Gå till innehåll

RTN Rosa Stylophora


ormet

Rekommenderade inlägg

Min stora fina rosa stylophora håller på att dö helt i snabb takt.

I fredags morse såg jag en liten vit fläck, stor som ett solrosfrö ungefär. Tänkte att jag råkat komma åt den med tången eller något.

I lördags morse hade fläcken dubblat sin storlek, typ ett russin. Ingen panik direkt men då började jag fundera. Jg åkte iväg 36 timmar och kom hem kl 14 på söndagen till det här:

post-6362-14468934365457_thumb.jpg

Helt klart läge för panik. Men jag hann inte göra något egentligen, fullt upp.

Vaknade nu på morgonen till det här:

post-6362-14468934365737_thumb.jpg

Allmäntillstånd i karet:

Acropora hur fina som helst.

Seriatopora väldigt väldigt ljus men växer fint.

Poccilopora växer hur fint som helst och ser kanon ut

Stylophora pistillata RTN:ar :(

Värden, som varit stabila länge:

Alk: 8.6

Ca: 440

Mg: 1350

Mätte No3 (salifert) & Po4 (hanna) nu på morgonen:

No3: 0, inte tillstymmelse till färg

Po4: 0.03

Doserar:

balling light med spårämnen

2 senaste veckorna 1ml FM Ultra Min S dagligen.

Senaste veckan: 0.2ml ZeoStart 2x dagligen.

Min teori om orsak:

Jag har komplett nollat nitrat i karet med kolkälla & siporax. Stylophora är känsligast?

Åtgärd:

Drar ner på kolkälla, minskar siporax, doserar 50-elfte.

Synpunkter tack snälla!

post-6362-14468934365295_thumb.jpg

post-6362-14468934365589_thumb.jpg

Ändrat av ormet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du inte rädd för att göra för många åtgärder på en gång? Förstår paniken, och förstår tanken kring att sänka doseringen av kolkällan samt dosera nitrat. Men varför ta bort siporax? För att detta hjälper för bra med denitrifikationen och nitratet du doserar försvinner för fort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt. Siporax kanske är lite för effektivt på att denitrifiera helt enkelt, speciellt i kombination med kolkälla. Jag har iallafall för mycket siporax i sumpen.

Sen finns frågan: Is i magen eller börja hacka korallen i bitar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det döda bör nog bort, risken är ju att det sprider sig ordentligt.

Nitraten kan definitivt påverka, å andra sidan doserar du ulra min s, den kompenserar väl till viss del, men jag hade testat börja dosera nitrat tills man får en liten färgning på testet. Alternativt minska kolkällan som du själv föreslår.

Doserar du spårämnena i ballingdunkarna?

Är det i så fall mängden som rekommenderas på förpackningarna?

Jag gjorde det med i mitt gamla kar, fick samma problem som du. Minskade till 1/4 dels dos i dunkarna, blev bättre men långt från bra.

Slutade att blanda i dom helt i dunkarna, framåt slutet doserade jag dom manuellt i mycket liten dos någon gång i veckan bara, det funkade bäst i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeostart innehåller nitrat bland annat. Jag vet inte om det är kosmetisk mängd men du kan ju ta en ml i en liter akvarievatten och testa.

Jag misstänker att anledningen kan vara att man är mer intresserad att minska fosfat än nitrat. Det är ju mycket vanligare att man nollar nitrat än fosfat.

Ultra Min S innehåller enligt FM 70 spårämnen förutom aminosyror.

Detta tyder på att du kan ha överskott på spårämnen och kanske brist på fosfat i stället. Felmarginalen på Hanna är ju 0,03.

På grenväxande Montiporor ger fosfatbrist bara fläckar lite var som helst.

Sådana nekroser underifrån på Stylopora har jag fått när en Ballingslang tätat ihop. Lågt Ca eller kH- värde.

Jag skulle kolla om Ca kH och Mg förutom att testa K.

Dessutom tillsätta nitrat.

Att ta bort siporax skulle inte jag bry mig om. Bakterierna där gör inte mer än vad man göder dem till.

Kan du inte se parasiter på korallen skulle jag inte bryta i den. Det bara stressar. Jag bryter aldrig i koraller som mår dåligt. Det skapar bara angreppställen för bakterier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det döda bör nog bort, risken är ju att det sprider sig ordentligt.

Nitraten kan definitivt påverka, å andra sidan doserar du ulra min s, den kompenserar väl till viss del, men jag hade testat börja dosera nitrat tills man får en liten färgning på testet. Alternativt minska kolkällan som du själv föreslår.

Doserar du spårämnena i ballingdunkarna?

