Gå till innehåll

Kommer det att fungera? Akvastabil sump/överrinning


Keller

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har dragit rören jag fick med när jag köpte mitt akvastabil 275 och är lite osäker. Grejen är att tidigare ägaren monterat en flödesventil på överrinningsröret för att kunna reglera flödet. Olyckligtvis blev han tvungen att såga av röret för att få loss allt så det är nu lite kortare. Jag har monterat så gott det gick men jag funderar på om den där biten ner i sumpen är för kort... Och om överrinningsröret sitter för högt/lågt. Det finns sågade slitsar i röret så jag antar att den övre delen är en nödlösning om det skulle sätta igen på nåt sätt.

Nåväl, jag hoppas på att allt kunnigt folk här inne kan komma med lite tips o råd. Vågar jag fylla upp med vatten och provköra?

Om ni ser andra grejer som jag har gjort fel med så notera gärna det också. Jag är ny på det här med sumplösningar. Tack på förhand!

post-7048-14468933788262_thumb.jpg

post-7048-14468933788596_thumb.jpg

post-7048-14468933788844_thumb.jpg

post-7048-14468933789069_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar ju bara finnas ett primärrör, ser inget backuprör. I så fall så verkar det ju sitta väldigt högt upp. Mitt primärrör sitter nog 15cm under vattenytan för att förhindra att det ska bli en virvel.

Mitt backuprör sitter dock rätt högt. Ungefär i samma höjd som där kammarna börjar. ~2cm lägre än ditt rör på bild.

Om inte nivån i sumpen blir hög så kommer det ju att plaska en del av vattnet när det slår i ytan i sumpen. Det finns säkert muffar att köpa om du vill skarva på det på längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är helt korrekt, det finns bara ett rör. Det är dock utsågat skåror i det där jag antar att det är tänkt att vattnet ska rinna ut i första hand. Dessa sitter nere vid botten av avrinningsboxen. Som om det skulle vara något som sätter igen dessa är väl den övre öppningen tänkt som en nödlösning så att det inte ska svämma över antar jag.

Jag kommer nog göra som du föreslår och köpa extra muffar så att jag får ner utloppet längre ner i sumpen. Finns det någon nackdel att ha den en bit under vattenytan i sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japps, det ska jag prova. =)

Kanske ska tillägga att jag inte riktigt vet hur högt röret ska sitta eftersom det är avsågat och därför kortare än original. Jag vet dock inte hur mycket kortare så jag kan inte bygga efter ritningen så att säga. Så det är mycket möjligt att det ska sitta i nivå med där kammen börjar.

Hur som helst, jag sänker det lite o sen provkör jag med vatten o ser. Sen köper jag en förlängning innan det går i skarp drift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag satte kranar både upp och ner , till avrinningen blir helt tyst ,och om andra facket är lite djupt kan du enkelt göra en hylla till skummaren ,

du kan enkelt borra ett hål på retur munstycket så Bryts hävert effekten snabbt om retur pumpen stannar medvetet eller strömavbrott et.

Lycka till med ett riktigt trevligt karpost-7291-14468933795604_thumb.jpg

post-7291-14468933795168_thumb.jpg

post-7291-14468933795397_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Attans va grejer du har! :D

Ska fundera på det där med hylla för jag vill nog helst ha skummaren i mittenfacket. Tack för tipset!

Om du har ett likadant, hur högt upp sitter röret där vattnet ska rinna ner i förhållande till kammen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, uppdatering, dessvärre utan bild.

Jag var på Triton idag för att köpa nya packningar men fick en liten lektion om hur man ska bygga en ordentlig lösning istället. Inte kom man undan med nån packning... Nä det blev nya rör och böjar o genomföringar så det stod härliga till. Så jag kommer bygga om lite. Jag fotar när jag har satt igång. Vi ska bort i helgen så det får bli i nästa vecka.

Lite fattigare men med förhoppningar om en ljusning i framtiden... :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Har nog inte gjort lika , men jag har gjort så att avrinningen är ljudlös.

Använder både 50mm och 25mm röret för avrinning till sump , 25mm med ventil för att styra flödet.

I 50mm röret har jag dragit upp en ny 25mm returledning , ett alternativ för den som vill är ju att dra upp den externt men det är inte lika snyggt tyckte jag.

Efter lite planering och typ en timmes jobb var det klart. Knäpptyst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske svårt att se på bilden , men jag har dragit upp ett 25mm returrör igenom 50mm avrinningsröret.

Använt mig av originalkröken med locline upptill och en 90 graders nertill med siliconslang till returpumpen i andra facket i sumpen.

Returröret är fixerat med 2st stripes - ett nere och ett uppe , plus att upptill så är den fixerad i höjdled med att den "hänger" på kanten till avrinningsröret , den sidan av 50mm röret som returröret pressas emot är ca 15-20mm längre för att se till att det alltid är fritt .

Svårt att förklara med text , men fråga gärna igen om jag är oklar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag tror jag är med. Så all avrinning sker i 25mm röret som ligger ca 15-20mm lägre än 50mm.

Men räcker det för att få det tyst alltså? Är det för att flödet blir mer jämt och inte röret drar in en massa luft?

Kan vara värt att testa :)

Hade du kran på returröret också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, vad som sker här är ju helt enkelt det vanliga hävert systemet som i princip alla använder. Du behöver två rör för vattnet ner, det går inte köra med bara ett, då blir det oväsen. Vad man gör är att se till att det går ner vatten i båda rören istället för att det går upp i ett och ner i ett. Det ena röret under vattenytan sätter man en kran eller ventil på så att man kan justera flödet. Med den så justerar man så att nästan allt vatten går igenom den, det lilla vatten som inte går igenom den rinner istället ner genom det stora röret som slutar vid ytan.

Detta är även nödrör om det lilla röret med ventilen på sätter igen sig.

Returen bör man helst dra utanför karet, men man kan dra det genom det stora röret om man vill, men då är det större risk att det sätter igen sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kran endast på 25mm avrinningsrör för att stänga tills vattennivån är precis så att det rinner lite i 50mm röret också.

Varför det blir tyst kan jag inte svara på 😊

Men det blir en typ av herbie overflow och det finns en del att läsa om det för den som vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir tyst för att den "hävert" som bildas i röret under ytan med ventilen suger ingen luft och blir därmed i princip ljudlös. Det andra röret är öppet och det rinner förvisso i princip hela tiden i det. Men det rinner så pass lite att det i princip bara flyter lite vatten på rörets väggar, det blir därmed i princip ohörbart om det fungerar som det ska. Börjar det göra ljud så beror det på att för mycket vatten går genom det öppna 50 mm röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...