Gå till innehåll

Ingen åtgång Ca Mg?


lexwin

Rekommenderade inlägg

Om dina koraller slutat växa så minskar Ca åtgången. så där finns kanske ingen tankenöt att knäcka. Däremot finns där en på frågan varför försvinner KH för dig.

Om ja förstått dig rätt så doserar du för att kompensera dryga 1 i KH. Alltså att du doserar motsvarande mängd bikarbonat varje dag för att hålla uppe KH.

Har jag förstått den delen rätt?

Om så är fallet så hade jag börjat med att köpa nya tester för Mg,Ca och KH.

Om de nya testerna visar på samma "systemfel" så kan man verkligen undra vart tar din bibarbonat vägen.

Hur ofta och hur mycket vatten byter du?

Har du ett refugium?

Har du Macroalger i visningskaret?

Magnesium kan vara en knepighet i sig. Den kan konsumeras ryckigt om du har kraftig kalkalgtillväxt. Men å andra sidan så borde ditt Mg vara lågt.

Sen är det ju kanske en helt annan tårtbit den,,,, varför har dina koraller slutat växa??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tagit bort removern och skaffat mig en Hanna checker. Det kan vara detta som är felet. Tror inte det är vettigt att köra fosfatremover i förebyggande syfte när du inte kan mäta det.

Ja, detta är nog ett bra steg. Andledningen till att jag inte gjort det innan är att jag tänkt att fosfat mest är till för utfärgningsnördar och att jag inte har några problem med alger.

Vilken Hanna checker är det man skall ha?

Testa o tillsätt lite aminosyror. Det gäller att man fixar alla byggstenar för att korallen ska växa och färga. En del kör med nitrat o fosfat via vattnet, men egentligen ska näringen komma som en restprodukt av korallen tillbaka till zooxanthellerna.

Har du något tips på vad och hur jag skall gå tillväga? Egentligen är ju det jag vill att köra FM Trace B för Balling men känns ju lite svårt när man doserar 0 ml.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så Magnus, du hade verkligen noll med 736?

Jag vet folk som har sjuk frörbrukning av ca/kh men som har väldigt låg fosfat.

Ja, det verkade så. Dock ska det tilläggas att jag hade 0 med 736 senast i helgen också. Utan märkbara påverkan på koraller. Nu är det dock utan någon som helst remover utöver algfilter. Felmarginalen ska inte marginaliseras :)

Väldigt låg fosfat och noll fosfat är skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aminosyror innehåller inte fosfat så det är verkningslöst mot fosfatbrist.

Det finns ett antal olika korallfoder i pulverform som innehåller lite fosfat.

Där kan du ofta se en respons på ett par timmar.

Har jag aldrig påstått heller.

Men om vi tillsätter aminosyror kanske korallen kan producera lite fosfat till zooxanthellerna och så kanske problemet är löst. Men det går att tillsätta fosfat i vattnet också, men då finns det andra förbrukare också såsom alger. Två olika sätt bara.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Det verkade helt klart så IAF. Ca-förbrukningen avstannade helt, kh-förbrukningen saktade ner men detta märkte jag inte tillräckligt snabbt så kh:t sköt i höjden som även det skapade komplikationer. En jävla soppa helt enkelt.

Hmm, detta låter misstänkt likt min upplevelse så det är definitivt ett bra tips.

Jag har ju oroat mig ett par månader nu men försökt hålla mig lugn men är rätt orolig att det skall sluta i bouillabaisse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om dina koraller slutat växa så minskar Ca åtgången. så där finns kanske ingen tankenöt att knäcka. Däremot finns där en på frågan varför försvinner KH för dig.

Om ja förstått dig rätt så doserar du för att kompensera dryga 1 i KH. Alltså att du doserar motsvarande mängd bikarbonat varje dag för att hålla uppe KH.

Har jag förstått den delen rätt?

Om så är fallet så hade jag börjat med att köpa nya tester för Mg,Ca och KH.

Om de nya testerna visar på samma "systemfel" så kan man verkligen undra vart tar din bibarbonat vägen.

Hur ofta och hur mycket vatten byter du?

Har du ett refugium?

Har du Macroalger i visningskaret?

