Gå till innehåll

Som många andra, kampen mot fosfatet!


Johan

Rekommenderade inlägg

Just nu kör jag fauna marin ultra fos(järnbaserad Absorver), och kommer ej under 0,007 men oftast ligger det på 0,1 alt 0,12(Hanna checker)

nu till frågan , är det någon idée att börja använda fauna marin 0,004, eller måste jag använda flytande remover.

alla andra värden är bra.

nitratet (salifert) ligger mellan 1 och 2

korallerna tycker jag har bra färger samt verkar för stunden må bra.

målet är att komma ner kring den magiska siffran 0,004

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för snabbt svar, alibaserad?.

Vad är det trodde det bara fans järn/alu baserade.

och vilket märke föreslår du av den.

jo det kan mycket väll vara läckande sten, det är levande 30kg från mitt gamla kar ca 9mån gammal samt 15 kg "nyköpt" LS 4mån

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det sten som släpper fosfat och man är snål så kan man köra Lantanklorid för att bli av med det sista som släpper från stenen. Då spar man på remover och man kan prova och sluta dosera då och då för att se hur man ligger till. När fosfatnivåerna i vattnet går ned så kan man nästan se vilka stenar som läcker då de blir mer bruna alger på dem medan algerna försvinner från de övriga. Jag hade en sten på bara några kilo som var storboven. Den läckte så mycket att jag fick över 0.4ppm på ett par dygn i mitt gamla 500liters. Kollade stenen efteråt och den var full med någon sorts svart oljeliknande sörja som luktade apa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har puttrat på i 4 mån, vet ej om det är dåligt sten.

har inga större problem med med alger heller.

Alexcarina det är ju den absorvern jag använder just nu skrev fel menade alu.

kör 330gram och byter var ungefär 7-10 dag då de är gula.

har köpt microne-lift phosphate remover, samt att jag har en flaska nopox, dessa har jag ej vågat använda kanske dax nu? Erfarenhet av denna produkt?

vet att nopox (kolkälla) är mer för nitrat bekämpning, och då jag är nöjd med nitratet så vill jag heller inte köra med den

jag byter vatten var 14dag 60l osmos givetvis.

lantandklorid ??? Vad är det och hur går den processen till.

stort tack för alla svaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 13 fiskar(3st kirurger samt 1st moorich idol resten småfisk mandarin, blennid, clowner, frökenfisk osv), samt ett antal städpatruller av de verse djur, mat 2ggr om dagen väldigt sparsamt, samt 2ggr i veckan matar jag med artemia detta för att jag har 2st mandariner som bara äter detta. Samt att lps/anemon får lite av dessa artemia ochså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mäter med Hanna checker och den visar mellan dessa värden hela tiden,på dagsbasis har nu mätt i tre dagar i rad första dagen 0,007 andra 0,009 tredje 0,012 och så håller det på , men vad jag kan förstå så kan fosfat tester på Hanna checkerna slå 0,003,

så enligt min mening så stämmer det, eller har jag fel, har vid tillfälle testat tre tester på varandra med 3olika svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jacs ovanstående svarade jag på alexcarina fråga 0,12 i fosfat,

svaret på din fråga är

Nitratet som jag nämde tidigare är med salifert mellan 1-2 tror jag i och med att jag få gå på låg upplösning med att titta via sidan på test cylindern och inte via botten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ormet :) där kom frågan jag väntat på ,

jo jag har fina koraller men liten om ingen tillväxt på dessa. Och jag tror att det beror på just fosfatet

Det tror inte jag. Inte med de värdena du har.

0.12 i no3? Där bör du nog ligga på 1-2 istället för fosfatens skull. Många vill ha ned fosfat och nollat no3, vilket är lönlöst att göra då.

Hur menar du ... blandar du ihop flytande remover med kolkälla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ormet

vad är det du inte tror på.

vad jag menade att jag är nöjd med mitt nitratvärde mellan 1och 2 och därför vill jag inte använda nopox(kolkälla)

när det är fosfatet jag vill sänka, just nu kör jag alu baserad, eller ska jag använda järnbaserad eller en remover

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0,12 i fosfat är inte direkt tillväxthämande enligt min erfarenhet. Det är nog det Daniel menar också... eller?

Om du inte ser något problem i akvariet så tycker jag inte du ska lägga allt för mycket krut på att jaga optimala vattenvärden. Risken är större att du rubbar balansen än att du kommer få radikalt ökad tillväxt pga av en fosfatsänkning från 0.12 till 0.04. Försök sköta akvariet på bästa sätt så kommer det lösa sig på sikt.

Och felmarginalen på Hanna Fosfat är väl 0,04 om jag inte har fel för mig. På Phosphourus så är den väl 0,015 tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

0,12 i fosfat är inte direkt tillväxthämande enligt min erfarenhet. Det är nog det Daniel menar också... eller?

Exakt, jag tror inte de värden du rapporterar är på något sätt tillväxthämmande. Och att stabilitet över tid även på näringsvärden är viktigare än att jaga en specifik siffra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...