vågor... eheheh

Sådär skulle ju inte jag vilja ha det. Man kan fylla karet till drygt hälften (går ju möjligen att kontrollera våghöjden) och hur går det med överrinningen? Nej jag skulle mycket hellre ha ett sug fram och tillbaka under ytan utan jättevågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär skulle ju inte jag vilja ha det. Man kan fylla karet till drygt hälften (går ju möjligen att kontrollera våghöjden) och hur går det med överrinningen? Nej jag skulle mycket hellre ha ett sug fram och tillbaka under ytan utan jättevågor.

Mmm lite väl kraftiga vågor för ett akvarie, men ganska säker på att koraller osv föredrar den typen av vattenrörelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

nix, jag tänkte beställa batteribackupen samtidigt och jag håller på som bäst med att maila dem fram och tillbaka för att få de grejerna.

Nu har de också listat ut hur de ska skicka det när de inte kan skicka det via flyg....

det tog ca 6 veckor gissa vad de kom fram till?? att man får skicka det med båt!

ja vad ska man säga...

Räknar med att få hem dem i år iallafall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

vill du ha dem? :skrattar:

nä skämt åsido så finns det fördelar med dem som det skrivits om i tråden, MEN så kommer nackdelarna och jag kanske får ordning på dem när jag får hem reservdelarna.

Som det ser ut nu så är jag j-vligt trött på dem får lust o kasta skiten i väggen,

bara idag har jag fått justera pumphuvudena 4-5 gånger för av någon anledning som jag inte förstår än så flyttar pumphuvudena sig från sin position när jag har ställt in dem, och de börjar låta så mycket att jag vaknar mitt i natten och nu gör jag så att jag drar ner effekten på natten för att kunna sova utan att behöva gå upp mitt i natta för att justera dem.

Det + ljudet från dem är ett enda FETT minus, när de nu är inkörda och när jag har ställt in dem så att de ska låta så lite som möjligt, så hör jag dem när jag är i sovrummet, ett lågfrekvent brummande som stör en hel del.

Men när de nya delarna kommer så kanske de blir tysta som möss, det är iallafall det jag hoppas på för den ena pumpen kan jag inte köra alls för att den axeln är så skev.

När jag får de nya delarna så återkommer jag med info om hur det gick...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

en liten uppdatering....

Nu de senaste 2 veckorna har pumparna tystnat rejält, nu hörs inget från den våta sidan av pumpen utan att jag behövt byta några delar... det tog väl en bra stund för dem att köras in.

De är lite i minsta laget för ett kar som är 180 långt men för 160-150 eller kortare hade det varit bra flås, de har ju lite bredare öppning än en tunzepump och lämpar sig därför inte till längre kar om man behöver bra flås, men till ett kar med mycket lps:er eller mjukisar hade de funkat bra pga av det bredare flödet som blir.

Motorn hörs knappt på dagen men man märker av dem på kvällen/natten när ljuden från kvarteren har tystnat och är man känslig för störande ljud eller vill ha en pump som är lika tyst som en Deltec 4040 så ska man inte välja denna, ljudet kan jämföras med en Eheim 1260 men ändå lite mer.

Till vem skulle jag då kunna rekommendera denna pumpen med gott samvete :)

ja till den som har ett kar inbyggt i väggen med ett akvarierum bakom och som har ett kar som är maximalt 160långt om han/hon tänkt ha sps:er i det.

Nu kör jag pumparna såhär för att få tillräckligt med flås bort till andra sidan, en ensam pump gör inte jobbet för mig.

Hoppas detta kan hjälpa någon som går i tankarna att köpa dessa

Mvh Henrik

post-1811-14468913547635_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för informationen. Guld värd

Trevligt med uppskattning :nöjd:

Bra jobbat Henrick! Du undrade en liten kort sak: Fixade du elproblemet själv? med amerikas 110 volt mot våra 220?

Dave

Det var inga problem, den funkar på allt från 100-230volt så det var lugnt, men sen var själva nätsladden av amerikansk typ med platta anslutningar.

Nätkabeln har samma typ av anslutning i adaptern som nätsladden för Pc datorer har, den som är kantig med platta anslutningar, gick till närmsta datorbutik och köpte två st sådana.

Sen var saken biff :smiley20:

bilder på den amerikanska stickproppen finns det bild på i post nr 48 och info:n som står på adaptern

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

De funkar fint... gjorde rent dem nu i veckan och det gick smidigt, tog den våta delen av pumpen och gick till badrummet, med ett litet vrid så lossade insugsskyddet tog och skrubbade med en gammal tandborste i några minuter, sen var det klart.

Det finns en liten packning som de rekommenderar att man ska byta efter som minst 6 mån, men än så länge håller de.

Men så har vi ju det här med ljudet.... de går att få ganska tysta.

Själva axeln sitter med en stjärnskruv i en metallplatta som motorn på utsidan driver,

och den skruven kan man dra åt olika hårt, knixet är dra åt den precis lagom hårt.

Drar man den för hårt så brummar den drar man den för löst så skramlar den, det kanske låter som en lätt sak att ställa in men det är det inte.

Den ena pumpen är rätt tyst medans den andre är lite besvärligare.

Jag kanske har spenderat 3-4timmar per pump för att få skruven lagom åtdragen, det skulle kunna göras ännu bättre, men risken är att jag får totalt hjärnsläpp och bankar huvudet mot en madrasserad vägg iförd tvångströja resten av livet.

Så jag låter de vara och de pumpar på så snällt ändå

Om det blir en ny saltträff här i götet i år så tänkte jag ta med en av pumparna ifall någon är lite mer nyfiken på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...