Gå till innehåll

Kellers uppgradering, Akvastabil 275 Mark II


Keller

Rekommenderade inlägg

Jaha så kommer lite bilder då, såsom tidigare utlovat. Inte för att det är några jättespännande bilder men ändå.

Kanske ska förklara lite. Första bilderna är när jag börjat fylla upp och sen när saltet kommit i. Sen fotade jag lite när stenen flyttats över från mitt lido 120 till det nya. Därav är vattnet rätt grumligt. På en av bilderna kan man skymta min Strigosus (Kole Tang) som är min favvis. Jag vill gärna komplettera den med en Xanthurum eller hur de stavas... Purple tang alltså. De ska tydligen komplettera varandra ganska bra som algbetare eftersom de käkar på olika sätt.

Därav får mitt Lido gå ett tag till. Tanken är att det ska få bli en karantän för nya kirurgen när jag hittar en. :)

Sen slängde jag i lite sand eftersom jag har en sandvändare och sandsnäckor. Det blir mer sand sen men jag ska köpa ny tänkte jag.

Inte världens bästa kort men jag har kass kamera och 0 tålamod o då blir det så.

post-7048-14468933857191_thumb.jpg

post-7048-14468933857609_thumb.jpg

post-7048-14468933857849_thumb.jpg

post-7048-14468933858162_thumb.jpg

post-7048-14468933858435_thumb.jpg

post-7048-14468933858667_thumb.jpg

post-7048-14468933858897_thumb.jpg

post-7048-1446893385915_thumb.jpg

post-7048-14468933859379_thumb.jpg

post-7048-14468933859622_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

angående skvalpet i sumpen. vi hade samma problem på farsan akvastabil 360. vi löste det på samma sätt som du henom att stega ner till 40mm o sätta en durso. däremot satte vi ett vattenlås i sumpen som egentligen bara bestod av 2 90 böjjar o en rörstump imellan. blev mkt bra så jag rekomenderar dig till det:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmmm tanken är att xhanturum ska bli sista fisken i akvariet. Så jag håller på med en liten önskelista just nu. Jag ska ha sparsamt med fisk men lite till tänker jag shoppa i alla fall. Återkommer med fiskbestånd och önskelista lite senare. Sitter o filar på den nu.

Yjoda: Tack för tipset! Ska prova det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, så här ser fiskbeståndet ut idag.

2 st Percula clowner

1 st Six line wrasse

1 st Amblygobius Bynoensis

1 st Ctenochatus Strigosus

Så det är inte direkt knökfullt med fisk. Utöver detta vill jag ha nån slags "stimfisk" som man kan ha en grupp av och då tänker jag mig typ Serranus Tortugarum eller kanske nån firefish som Nemateleotris magnifica eller decora. Jag vet inte vad som blir bäst och tar som vanligt tacksamt emot tips. Anthias är ju sjukt snygga men när jag jobbar är jag hemifrån 12 - 13 timmar per dygn så jag kan inte mata dem så ofta som de kräver.

Sen vill jag ha nåt som simmar lite högre upp i akvariet och då funderar jag på en wrasse till, kanske en Cirrhilabrus - sort. Möjligtvis en Paracheilinus sort annars.

Kronan på verket blir en Zebrasoma Xanthurum och hittar jag inte ett fint sånt exemplar så köper jag väl en gul kirurg som alla andra istället.

Återkommer med vattenvärden o så där

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin fisklista helt klart. Serranus tortugarum är en vacker fisk, tror det gör sig riktigt bra med ett par st. Det finns ju ett antal olika Chromis också som också är läckra.

Jag tror dock att det kan bli bekymmersamt med en strigosus och en xanthurum i ett så litet akvarium? Kanske fungerar fint. Jag har en xanthurum i mitt 275 liters och den ställer inte till några bekymmer öht mot de andra invånarna, men då är det ju inga andra kirurger att bråka med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmmm jag har funderat på det också. Min förhoppning är att eftersom de äter på olika sätt och tillhör olika familjer så kanske det ändå kan gå bra, speciellt om den kommer in när Strigosus har etablerat sig ordentligt.

Men jag förstår att jag tar en ganska stor risk förstås. Skulle det inte gå så får jag väl sälja den helt enkelt.

