Gå till innehåll

Nervös inför uppstart! Flera frågetecken


davlind

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag är i fasen att starta upp mitt första akvarium! (Tacksamt gick jag för saltvatten istället för söt det första jag gör! *sigh!*)

Vilket fall, alla ni som gör saltvattensguiden levande har hjälpt mig passivt med alla tidigare forumstrådar, problem, frågor osv osv

Men nu ställs jag inför några faktum där jag faktiskt har svårt att hitta svar på. Hoppas mina frågor inte är allt för dumma :)

Kar info: Hörnakvarium ~250liter, Sump ~50 liter

1. Kan jag använda vanligt vatten från kranen att fylla tanken med?

- Om inte, måste det vara vatten via Osmofilter?

2. Avrinningsatsen är hemma bygge, många påpekar att man inte skall få in luft i mina PVC rör (ner till sumpen!) Varför? Spelar det någon roll?

3. Lysen är en stor fråga, ser ut att jag kommer gå för lysrör simple T5! LED är väl endast "nice to have!"?

- Hur många timmar per dygn bör mitt lysrör vara på?

4. UVC filter är inget måste? Ser att många har detta? Nice-to-have..?

Stora klumpen i magen är: Kommer det läcka!?!?! :) Jag gjorde 3 hål när jag borrade, en för vattnet ner till sumpen och en för returpumpen uppåt.

Men det 3:e hålet är jag lite osäker hur jag skall använda. Vill minnas när jag gjorde detta (6 mån sedan) att ha som avrinningsräddning, men lite osäker hur jag skall hantera det.

Några bilder på kaoset!

post-7334-1446893401249_thumb.jpg

post-7334-14468934012713_thumb.jpg

post-7334-14468934012917_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

1. Osmosvatten är ju att föredra men inget krav. Mindre risk för föroreningar, oönskad näring osv.

2. Luft kommer du ju att få in? Primärröret som tar 99% av vattnet kapas ju så att det sitter kanske 15cm under vattenytan.

Backupröret kapas vid vattenytan och tar sista procenten vatten så att överringen blir tyst. Där följer ju alltid luft med till viss grad, inget problem dock.

3. LED är ju inte dumt med sin långa livslängd, överför mindre värme till vattnet, går oftast att programmera med soluppgång/nedgång m.m. Finns en hel del fördelar. Nackdelen brukar vara inköpspriset.

Jag kör ljus i runt 10 timmar med 3 av dom som soluppgång/nedgång. Så runt 7 timmar med max ljusstyrka. Lite olika vad folk föredrar där.

4. UVC är inget måste. Kan hjälpa till för att göra vattnet klarare, döda/hålla bort parasiter m.m. Du kan absolut börja utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas!

1. Angående vattnet. Förstår att jag kan få med oönskad näring osv. Men min process att säkerhetsställa vattnets salt och näringsinnehåll kanske tar längre tid med kran vatten?

2. Tusen tack för denna beskrivning! Nu insåg jag varför jag köpte "kranar" :) Så jag kan ställa in flödet från primörröret. Minnet är bra kort ibland!

3. Jag borde kunna simulera samma soluppgång osv med vanliga timers? Men som inkörsport bör jag kunna köra lysrör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Ja fast då får du med KH i vattnet och måste använda specialsalt (typ Instant Ocean) och du får med silikater och annat jox som man inte vill ha. En osmos är enligt min mening väldigt bra.

2. Luft låter, skvalar och sörplar. Man brukar ha kran på ena röret ner så man stryper det så det blir typ hävert, så rinner resten i det andra röret ner.

3. T5 är helt ok, inga problem. Man måste byta dom ganska ofta bara. (dyrt) Timmar beror på smak och vilka koraller du ska ha.

4. Nej skippa UVC

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för feedbacken! Gött att få lite stöd och svar på frågorna.

Angående kopplingen mellan Akvarium och Sump, så består den av PVC rör. DOCK, så har jag krångligt utrymme att leka i. För att underlätta så funderar jag på att använda silikonslangar. Ser ni några för o nackdelar med detta? Misstänker att det inte är några större hinder, men slänger ut frågan ändå.

P.S Rör som är av material PE och PEX är off-limits? Eller funkar de som komplement?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Starta med kranvatten om du har bra vatten och vill du så gör vb med ro vatten. Våren har du extra näring i vattet från kranen kanske men det funkar som sagt.

Håll dig ifrån rör som du inte vet är livsmedel godkända. Många som köper avloppsrör på biltema med mjukgörare i vilken inte är att rekommendera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snabb uppdatering kring läget!

Grundtillbehör inhandlat hos Herkules Zoo i Göteborg! Bra bemötande och kunskap. Fick den hjälp en nybörjare behöver.

Allt från Salt, Startkit och Mätkit, Saltmätare, Skummare, Returpump, Pump, Slangar m.m.

post-7334-14468934018271_thumb.jpg

Starten av hemmabygget av en Sump. Tyvärr så fick jag felmåttade glasbitar så fick sätta fast dom på snedden.. Typiskt!

