Gå till innehåll

Vortech - Ny magnetdriven pump typ Stream


Niclas

Rekommenderade inlägg

  • 1 månad senare...
  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Köp här

http://www.aquariumspecialty.com/catalog/product_info.php?products_id=422

344 dollar, cirka 2600 svenska kronor

Bara att lägga in depositionen så får du en...

Aquarium Specialty is still accepting deposits for the April 2006 shipment. Orders will be accepeted on a first come first serve basis from here on out.

Nu är det nog på gång:

postat 04/05/2006 05:17 AM

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=817621

Hi all,

The first group of many VorTech pumps has shipped and will be making their way to your doors very soon.

We know many people will be quite anxious to install them quickly, however we would ask that you please read the instructions first.

The VorTech utilizes extremely powerful magnets: take care not to allow the two seperate halves to come in contact without the included pin-spacer installed.

Enjoy your new pumps.

Best regards,

Justin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

+Samma som Streampumpen 12000L/h då jag köpte den 1.a gången 3800:- vad kostar den idag

så priset är väll helt okey och att ifall det funkar att driva den på 12V så fattas ju bara en solsells panel som driver den oxså.

Helt grymt tycker jag.

-Nackdel svårt att plasera om man har ett litet kar som jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andra fördelar är:

(Nästan) Ingen värmeöverföring till vattnet då motorn sitter på utsidan.

Strömsnåla

Kommer senare att släppas en batteribackup till dem.

Kommer att släppas en trådlös kontroller som kan köra många pumpar på samma gång.

Men det här är väl ett typexempel på tillbehör som inte direkt är nödvändiga men väldigt roliga för den prylintresserade. Tyvärr tillhör jag väl den senare skalan, men har en lövtunn plånbok :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Har de några planer att göra den för 220V och 50Hz?
Jadå, den kommer för vårat elnät. Vet dock inte om den kommer samtidigt på Amerikanska och Europeiska marknaden. Vi kanske får vänta lite här i Europa.

Hade vart trevligare om något europeiskt bolag kläckt iden istället. Hade blivit billigare för oss ;) Amerikanerna har ju högre priser på t.ex. Deltec och Tunze än vad vi har i Europa till deras stora förtret.

Köp här

http://www.aquariumspecialty.com/catalog/product_info.php?products_id=422

344 dollar, cirka 2600 svenska kronor

Bara att lägga in depositionen så får du en...

Skickade en fråga till http://www.aquariumspecialty.com/ ang strömen och fick tillsvars så här

Hello Christian,

The pump will work anywhere in the world 95V-250V input.

Thanks,

Scott

så visst funkar den här med

$344.00 = 2534Skr

Men undra hur det menar med att den ger mellan 100-3000Gallon/h nått man kan styra själv??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

beställde 2 st sådana och batteribackupen fick detta mailet

Sent: Monday, August 07, 2006 9:29 AM

>Thank you for your order. We would like to ship it complete as the freight

>will be too much otherwise. Ecotech Marine had a production delay and the

>pumps will be shipping again in 2-3 weeks per my conversation with them on

>Wednesday. We will hold you order until they are ready to ship.

>

>

>

>Usually on international credit card orders we like to get a business

>reference. Have you done business with an aquarium supply company in the

>US

>before this? We have to be careful on international orders. Hope you

>understand.

>Thank You,

>Scott Groseclose

Det gick bra ändå fastän jag inte hade någon business reference, får se när de dyker upp, han sa att de inte får skicka batteribackupen via flyg pga FAA:s regler

så det tar nog lite längre nu när de får skickas med båt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henrik:

Beställde du en avsedd för europa? Har den versionen kommit nu? Konstigt att man inte sett den på Europeiska Webbutiker i sådana fall ännu.

Eller blev det 120V och 60Hz ?

------------------------------

Edit*

Sorry såg inte Wrangs tidigare inlägg:

Skickade en fråga till http://www.aquariumspecialty.com/ ang strömen och fick tillsvars så här

Citat:

Hello Christian,

The pump will work anywhere in the world 95V-250V input.

Thanks,

Scott

Så det ska ju med andra ord inte vara något problem med strömmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Så kom pumparna till slut levererade till dörren, tog två dagar från det att jag fick ett mail från usa att pumparna skickats.

Innan dess var det inte helt lätt, FAA har tydligen regler att man inte får skicka batterier med flyg så någon batteribackup har inte kommit jag har bett dem skicka den med båt så vi får se hur det går med backupen....

Bilder på pumparna finns redan men jag slänger upp en

post-1811-14468913121847_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en del av fördelarna med pumparna har redan beskrivits tidigare i tråden så jag tänkte ta upp de nackdelar som jag sett än så länge.

När man beställer dem från usa får man med stickpropp för deras uttag, inget problem i sig bara att köpa en konverterare till våra uttag.

Nästa grej är att motorn på utsidan är inte water proof hittade ingen info om vilken IP klass den har men de kanske inte har IP klasser i usa.

I övrigt så känns den gedigen och värt pengarna jag la på dem, har inte något kar att prova dem i, men när jag kört pumparna några månader lägger jag upp mer info om jag hittar något bra eller dåligt.

Här kommer lite fler bilder, någon fotograf är man ju inte direkt :) så kvaliteten är därefter.

post-1811-14468913122009_thumb.jpg

post-1811-14468913122181_thumb.jpg

post-1811-14468913122341_thumb.jpg

post-1811-14468913122535_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet och smidigt elverk på 1KW, 4-takt.

Kanske ett alternativ för oss som bor i lägenhet, ställa på ballkongen.. a´ 55dB

http://www.esska-teknik.se/s/elverk-4-takt-bensinmotor-230v-1-kw.html

Min frus föräldrar har en av dessa i deras sommarstuga och den fungerar kanon om man jämnför med tidigare modeller som dom har haft.

Också husvagnsägare är tokiga i dessa elverk just pga att dom nästan inte låter någonting men priset som Lifen hittade var lite dyrt tycker jag.

http://www.k-rauta.se/verktyg_7604.htm

Dom brukar ha driver med just det här elverket och på tidigare driver så har de kostat runt 2300Sek så kan vara värt att hålla ögonen öppna lite.

Men som andra har sagt, det finns billigare elverk att köpa men var noga att kolla på den permanenta utgångskapasiteten och inte på startkapasiteten som oftast är den siffran som dom skyltar med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumparna har en särskild del som slits mycket och som behöver bytas ut enligt dem var 6-12 månad, en liten liten bricka gjord av en särskilt plastmaterial, då tänker jag så här... "Aha! då har de såklart skickat med några extra småbrickor.... de ligger nog i kartongen nånstans"

Men det gjorde det inte....

post-1811-14468913122676_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...