Gå till innehåll

RTN Rosa Stylophora


ormet

Rekommenderade inlägg

Sjukt trisst! Som du säger, Stylophora räknar man med att det bara ska vara att ställa ner och titta på. Lättare sps får man ju leta efter normalt sett.

Angående magnesium så tycker jag alltid det är så som du beskriver. Man doserar och doserar men det ökar inget. Sen helt plöttsligt så ökar det med 100 på en vecka.

Angående din fosfat så kan det vara så att ditt fosfattest inte är helt 100. När du mätte mitt fosfat så tror jag du sa 0,03 eller om det var 0,04 när jag mätte 0 och nike83 mätte 0,005. Så jag tror ditt test visar lite för högt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här vart min milka och det gick jätte fort. jag lyckades rädda den. nu ett par år senare är den fin och utan bekymmer. Problemet hos mig va lågt kaliumvärde.

post-7043-14468934414596_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ganska övertygad om att det kan vara dosen av spårämnena i ballingdunkarna. Dom innehåller ju en del fint så som tungmetaller, dessa förbrukas förmodligen inte i den takt som det tillsätts. Mycket små doser ja, men till slut rinner bägaren över och det blir som gift för korallerna.

Några rejäla vattenbyten och skippa tillsatserna helt hade jag gjort, om några veckor börja dosera spårämnena igen fast med en bråkdel av rekommenderad dos.

Skadar nog inte att prova.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, stort vb till att börja med? Har du fått i nåt skit?

Stora VB är min första tanke. Inte tid till det på ett par dagar bara. Fullt upp.

Aj aj det där ser inte roligt ut.....

Har du några funderingar vad som kan ha hänt?

Tommy

Massor ... snackade med farsan, han trodde på någon slags parasit ... en ciliat av något slag jag inte kom ihåg namnet på. Jag räddade 4 fraggpluggar med små stylo-fraggar. 1 av 4 dog alla toppar jag limmade. De andra 3 lever. Så kanske att jag förhindrat spridningen? Jag kan bara gissa.

har du kanske nollat nitraten?

Den var absolut noll och min första misstanke. Men jag började tillsätta nano3 i söndas. Så nu är den runt 2ppm. Just det här RTN-eventet skedde över dagen. kollade karet vid 10, åkte på tur och var hemma 16. Då var korallen kaputt.

Jag är ganska övertygad om att det kan vara dosen av spårämnena i ballingdunkarna. Dom innehåller ju en del fint så som tungmetaller, dessa förbrukas förmodligen inte i den takt som det tillsätts. Mycket små doser ja, men till slut rinner bägaren över och det blir som gift för korallerna.

Några rejäla vattenbyten och skippa tillsatserna helt hade jag gjort, om några veckor börja dosera spårämnena igen fast med en bråkdel av rekommenderad dos.

Skadar nog inte att prova.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

Vattenbyten & ny balling utan spårämnen är min angreppsvinkel, exakt så som du föreslår. Om jag inte vore så snål skulle jag skickat vatten på Triton-test.

Tack för all er input, det är guld värt!

Ändrat av ormet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår jag dig rätt om du började tillsätta nåt skit och samma dag dör korallen?

* Blandade ny balling för calcium och tillsatte spårämnen i full dos. Jag borde skrivit upp vilken dag men det var inte långt innan. Kanske 1 vecka.

* Jag har även doserat Ultra Min S ett par veckor innan och fick bra respons på korallerna.

* Börjat mata med SPS-foder igen 1 gång i veckan sen 1 månad tillbaka. Fick bra respons på korallerna.

* Ökat på röda & vita ljuset i ledrampen sen 1 vecka tillbaka.

* Doserade 0.2ml Zeostart3 2x dagligen ett par dagar innan. Försökte bli av med det bruna snoret överallt. Slutade med det när Stylon började RTN:a.

Kör panik-kol.

Skall byta vatten.

Skall blanda ny balling utan spårämnen.

Fortsätter dosera 0.2ppm nitrat per dag.

Fortsätter dosera 1ml Ultra Min S per dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par saker. Zeostart3 är vad jag fattar en organisk kolkälla och skall enligt en del källor även innehålla nitrat. Detta eftersom nitrat är det ämne som först tendera till att nollas vid användandet av kolkälla. Eftersom det inte finns några uppgifter på vad innehållet är så får man ta dessa uppgifter med en nypa salt.

