Gå till innehåll

Borsta bort grönalger med borste i mässing ?


brevix

Rekommenderade inlägg

Vad tror ni om att borsta bort grönalg matta med en "stålborste" i mässing ?

mässing består av koppar och zink , tänkte att borsten lämnar lite rester av mässingen på stenen så det blir svårare för algerna att fästa igen ..

tänkte ta ur sten för sten och göra detta utanför karet i separat balja

bara en tanke eller !??

post-6422-14468934578608_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

algerna är enkla trådar som en grön matta och sitter fast ordenligt ,går att rycka bort delar av den ,växer även där streamer pumparna "blåser" på stenen

har div betare ,men de hinner inte riktigt med och jag måste hjälpa till.

fosfaten är något hög just nu och jag har haft mycket svårt att få ner den under ett års tid (flyttade karet då)

lurade på idén med mässingborste innan ev kurering av all sten .

och det är väl bra att få ut algerna med bunden fosfat ur karet.

tilläga att jag kör zeovit +kolreaktor och fosfatremover järn el alu och båda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

provat borsta med nagelborste i karet och filterstrumpa i sumpen ,men algerna sitter som f..n.

därför tänkte jag gå på med stålborste och för att minska trivselfaktorn för algerna på stenarna så tänkte jag mässingborste efter som alger hatar koppar .

frågan är hur mycket mässing det blir kvar på stenen ? stenen är ju betydligt mjukare än mässing !!

för att förtydliga :

1:jag tar upp en sten ur karet .

2:lägger den i en balja med saltvatten .

3:börjar skrubba bort algerna och rör inte korallena med borsten .

4:snabb dusch med ljumet kranvatten .

5:tillbaka med stenen i karet och plockar upp en ny för samma behandling osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall inte använda mässingsborsten. Risken är att du får rester kvar i stenen. Vill du använda kraftigare grejer - använd en vanlig stålborste av bonjärn i borsten. Jag förstår ditt tänk men det är svårt att veta hur mycket mässingspill som slår ihjäl algerna och hur mycket det krävs för att ta resten.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det "naturliga" lösningen på problemet heter sjöborrar( i kombination med näringsbegränsning) - det finns inget som så effektivt rengör på djupet som sjöborrar - moder naturs mobila blästermaskiner

Trådskaparens upplägg skulle jag avråda helt och hållet ifrån - sten som är så "långt gången" att den måste borstas med stålborste är ju en "never ending story" att få rätsida på näringsvärdena i.

Mässing/kopparborste låter som en klockren förgiftningsplan

Det är bättre/billigare att köpa ny sten, för mtrl, tid och arbetskostnaden för att renovera stenen brukar bli avsevärt mycket högre i slutänden.

Ändrat av greger
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en verklig gräsmatta av samma alger vad jag förmIda att du har. Började bekämpa mina med vodka och fosfstremover och nu två år senare så är jag nästan av med sluten. Var dum nog att tro art det fanns en snabb och bra lösning för problemet. Så hör i efterhand skulle jag köpt ny sten mindre jobb och det tar inte inte två år att köra in ny sten.

Vill du inte köpa ny sten skulle jag rekommenderar att du tar upp all sten skrubba den byter allt vatten inhandla en bra mediareaktiöor och köra 50 50 med järn och aluminium renoveras samt ett gäng sjöborra och andra avläggande djur som kan hålla algerna koll på algtillväxten

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är väl lite medveten om att stenen kan har gjort sitt ... men tänkte ändå försöka mig på något innan jag gör något drastiskt ..

hade ett underbart zeolit kar innan flytten för ett år sedan , sps som växte så det knakade och fina färger mm ,även om jag hoppade över några vattenbyten funka allt perfekt.

sjöborrar har jag 4st , två som är riktigt stora (de svälter ju inte direkt :-) ) och gör sitt jobb , kirurger och div algätare finns också ,men absolut inte överbefiskat i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen kanske inte är "körd" i sig - den går säker att re-genera i en separat tunna - (såvida den inte varit förgiftad (typ sjöäpple) eller kopparbehandlad, typ medicin.

Däremot att försöka få ordning på den i ett "rullande kar" brukar ju vara rätt deprimerande :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska plocka ur den stenen som inte sitter ihop limmad och borsta med vanlig borste och stålborste .sen får jag se om algerna kommer tillbaka eller inte .

är det någon fara att skölja av stenen och div fastväxta koraller i sötvatten innan jag lägger tillbaka dem i karet ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska plocka ur den stenen som inte sitter ihop limmad och borsta med vanlig borste och stålborste .sen får jag se om algerna kommer tillbaka eller inte .

är det någon fara att skölja av stenen och div fastväxta koraller i sötvatten innan jag lägger tillbaka dem i karet ??

I 99 % av fallen - nej. Övriga proccent faller under begreppet "Shit Happens"

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skrubbade typ 60% av stenen utanför karet och sköljde av med kranvatten ..resten skubbades i karet med div borstar + en hävert till filterstrumpa i sumpen .

fick nog bort 80% av alla alger

några koraller verka som de har lämnat in av behandlingen utanför karet :-/ och några är fortfarande sura .

hoppas inte skiten kommer tillbaka !!! tog nästan hela helgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

algerna kom tillbaka på två veckor ,helt otroligt vad det växte.

så nu tänkte jag inte ta det lugnt och vänta ut problemet ,som har funkat för mig när det gällde sötvatten.

vid årskiftet började jag med flytande fosfat remower ,lantan baserad tror jag .

fosfatvärdet pendlade mycket under behandligen

plockade bort så mycket alger jag bara kunde med hävert ner i filterstrumpa .

Plockad ur 25% av Ls som jag kurerar nu ,hälften i saltvatten men skummare och resten i sötvatten .

Saltvattenkureringen blev bara en vecka pga brist på utrymme och den stenen ligger nu i sumpen tillsvidare .

Värdet i karet för en vecka sedan var nere på fosfor 5ppd och nitrat 4-5 .

Började då med väs 10ml/dyngn stället för zeo start.

Igår såg jag att polyperna på de stackars spserna som överlevt började titta fram igen, nästan gömt hur de såg ut efter över ett års krångel.

Får hoppas att tillväxen tar fart och värdena är stabila.

Lurar på att ta ett Triton test för att se om det är något annat som inte är bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FYI, fosfatremover tillsammans med Zeovit är inte rekommenderat, har en tendens att ställa till mer problem än vad det löser, tex alger. Alger i zeovitsystem brukar även bero på någon överdosering av något slag.

Nu vet jag inte om du helt och hållet övergivit Zeo vid användandet av VÄS, men det skadar inte att berätta :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lider med samma problem, gröna trådalger som frodas, har tagit ur någon sten då och då o borstat med vanlig diskborste, har oläsligt fosfat enligt salifert test, men tycker inte de minskar algtillvöxten, kör med vatten från egen brunn vilket ja tror inte e bra, men kör osmos o silicat filter, men hjälper föga, några tips på algbetare förutom eremiter, för mina små rackare gillar inte trådiga buskiga algerna tyvär 😃mvh ronnie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kämpar med stabila värden, kör ju manuell balling, kört med fosfat media stort sett hela tiden, funderar på å skaffa borre faktiskt, men e inne på någon duktig algätande firre istället 😃såg någon som tipsade på salarius fasciatus, någon som vet om dom e duktiga? Mvh Ronnie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...