Gå till innehåll

500 liter djupvatten


Slanten

Rekommenderade inlägg

Glömde nämna att jag fick mina ställbara transformatorer till Jebao-streamerna från Fish-Street igår. Nu går det äntligen att ställa ner flåset på pumparna till ett mer fungerande flöde. Om man kör max finns det inte en enda fisk som klarar av att simma mot strömmen, så de är grymt överdimensionerade för detta karet.

 

Jag placerade en streamer på varje kortsida och när den ena kör är den andra avstängd och vice versa. Blir en lugn växelverkande ström genom hela karet och det verkar som att anemonerna uppskattar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjuryggen är ju tuff! Är det ditt gamla kar du startat åt han? Vad hände med din gamla sjurygg du hade en gång? Kamofleringskrabban är kul, de är ganska lätta att ta hand om är min erfarenhet. Ger sig inte på några andra djur heller egentligen. Mina gick ju med smörbultar som hoppa mellan fötterna på de. De plågar gärna varandra dock om man har fler, grr...Äter solstjärnan både andra stjärnor och musslor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjuryggar är väldigt roliga fiskar. De är nyfikna och simmar omkring som en liten låda med fenor på. Mitt gamla, grymt repiga akvarium ligger på botten av en skrotcontainer, så det är ett nytt 50-liters som stått på hyllan i reserv.

Minnet sviker lite grand, men den gamla sjuryggen som jag hade för flera år sen dog knall och fall.

Enligt litteraturen äter Röd Solstjärna det mesta, andra tagghudingar, musslor osv. Men musslorna har klarat sig i mitt kar, däremot är den på dödmanshandkolonierna titt som tätt. Jag matade den med en Vanlig Sjöstjärna och den formligen vräkte sig över sitt byte.

Mina tre Kamofleringkrabbor är rätt trevliga och harmlösa precis som du säger. Men de två Krabbtaskorna, som egentligen är grymt små, åker snart ut. De har plöjt fram genom sanden som varsin traktor varje natt och det blir grymt grumligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du slängt ditt gamla fina kar :-) Haha, men nytt är roligt!

 

Låter som solstjärna är bäst för någon som bor nära kusten då om den inte verkar så förtjust i musslor, de kan ju vem som helst köpa i frysdisken annars. Sjöstjärnor är värre.

 

Det är väl utmärkt att de får upp skiten från botten. Då kan du sätta i ett bra vadd filter och få ur det ur akvariet ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer ett par bilder på sjuryggen tagna i dåligt ljus, men det är alltid nått.

Har svårt att få den att äta, den är grymt intresserad av maten tills den faller till botten. Då faller intresset till minus direkt. Har försökt med väldigt små bitar räka och krill. Krillen har den tagit i munnen men spottat ut. Får gå vidare i menyn.

 

post-877-0-00790600-1450123701_thumb.jpgpost-877-0-36745300-1450123704_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset, Daniel! Igår hittade jag äntligen sill i frysdisken, inte alla butiker om har sill. Sjuryggen var först väldigt skeptiskt att den lilla fiskbiten som sakta singlade ner framför honom var ätbart, men när jag satte en bit på en liten ståltråd och viftade lite blev han som tokig. Åt som en häst. Det gjorde för övrigt alla andra invånare i stora akvariet också. Mycket populärt.

 

Här är det lilla akvariet med en del för sjuryggen till vänster och den högra delen med fiskar till Daniel. Om man tittar noga ser man en lite stensnultra, men där finns fem fiskar till i stenröset. Temperaturen ligger på 13-14 grader och jag funderar på hur ofta jag vågar mata sjuryggen med tanke på matsmältningen. En skummare ska snart installeras.

 

post-877-0-84459700-1450334962_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Fortfarande grymt missnöjd med belysningen, men ska snart få råd från en som vet lite mer...

Nåja, här kommer några bilder trots att inget hänt sen sist.

 

 

En av mina Henricia-sjöstjärnor fick för sig att visa sin lekamen. De lever djupare än vanlig sjöstjärna Asterias rubens och skiljer sig främst genom att armarna är cirkulära i genomskärning. De äter mest svampdjur, men mina äter nog överbliven mat också.

001.thumb.jpg.7135f7efb95d1fb46a42795cf5

 

Närbild på den gula sjösolen, troligen Solaster endeca. Den fick mat för ett par dagar sen... En sjöstjärna...Den är grymt rovgirig. Man kan se att "magarna" i armarna är välfyllda.

Under stenen finns det jag egentligen fotade. En liten ny dödmanshand-koloni. Riktigt kul att se när den växer.

009.thumb.jpg.ca1a2d9867ccc48125fa25e17e

 

Favorit i repris.

007.thumb.jpg.fa96d44d8c44058733cc0646fc

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har haft fullt upp med annat, men ibland hittar jag hit. Så nu är det dags för lite bilder. Var ute i Lysekil och drog upp backarna och fick till min stora glädje upp en av mina favoritarter. En liten Tejstefisk låg så fint i den övre backen och vill med hem. Fick lite dåliga bilder innan den simmade in i stenröset. De kan vara väldigt blyga i början, men kan bli alldeles handtama...

Mer av fångsten redovisas i min tråd om experimentbackarna.