Jag har en akvariebok av någon Philip Hunt som rekommenderade Strigosus tillsammans med gul kirurg eftersom de kompletterar varandra i algbekämpning. Nu är väl gul kirurg lite snällare än Xanthurum men jag tror att jag ändå chansar på en sån. Det är trots allt lite av en drömfisk. :)

Men går det inte är det Strigosusen som får gå kvar för det är en favvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är förtvivlat svårt att ta kort på det här akvariumet som gör det rättvisa. Dels för att jag inte har nån bra kamera men även för att det speglar sig så mycket i glasen. Jag är i alla fall jättenöjd med saker och ting just nu. Var lite orolig för att jag skulle tycka att det var för litet men nu känns det inte så. Tvärtom känns det som ett perfekt akvarium att köra semiseriöst.

Tekniken är alltså:

Akvastabil 275 med 80 liter sump

Akvastabil möbel

Rördragning med PVC o durso som inte är tyst men det ska fipplas med den.

1 st WP40 och 1 st WP25 som går i else-mode och har ljussensorer som drar ner farten när det blir mörkt

Skummare Bubble Magus 5

Returpump Jebao 3000 DC

Random doppvärmare som inte är så värst aktiv för tillfället

Razor 160W 16k

Tror det var allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Attans!

Jag "uppgraderade" genom att addera 15 kilo levande sand i mixad storlek. Dessvärre verkar det som om min lille favorit c. Strigosus i samband med detta fått panik och simmat in i något vasst och skadat ena ögat. Nu är han framme och pickar på stenen osv men det ser inget vidare ut. Jag hoppas att det inte blir infekterat nu bara. :-(

Sen en lite korkad fråga. Min bubble magus 5 har en slang från skummarkoppen. Det sitter en plugg längst ut på den. Vad ska den vara bra för? Ska man ta bort proppen och låta slangen gå ner i sumpen så att överflödigt vatten kan rinna tillbaka? Eller hur är det tänkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är till för att ha en extra behållare för sörjan, om man nu skulle vilja ha det. Kan kanske vara käckt om man skall vara borta ett tag och det inte finns någon som kan tömma koppen. Jag kapade av i stort sett hela min slang och satte i pluggen igen!

Jag har beställt en dc3000 för att byta ut min eheim returpump. Är du nöjd med din än så länge, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack för tipset. Jag har grunnat på det där ett tag. :-)

Ja, jag är mycket nöjd än så länge men betänk att min erfarenhet av returpumpar är begränsad. Jag kör den två steg från max och tycker att den är tyst. Men iofs, det skvalar ju en del från sumpen så det kan ju vara därför jag inte hör den. He he

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley20:

Attans!

Jag "uppgraderade" genom att addera 15 kilo levande sand i mixad storlek. Dessvärre verkar det som om min lille favorit c. Strigosus i samband med detta fått panik och simmat in i något vasst och skadat ena ögat. Nu är han framme och pickar på stenen osv men det ser inget vidare ut. Jag hoppas att det inte blir infekterat nu bara.

Sen en lite korkad fråga. Min bubble magus 5 har en slang från skummarkoppen. Det sitter en plugg längst ut på den. Vad ska den vara bra för? Ska man ta bort proppen och låta slangen gå ner i sumpen så att överflödigt vatten kan rinna tillbaka? Eller hur är det tänkt?

De brukar läka snabbt hoppas på det bästa riktigt snygg firre det där mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slangen från skummarkoppen är för tömning av koppen.

Man kan tex dra den till en större dunk som gukket rinner ner i om man åker på semester, eller om man av en eller annan anledning vill skumma riktigt "blött".

Låt den inte rinna ner till karet igen, det som ligger i koppen vill man nog inte hälla tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick översvämning pga jag hade slangen från skummarkoppen ned till 5L dunk vid uppstarten. Efter 2månader flippade skummaren ut igen och har sedan första gången alltid pluggen i slangen så koppen kan tömmas ned i dunken vid behov. Koppen rengörs ibland bara hos mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen!

Jag var på Triton igår och kompletterade med en Forcipiger flavissimus och hans putsarfisk. Det där samspelet är häftigt att se i ett akvarium tycker jag. Många verkar föredra Chelmon rostratus men jag är lite orolig för att inte kunna hålla en sån vid liv en längre tid och då avstår jag hellre. Och förresten är en Flavissimus som spänner ut ryggfenan också en väldigt vacker fisk.

Sen blev det en Bicolor Angel (Centropyge bicolor) också. I och med att jag inte har så många koraller så känner jag att jag har råd att chansa med dessa fiskar. Börjar de picka på nån av koralltyperna så får jag väl hålla mig ifrån dessa helt enkelt. Förhoppningsvis låter de Euphyllia och SPS vara. Jag har en mjukis och en LPS också så det blir ett test det här. Jättefin fisk i alla fall. Han och min Sixline bråkade lite om en grotta första dagen men nu verkar det ganska lugnt.