Ditt bakteriespår kanske inte är helt tagit i luften. Den organiska kolkällan gynnar alla bakterier (utom nitrifierarna) - även de som du inte vill ha.

Var det några vandringar i temperaturen? Vilken temp har du?

Kan det vara så att ett antal olika förutsättningar för jävelskap lyckades pika just för din korall - ett förhållande som jag brukar uttrycka som "shit happens"

Jag har sett något liknande förlopp med euphyllia och brown slime disease. Kan utbryta snabbt utan uppenbar anledning och drabbar inte allt. Har iofs haft de flesta av dessa incidenter i samband med nyintroduktion av euphyllia men det har inte alltid varit den nya som drabbades.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste i början om att du hade svårt att hålla upp Mg och att det var lågt. När Mg är lågt håller det tillbaka både kH och Ca. Så som oftast är det stress som orsaker Rtn och stn pga svajande vattenvärden. Och som jag skrev tidigare så drar mg med sig även kH och Ca.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket ökade du ljuset?

Rätt mycket när jag tänker efter. Röda leddar från 25 till 255 på skalan.

Vita ljuset från 120 till 255.

Leddarna är på 50% styrka.

Ett par saker. Zeostart3 är vad jag fattar en organisk kolkälla och skall enligt en del källor även innehålla nitrat. Detta eftersom nitrat är det ämne som först tendera till att nollas vid användandet av kolkälla. Eftersom det inte finns några uppgifter på vad innehållet är så får man ta dessa uppgifter med en nypa salt.

Ditt bakteriespår kanske inte är helt tagit i luften. Den organiska kolkällan gynnar alla bakterier (utom nitrifierarna) - även de som du inte vill ha.

Var det några vandringar i temperaturen? Vilken temp har du?

Kan det vara så att ett antal olika förutsättningar för jävelskap lyckades pika just för din korall - ett förhållande som jag brukar uttrycka som "shit happens"

Jag har sett något liknande förlopp med euphyllia och brown slime disease. Kan utbryta snabbt utan uppenbar anledning och drabbar inte allt. Har iofs haft de flesta av dessa incidenter i samband med nyintroduktion av euphyllia men det har inte alltid varit den nya som drabbades.

MVH Lasse

Inget nytt har introducerats i samband med detta. Tvärtom har jag sålt iväg en del för att förenkla flytt av karet & har avhållit mig från nytt ett bra tag nu.

Temperaturen har varit helt stabil på 25 grader.

Ca/kH har varit helt stabila.

Mg har sjunkit lite, men det är nog för att kalkalgerna börjar komma igång rejält på stenen.

Näringsvärden har nog svajjat rejält iom dosering av dubbla kolkällor. Ultra Min S innehåller glukos så det är kolkälla i form av socker. ZeoStart3 är som du säger en organisk kolkälla.

När Acroporan RTN:ade hade jag bakterieblomning i karet, tydligt tecken på överdosering kolkälla.

Jag tyckte dick jag var så enormt försiktig med mängden.

De toppar på Stylon jag klippte och monterade på plugg fortsätter dö. Nu har jag förlorat 2 av 4 fraggpluggar.

Inga fler koraller visar tecken på att må dåligt idag, kanske att min gula A. "echinata" är lite blek.

Annars är Acropororna finare än någonsin och växer fortare än jag sett förut. Inga LN21-tillväxt-takter men fort för att vara i mina kar.

Läste i början om att du hade svårt att hålla upp Mg och att det var lågt. När Mg är lågt håller det tillbaka både kH och Ca. Så som oftast är det stress som orsaker Rtn och stn pga svajande vattenvärden. Och som jag skrev tidigare så drar mg med sig även kH och Ca.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Så är det. Men mina värden har varit stabila och på bra nivåer under lång. kH 8.5, Ca 430, K 380. Mg har gått från 1350 till 1250 & sen klättrat till 1290 vilket är inom gränserna för tokigheter. Om man nu kan lita på Salifert vilket jag iofs inte gör.

Uppskattar all input även om vi bara kan gissa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...