Är det i så fall mängden som rekommenderas på förpackningarna?

Jag gjorde det med i mitt gamla kar, fick samma problem som du. Minskade till 1/4 dels dos i dunkarna, blev bättre men långt från bra.

Slutade att blanda i dom helt i dunkarna, framåt slutet doserade jag dom manuellt i mycket liten dos någon gång i veckan bara, det funkade bäst i mitt kar.

Jo jag doserar full dos balling spårämnen. Men det har jag gjort sen korallen kom in som liten fragg. Men det är något jag funderat på.

Det som talar för det är att jag fyllde på Ca-dunken med 1,5L (0,75kg pulver) och adderade 9ml tillsatser.

Det som talar emot det är att inga andra koraller reagerar, ännu. Och jag tycker, men vet inte, att Acro borde vara känsligare för överdoserade spårämnen?

När min pistillata visade liknande symptom tog jag upp den och la den i en skål med vatten.

Jag hällde i både coralvitalizer samt aminosyror i burken och lät den stå där i en stund. RTNen stoppade och korallen överlevde.

Intressant. Vad är "en stund"? 1h?

Zeostart innehåller nitrat bland annat. Jag vet inte om det är kosmetisk mängd men du kan ju ta en ml i en liter akvarievatten och testa.

Jag misstänker att anledningen kan vara att man är mer intresserad att minska fosfat än nitrat. Det är ju mycket vanligare att man nollar nitrat än fosfat.

Ultra Min S innehåller enligt FM 70 spårämnen förutom aminosyror.

Detta tyder på att du kan ha överskott på spårämnen och kanske brist på fosfat i stället. Felmarginalen på Hanna är ju 0,03.

På grenväxande Montiporor ger fosfatbrist bara fläckar lite var som helst.

Sådana nekroser underifrån på Stylopora har jag fått när en Ballingslang tätat ihop. Lågt Ca eller kH- värde.

Jag skulle kolla om Ca kH och Mg förutom att testa K.

Dessutom tillsätta nitrat.

Att ta bort siporax skulle inte jag bry mig om. Bakterierna där gör inte mer än vad man göder dem till.

Kan du inte se parasiter på korallen skulle jag inte bryta i den. Det bara stressar. Jag bryter aldrig i koraller som mår dåligt. Det skapar bara angreppställen för bakterier.

Min första tanke var fosfatbrist. Jag blev därför lite förvånad över 0.03. Men jag kan ta om det testet med.

Jag kollar om värdena. Men de har varit stabila länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya mätresultat:

kH: 8.5

Ca: 425

Mg: 1250 (det sjunker fastän jag ökar ballingen)

K: 380

No3: ca 5

Po4: 0.00

Jag tror att kvävet begränsade bakterierna och att de åt upp allt Po4 fort när jag doserade NaNo3. Men allt pekar på att jag ska sluta med kolkälla i allafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en likadan som jag köpte från KZ för många år sen, den har överlevt allt och det har aldrig varit några problem med den. Vid lite näring så brukar den gå över mot vitt på vissa partier men ej Necros. Acropora borde ju ta stryk förs, är det något med platsen den står på? T.ex. dålig cirkulation, har Necrosen uppstått på läsidan?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope den står bra till. Mer flöde än någonsin sen ett par veckor tillbaka då jag plockat bort & sålt 3 stora koraller runt omkring den inför att jag skall skejpa om.

Det bor en stor Trapezia-krabba i den, men det har det gjort länge och den krabban bor i Seriatopororna med och de tar inte stryk.

Men min erfarenhet är som din tidigare. Stylo har jag sett som bombsäkra. Stoppa ner, se dem växa. Aldrig har de strulat tidigare på 3 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är någon tröst, så kan du kan få en ny fragg .

/Janne

Det var vänligt. Jag sparade ett par små toppar, vi får se om de tar sig.

Lyckades du inte ta någon fragg?

Ingen stor direkt. Små små toppar bara. Men det kanske blir en ny fin koloni med lite tur :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var det värsta! Vilket snabbt förlopp! Kollade min rosa när du lade ut..och givetvis såg den lite blek ut på ena sidan..vände på den ,står rätt så nära bakrutan. gissar på jannes teori ang den. Har du några ang din?

Inte ännu. Avvaktar hur fraggarna mår innan jag spekulerar vidare.

ang. dina teo:s i början av tråden..kan det verkligen orsaka detta våldsamma förlopp? är väl inte helt ovanligt med nollade värden på fosfat nitrat?

Jag är skeptisk till de teorierna egentligen. Men om jag skulle säga "bakteriell infektion" så finns det inga sätt att bevisa det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...