Gå till innehåll

Som många andra, kampen mot fosfatet!


Johan

Rekommenderade inlägg

Om du tittar på månadens akvarium på andra fora kommer du att se att många av dem har fosfathalt runt 0,1. Och somliga har ännu mer och ändå kalasfärger. Men de har mer ljus än vad vi brukar ha.

I ett av mina kar med koraller har jag haft upp till 0,013 utan större skillnader i färger på korallerna. Där är 330w led på 400 liter vatten.

Det är bara en Lobophyllia som bleknar när fosfatet är lågt. Framför allt den röda färgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lättaste är om man kan mäta ljuset. SPS:er har oftast full tillväxt vid 200 i PAR men färgen ändras vid starkare ljus.

Röd Acropora valida behöver hos mig minst det dubbla för att färga optimalt.

Montipora digitata har full tillväxt vid 80 i PAR hos mig men har mycket bättre färger med 200.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Linsförsedda LED-ramper med kluster kommer ändå alltid ha problemet med hotspots. O fitt fall är det förmodligen bara direkt under klustren du har tillräckligt med ljus för sps.

Jag skulle ha övervägt att komplettera ljuset med 4x80 alt 6x54 T5 samt dra ned vit kanal på Razor-ramperna till 20-30% skulle ge helt andra förutsättingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att bli galen!

har nu testat min hanna checker , mätte fosfat igår 0.12

mätte åt en kompis han hade 0,00 sedan mätte jag idag och hade 0.26????

testade direkt med salifert fosfat test som visade 0.00

jag kör med fauna marin ultra phos alu Absorver 230g (utbytt 14/8)till mitt 450 l kar,

Är detta rimligt eller är min checker paj?

snälla hjälp, eller finns det någon rimlig förklaring

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flera har sagt det men det kanske måste sägas igen. Om du håller på att jaga fosfatspöket på osäkra premisser så kommer du att ställa till mer skada än vad du kan föreställa dig. Gör ren din kyvett med syra (lite citronsyra går bra). Skölj med RO vatten några gånger. Fyll på exakt det antal ml som testen behöver av akvarievattnet. Töm ut - fyll på igen. Ta din test. Vänd kyvetten lika både på nollprovet och det skarpa provet. Upprepa detta några gånger. Du skall få ungefär samma värde alla gångerna. Om du tar ditt prov på morgonen - innan ljuset tänds - så får du ett högre värde än om du tar provet precis innan ljuset dimmar ner. Om dina koraller ser ut att trivas så är nog ditt problem snarare det som Stig och Blåbert indikerar

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade nu med fauna marin referensvätska, denna ska visa 0.2 i fosfat, salifert visade 0.00, denna test ligger nu i soptunnan!

testade Hanna checkern med samma referensvätska den visade 0.17 vilket är inom tolerans, hur kan jag ha 0.26 i karet,

när ska man mäta för att få rättvist resultat, kan om man matat innan ge utslag, kan fosfat gå från 0.12 till 0.26 på ett dygn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch hur orkar man hålla på med hanan när den är så känslig. Men antar att det går på rutin när man har hållt på ett tag ;). Se till så inga luftbubblor blir på glaset efter du blandat.

Jag tror din belysning räcker ganska bra bara du tänker efter lite när du placerar ut dom mest krävande korallerna.

Tyckte det såg ut som du hade ganska mycket mjukkoraller och LPS i akvariet och då är ju lite högre näringsvärden att föredra framför allt för låga nivåer.

Det kan inte vara så att du har lite ostabila MG, CA eller KH värden då?

Har för mig att jag läst många som lyckats bra med att blanda järn och alubaserad fosfatremover när dom haft svårt att få ner fosfaten.

Ganska svårläst tråd med alla hoppande värden hit och dit hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren, :)

från början av jakten var det att jag skulle jag mitt grundvärde, så att jag kan dosera mer potenta medel, flytande remover eller nopox, men i och med att jag aldrig får samma värde :) så kan jag aldrig börja.

och ja på frågan mjukisar lps det har jag många av, men jag vill börja med sps, och försöker få stabila näringsvärden, övriga värden är bra, kör med dosermaskin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade nu med fauna marin referensvätska, denna ska visa 0.2 i fosfat, salifert visade 0.00, denna test ligger nu i soptunnan!

testade Hanna checkern med samma referensvätska den visade 0.17 vilket är inom tolerans, hur kan jag ha 0.26 i karet,

när ska man mäta för att få rättvist resultat, kan om man matat innan ge utslag, kan fosfat gå från 0.12 till 0.26 på ett dygn

Vi mäter så låga halter av ett ämne som cirkulerar rätt så friskt så svängningar är att vänta. Jag är egentligen mer förvånad över de som med säkerhet kan säga att de har 0,02 i fosfat... hela tiden... alltid..

Ibland är mer frigjort och ibland är mer bundet. Försök se trender istället för att bli tokig på enskilda mätvärden..

Jag vet... jag har själv ägnat en massa tid åt bli tokig på enskilda mätvärden. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan har jag börja misstänka att jag har konstruerat akvariet fel, har" bara " en intern skummare utan överrinningskammare, i teknikhörnan har jag överrinnings kapacitet men i den kör jag doppvärmare, div media påsar, samt en cirkulation pump, i och med att ytvattnet inte renas effektivt så tänkte jag klämma in en mindre skummare i teknikhörnan bara för att rena ytvattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade nu med fauna marin referensvätska, denna ska visa 0.2 i fosfat, salifert visade 0.00, denna test ligger nu i soptunnan!

testade Hanna checkern med samma referensvätska den visade 0.17 vilket är inom tolerans, hur kan jag ha 0.26 i karet,

när ska man mäta för att få rättvist resultat, kan om man matat innan ge utslag, kan fosfat gå från 0.12 till 0.26 på ett dygn

Mellan morgon och kväll kan du ha den variationen om du har bra växt av organismer som använder fotosyntes. Du skall mäta vid samma tidpunkt. Det fria fosfatvärdet är beroende på om det är ljust eller inte. Det förekommer hela tiden en produktion av fosfat från bakterier - den är oberoende av ljus. Konsumtionen av fosfat är däremot ljusberoende eftersom den sker med hjälp av fotosyntes. När konsumtionen överstiger produktionen minskar ortofosfaten i vattnet och det brukar normalt ske efter några timmars av fullt ljus. Värdet brukar alltid vara lägst precis innan ljuset släcks (vid on/off) eller precis när nerdimningen börjar. Och högst precis innan det tänds

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan har jag börja misstänka att jag har konstruerat akvariet fel, har" bara " en intern skummare utan överrinningskammare, i teknikhörnan har jag överrinnings kapacitet men i den kör jag doppvärmare, div media påsar, samt en cirkulation pump, i och med att ytvattnet inte renas effektivt så tänkte jag klämma in en mindre skummare i teknikhörnan bara för att rena ytvattnet

Skummaren tar inte den lösta fosfaten så ur den synpunkten behöver du inte bygga om

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...