WP_20160313_17_45_03_Pro.jpg

WP_20160313_17_46_13_Pro.jpg

WP_20160313_17_46_29_Pro.jpg

WP_20160313_17_47_02_Pro.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vaknade till i natt och stapplade mig fram till toaletten. Efter uträttat värv kände jag mig värd en nattmacka, som jag mumsade i mig i mörkret. Tittade på mikrovågsugnens klocka som visade 2:30 med gröna siffror. Ska bli skönt att krypa ner under täcket igen, men på vägen tillbaka hör jag ett lite konstigt ljud från gillestugsdörren. När jag öppnar den ökar ljudet till oanade höjder. Det låter som en tvättmaskin full med småpgrus. Det är nästan att jag inte vågar tända ljuset, men när jag blinkat klart visar det sig att cirkulationspumpen verkligen sjunger på sista versen. När jag dragit i alla strömsladdar och när den sista faktiskt stänger av pumpen blir det märkligt tyst och det blir ingen skillnad när sladden stoppas tillbaka i uttaget. Pumpen är stendöd och det kan akvariet också bli om kylningen inte kommer igång igen.

Jag står och svajar och försöker komma på hr jag ska göra, men för att inte förvärra situationen går jag och lägger mig.

 

Fem timmar senare har vattentemperaturen ökat från 12 till 14 och jag är tacksam för min föräldraledighet och att min reservkylare redan var uppkopplad till karrantänsakvariet. Det har inga känsliga invånare, så det var bara att släpa hela paketet över golvet och koppla in.

 

Nu ska jag bara gräva mig in till cirkulationspumpen och obducera den. I värsta fall får jag hitta en ny...WP_20160316_08_31_05_Pro.thumb.jpg.232ba

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det positiva med detta var att kylarens kondensor fick sig en behövlig genomblåsning så att dammet yrde. Sen fick jag rett upp sladdhärvan och gjort en generell avtvättning av allt runt pumpen. Men när pumpen öppnades fick jag se det jag var rädd för, nämligen att den nya tejstefisken hade lirkat sig över överrinningen, ner i sumpen och genom alla facken och till slut hamna i impellern. Riktigt trist, men det är världens mest nyfikna fisk och min överrinning har ingen kam. Jag får alltså skylla mig själv, ta mig i kragen och bygga en kam.

Nu funkar pumpen igen i alla fall...

 

WP_20160316_10_09_50_Pro.thumb.jpg.881be

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Fantastiskt intressant tråd och kar!
Jag har funderat på kallvattenakvarie men de enda jag egentligen sett var "Projekt Väderöarnas" utställning på Storön.
I min ungdom gjorde jag runt 300 dyk runt Väderöarna så ett kar som ditt vore mycket intressant att ha.
Det jag saknar är lite koraller. Kan du inte be någon dykare ta upp lite röd hornkorall och bägarkorall eller funkar de dåligt i sammanhanget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@mikoto Älskar trollhummer! De är snygga, men alldeles för skygga. Men det kanske är det som är charmen.

@Catchio Tack! Kul att du gillar karet. Nu blir jag nyfiken på "Projekt Väderöarna". Vad är det? Finns det ännu?

Jag har hört att det ska vara fint i vattnen runt Väderöarna. Tidigare hade jag kontakt med några dykare som hjälpte mig att hämta upp massa kul saker. Tyvärr flyttade den drivande killen långt bort. Funderar dock på att kontakta dykklubben i Lysekil.

Bägarkorall är också en av mina största favoriter. De funkar riktigt bra i akvariet, men de måste matas kontinuerligt. Så man får ha ett öga på vattenkvaliteten. På vilket djup lever röd hornkorall? Dyker du ännu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Projekt Väderöarna tycks finnas fortfarande: http://www.projekt-vaderoarna.se/
De hade sommartid en utställning i några av husen på Storön som då var helt obebodd. Där hade de bland annat några kallvattenkar med olika djur i men kondensen rann på rutorna så jag har alltid tänkt att det är svårt att ha i vardagsrummet.

Tyvärr så har sjukdom gjort att min dykkarriär är över men för 20-30 år sedan så var Väderöarna antagligen det finaste dykområdet i Sverige. Detta mycket tack vare att det ligger långt utanför kusten och har inflöde av uppvällande kallt vatten vilket gjorde att många djupvattenarter klättrade uppåt till dykbart djup. Vi hade som mål att varje år hitta pigghaj och det lyckades för det mesta men då fick man hitta ett sådant område med kallt vatten uppvällande från djupet och där lägga sig på 40m och spana nedåt. Med lite tur kom ett stim med pigghajar simmande på 50-60m djup.
Den lär tyvärr numera vara i det närmaste utrotad.

Röd hornkorall hittade man, om jag minns rätt, på samma typ av ställen som bägarkorallen. Gärna släta, branta klippväggar från 20m och nedåt. Ett av de finaste bestånden fanns på en "hemlig" plats inte långt utanför hamnen på Storön men hur det ser ut idag vet jag inte då Storön blivit ett partyställe för båtfolket mfl.

Det borde inte vara svårt att få hjälp av valfritt dykcenter. Jag tror de bara skulle tycka det vore roligt att hjälpa till.
Eller varför inte marinbiologi-gymnasiet i Lysekil?
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länken! Trevliga filmer med mycket inspiration. Tänk om man kunde få till ett akvarium med branta klippor och mycket fastsittande djur!

Häftigt med pigghajarna. Det måste varit en fantastisk upplevelse att se ett stim med dessa magnifika djur. Väldigt trist att vi inte sköter våra vatten och fisket bättre.

 

Här kommer ett par dåliga bilder på en svårfotad skärsnultra. 2016-05-07 003.jpg2016-05-07 009.jpg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...