But it gets the job done!! Byggde 3 fack så jag har ett 'Refugium'. För oss två nybörjare så är detta halva nöjet. Att skissa, mäta, bygga och tänka för att få ihop hela kalaset :)

post-7334-14468934019074_thumb.jpg

Återkommer med status och bilder längre fram!

post-7334-14468934018578_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, får gör om detta bygge! Efter lite undersökning så hittade jag detta om silikonet. Vilken miss!

Begränsninga I kontakt med tjära och bitumen. Silikonen kan missfärgas vid kontakt med organiska elastomerer t ex EPDM, APTK

eller neopren. Färgning/fläckar kan även uppkomma i kontakt med emalj och eldfast tegel. Natursten t ex marmor, granit samt papperstapeter kan missfärgas av silikonen.

Missfärgning, gulning kan uppstå i kontakt med lim, andra förseglingsmassor, aggressiva material och kemikalier. Används ej i stängda rum då silikonen behöver luftfuktighet

för att härda. I fogar som permanent står under vatten och i akvarier eftersom silikonen innehåller antimögelmedel.

Vilket silikon rekommenderas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, får gör om detta bygge! Efter lite undersökning så hittade jag detta om silikonet. Vilken miss!

Begränsninga I kontakt med tjära och bitumen. Silikonen kan missfärgas vid kontakt med organiska elastomerer t ex EPDM, APTK

eller neopren. Färgning/fläckar kan även uppkomma i kontakt med emalj och eldfast tegel. Natursten t ex marmor, granit samt papperstapeter kan missfärgas av silikonen.

Missfärgning, gulning kan uppstå i kontakt med lim, andra förseglingsmassor, aggressiva material och kemikalier. Används ej i stängda rum då silikonen behöver luftfuktighet

för att härda. I fogar som permanent står under vatten och i akvarier eftersom silikonen innehåller antimögelmedel.

Vilket silikon rekommenderas?

Classe har det mesta :)

http://www.clasohlson.com/se/Glassilikon-Casco/34-9335

Annars har du ju sånt på typ alla zoo-affärer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Casco glassilikon är en mycket mjuk silikon med måttlig hållfasthet. Men den härdar fort. Jag har haft problem med den en gång i tiden med ett 160 liters kar.

Jag rekommenderar hellre Danalims akvariesilikon 579 som finns t.ex på Harald Nyborg dock bara ofärgad. Den har samma egenskaper som Perennator och Aqua Strong dvs det är ett hårdare silikon med mycket högre draghållfasthet.

Själv har jag alla fogar utom täckglashållarkanterna i svart silikon och då är det zoohandeln som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommentar kring T5. Mönga av de mest avancerade akvaristerna k världen kört helt med T5. Jag har fortfarande inte fått någon som visar att man kan nå resultat med LED som ma inte kan nå med T5.

Sent det avsolut så att man kan komplettera med LED för att nå vissa effekter och få ned lite kostnad i form av rörbyte.

Har du en gygglig ramp med kylning så bör du kunna byta rör på årsbasis lite beroende på vad du kör för koraller, me rimligen går du väl inte på de mest krävande direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jobbar mkt med silikon (hehe). Det finns sabla mkt skräp ute på marknaden. Använder du tex ett silikon från jem & fix med och glasar en ruta kommer betyl börja rinna i hela glaset... Det finns otroligt mkt kompabilitetsproblem när det gäller silikon och troligen lika många olika varianter ;)

Ett tips till är att köpa en skrapa för att få bort överflödigt silikon i hörnen när du limmar: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/kakel-murarverktyg/kakelredskap/silikonskrapset-190524/

Att dra med fingrarna är både farligt (vassa kanter) samt får du på händerna är det snart på glaset, och silikon på glas går nästan aldrig bort (om du inte är sabla snabb)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så! Tack alla för eran feedback och synpunkter! Uppskattar att ni finnes tillhands för att kunna bistå med hjälp och för stresshantering :)

Nedanför ser ni hur hemmabygget av sumpen blev samt i funktion inkl. våra kopplingar. För oss två nybörjare så är vi glada att vattnet är på plats och att cirkulationen är igång.

post-7334-14468934093127_thumb.jpg

Igår natt blev vi klara med saltandet, nu ligger halten på 1.022 efter 7 kg salt! :)

post-7334-14468934092586_thumb.jpg

post-7334-14468934092859_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow! Vilken j*vla rolig hobby detta var. Är helt lyrisk att få sitta och greja med all pillande på kvällen :)

Nu var det dags för att försöka möblera och få ner LS och Sand med mina enkla nybörjarkunskaper.

- Gjorde tappert försök att bygga två öar. Notera: TAPPERT!!

post-7334-14468934110629_thumb.jpg

- Nu till kvällens big mistake! Hur mycket jag än tvättade sanden om och om och om och om igen, så blev det så här *suck*

Fick sätta på högre flöde och mer kraft till summaren, förhoppningsvis kanske detta löser sig detta av sig själv.

post-7334-14468934110337_thumb.jpg

David over and out!

post-7334-14468934109743_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...