Magnesium kan vara en knepighet i sig. Den kan konsumeras ryckigt om du har kraftig kalkalgtillväxt. Men å andra sidan så borde ditt Mg vara lågt.

Sen är det ju kanske en helt annan tårtbit den,,,, varför har dina koraller slutat växa??

Jag har varit uppe i 1.4 dKh per dag men nu är det närmare 0.7

Just nu håller jag det uppe med hjälp av att dosera carbonat-mixen ur FM balling light.

Testerna är ganska nya och min känsla för dem är att de visar som de gjort sen början om man ser på ex nyblandat vatten eller på hur mycket de ökar efter dosering men visst, klart det kan va mätfel.

Vanligtvis byter jag 10% i veckan men nu har det faktiskt gått närmre två sen sist då jag inte fått tag på salt.

Jag har ju bara ett enkelt red sea max.

Hmm, det där med macro alger är lite intressant också. Jag hade ju länge en stor halimeda som växte på som fan. Sen gick det åt helvete med den. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=61955

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doserar just nu 30ml kH 0ml Ca och 0ml Mg

Jag föreställer mig att idealet är att man doserar lika mycket av alla tre?

Inte en lösning på problemet, men vill bara förtydliga att FM inte är ett "balanserat" recept på det sättet, "idealet" är snarare en fjärdedel ca jämfört med kh men det är ju olika från kar till kar. Så i ditt fall borde du kanske dosera 7-8ml ca för att matcha din kh förbrukning om allt annat är som det ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte en lösning på problemet, men vill bara förtydliga att FM inte är ett "balanserat" recept på det sättet, "idealet" är snarare en fjärdedel ca jämfört med kh men det är ju olika från kar till kar. Så i ditt fall borde du kanske dosera 7-8ml ca för att matcha din kh förbrukning om allt annat är som det ska.

Tack för detta förtydligande! Jag vet att det inte är balanserat och man kan dosera dem individuellt, men jag förväntar mig ändå att det skall vara några ml om dagen.

Jag har många gånger undrat hur de har fått det att bli så på kemisk nivå. Balling Classic förstår jag ju hur den underliggande kemin fungerar och varför det måste vara samma av alla tre flaskor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu har jag äntligen vart och köpt salt, men då uppenbarade sig ett nytt problem: Byta salt från ett med lågt till ett med högt kH?

Sen undrar jag över det där med låg fosfat, jag har just nu rätt mycket brunt i sanden och det som blir på rutan, jag har ändå fått för mig att det betyder att man har fosfat? Idag kändes det extra mycket men kan bero på att jag inte bytt vatten på närmare två veckor nu pga saltbrist.

Bifogar ett par bilder som kanske kan ge några idéer?

post-7950-14468934743557_thumb.jpg

Bruna alger på rutan

post-7950-14468934744522_thumb.jpg

Och på sanden

post-7950-14468934744036_thumb.jpg

Extremt suspekt grön fläck precis under där min euphyllia täcker ljuset

post-7950-14468934744274_thumb.jpg

Döda toppar med brunt på, gick hårt åt den med saxen igår.

post-7950-1446893474379_thumb.jpg

FTS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har blandat upp ett vattenbyte och skall mäta lite på det ikväll och se om det droppat in några mer tips i den tråden om hur jag bör gå tillväga.

Är det ditt första vb med RC?

Tänkte nämligen på dina bruna alger!

Har själv precis gått över från Red Sea till Reef crystal, är inne på mitt 3e vattenbyte och jag har fått galna kiselalg utbrott varje gång efter vattenbyte.

Jag fick aldrig några kiselalger under min uppstart med red sea (1år sen) kanske beror på det? jag bara spekulerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ditt första vb med RC?

Tänkte nämligen på dina bruna alger!

Har själv precis gått över från Red Sea till Reef crystal, är inne på mitt 3e vattenbyte och jag har fått galna kiselalg utbrott varje gång efter vattenbyte.

Jag fick aldrig några kiselalger under min uppstart med red sea (1år sen) kanske beror på det? jag bara spekulerar.

Nej, som sagt inte åkt ned några crystals i karet än, men tack för tipset, skall hålla utkik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...