En sjöstjärna och en Salaris fick också följa med hem. Jag har försökt med Salaris tidigare men den matvägrade och tynade bort. Den här lille tjockisen är väldigt aktiv och betar på stenen och tog till och med artemia/krill när jag matade resten av gänget.

Så ja, ett inköp av levande som alla mår prima och är i väldigt bra skick. Om det är Tritons förtjänst att alla fiskar äter och mår bra låter jag vara osagt, men för mig förefaller det sannolikt. Allt jag köper där verkar ha hanterats så bra. Hatten av för den handlaren.

Nu funderar jag på stimfisken. Ska jag ha Serranus Tortugarum eller Nemateleotris magnifica/decora. Det är frågan. Eller ska jag skippa det helt och hållet kanske. Och sen är frågan om man vågar köpa en bubbletip anemon när man har en fjäril och en dvärgängel i akvariet.

Och jag vet att inget av detta har hänt utan bilder men det speglar sig så mycket i glaset när det är ljust ute och eftersom jag dragit ner på ljuset är det mörkt i akvariet när mörkret faller ute så bilderna får vänta lite. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley20:

De brukar läka snabbt hoppas på det bästa riktigt snygg firre det där mvh Ola.

Jag vågade inte hoppas på att du hade rätt i det här men faktum är att ögat på fisken ser mycket bättre ut nu. Jag håller tummarna för att det läker o blir bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag har gjort mitt första vattenbyte i nya akvariumet. Kanske lite onödigt i ett så nytt system men jag hade blandat saltvatten för att ha extra när jag köpte fisk och la i sand o sten osv så det är lika bra att köra på.

Lite vattenvärden:

Salthalt: 1,025

Temp: 25,7C

PH: 8 (Salifert)

Alkalinity: 145 (Hanna Checker) - Vet inte riktigt vad det betyder översatt till "vanliga" siffror men det är inom de accepterade gränserna iaf

Phosphate: 0

Nitrite: 0

Nitrate: 2-5 (mellan 2 och 5 färgerna)

Magnesium: 1380

Så well, det ser väl okej ut. Ingen av fiskarna har visat nåt intresse för korallerna hittills så jag kanske köper lite nya snart. Jag tänkte börja med en bubbletip anemon. Jag har läst att man bör anemonsäkra sina streamers. Hur gör man det på bästa sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder. Jag ber om ursäkt för den låga kvaliteten men det är svårt som sagt. Det speglar sig som attans i glaset om dagarna och på kvällen är det ju släckt. Sen har jag ingen vidare kamera heller.

Det är i alla fall på en Salaris, en långnäbb (hehe), en bicolor, putsarfisk och min sixline och sen ett kort på några random koraller.

post-7048-14468933908227_thumb.jpg

post-7048-14468933908455_thumb.jpg

post-7048-144689339087_thumb.jpg

post-7048-14468933908956_thumb.jpg

post-7048-14468933909164_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Strigosus öga ser läkt ut. Helt otroligt när man betänker hur det såg ut när det var som värst. Däremot är han lite blek i färgen vilket antyder att det är något som stör honom. Jag skulle tippa på att det är det nya sällskapet. De nya fiskarna, och mina övriga, mår dock jättebra. Jag hoppas att han får tillbaka sina färger snart.

Allvarliga funderingar på att fixa till röret ner i sumpen har inletts. Jag tror att jag ska stega ner till 40 mm och sätta två 90 böjar längst ner på röret som jag fick tips om i tråden. Det bör göra det hela lite tystare. Inte för att frugan gnäller, men jag vill i möjligaste mån undvika irritation.

Jag funderar också på att lägga en order på lite kul fisk nu när Aqua Teknik ska göra en Dejongresa. Om man ska beställa därifrån känns det ju som att man vill ha lite ovanligare grejer. Jag surfar omkring där nu o kollar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att ögat är bättre, synd angående färgen kanske någon annan kirurg som jagar den nu när den varit lite slö/hängig kanske.Denna gång jag köpt kirurger så fånga jag min hepatus och släppte den i sumpen och de andra i karet är utomlands just nu men fick livebilder igår såg bra ut, du får vara med på dejong det snygga och ovanliga går åt snabbt mvh Ola ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...