Gå till innehåll

Maxspect Gyre FX150 - Första testet


Colan

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara kort dela med mig av en video på MaxSpect Gyre FX150 i ett "normalt" akvarium (ej färgade bollar/Mässreklam etc)

Här är resultatet ett par sekunder efter att pumpen monterats i karet (även kallat nitrat-karet), efter alla problem med stillastående vatten bestämde jag mig för att avskaffa alla Tunze/Jeabo pumpar och ersätta med en enda.

Akvariet har inte skötts på över 5 månader och sedimentet har byggts upp ordentligt trots alla streamerpumpar och groteska mängder flöden, det här är vad en enda Gyre gör...

(För den som vill veta mer finns mer info om karet i beskrivningen av videon.)

GcuY23YV7sg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flöde ja, men inte rotationen på vattnet, denna skapar mängder av turbulens.

Körde med som mest

2 st Tunze 6100

1 st Tunze 6105

1 st Tunze 6095

1 st NoName 5000 liters

enda som hände med dem var att all sand yrde omkring i karet, nu ser man att sanden ligger kvar men vattnet rör sig överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt bra turbulens i karet. Kommer nog att göra underverk gällande detrius osv i karet ditt. :)

Men låter den så där mycket så kommer den inte in i mitt kar!

Inte här heller tyvärr :( funktionen är kanon. Jag väntar på v2.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man filmar/tar upp ljud med mobilen så blir alltid sådana där ljud kraftigt förstärkta - sedan får man räkna med en inkörningsperiod.

En pump som flyttar så där mycket vatten kan aldrig bli helt ljudlös - men det kan ju ofta räcka med att flytta pumpen någon cm om man upplever att man får resonanser

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang ljudet så kommer jag göra en ny inspelning med riktig kamera istället för mobilen, det blir precis som Greger säger ett överdrivet ljud med mobilen. Postar självklart en länk sen när den är klar.

Ljudnivån har gått ner en del (volymmässigt som min gamla Jebao WP40 utan brummet, men visst hör man den (inkörningsperioden enligt maxspect själva är 2-4 veckor)

Ang flödet så har varje propeller (ser ut som skovelhjul på ångbåt) två delar, de ser till att vattnet flödar mer konstant mellan vingarna på propellern.

Det går också att kombinera de olika höljerna och propellrar så man kan skapa olika typer av flöden förutom inställningar på controllern och för att beskriva känslan av flödet är det som att sitta i en jacuzzi där vattenflödet nästan vibbererar, därav den bra spridningen av rörelsemönster.

Flödet är helt klart laminärt flöde, turbulens skapas på vägen där vattenrörelserna möts.

Bifogar en otroligt vacker bild på flödet om man känner med handen framför pumpen.

post-5968-14468934824493_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man filmar/tar upp ljud med mobilen så blir alltid sådana där ljud kraftigt förstärkta - sedan får man räkna med en inkörningsperiod.

En pump som flyttar så där mycket vatten kan aldrig bli helt ljudlös - men det kan ju ofta räcka med att flytta pumpen någon cm om man upplever att man får resonanser

Fast så där mycket får jag inte mina Jebao RW-8 att låta även om jag skulle filma med mobilen. Förhoppningsvis blir den tystare med inkörning, men att den skulle bli så gott som helt tyst ser jag som otroligt.

Blir dock gärna positivt överraskad :).

Det är ju fler som upplever dessa som rätt högljudda om man läser på t.ex. Reefcentral.com.

Vi får väl be om en ny ljudupptagning på några veckor igen om det inte är allt för mycket besvär.

Det pratas om turbulens. Det trodde jag var exakt motsatsen till vad den här pumpen skall göra, nämligen skapa brett laminärt flöde, Det finns väll ingen nytta med turbulens? Förutom den som skapas när flödet träffar koraller vill säga.

Menade mer att flödet inte blir så direktverkande som med t.ex. WP-serien från Jebao där man blåse omkull 3 koraller och resten av karet stod still.

Som du säger, brett flöde.

Det var anledningen till varför jag köpte RW-serien från Jebao då de sprider flödet betydligt bredare än WP.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det pratas om turbulens. Det trodde jag var exakt motsatsen till vad den här pumpen skall göra, nämligen skapa brett laminärt flöde, Det finns väll ingen nytta med turbulens? Förutom den som skapas när flödet träffar koraller vill säga.

Precis, det är ett laminärt flöde, inte turbulens

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...