Postat 5 december 201410 Är Har börjat att bli lite less pÄ skiten som vÀxer just nu.Trodde för en början att det var kisel alger men bör vÀl kunna uteslutas med osmos vatten och nytt silikatfilter ?NÄgon sa dinos, dock sÄ förstÄr jag inte förloppet.PÄ natten finns det inget alls i sanden, pÄ eftermiddagen Àr det nÀstan fullt.Ibland vÀxer det som tusan pÄ framrutan, och ibland inte.Mina vÀrden Àr :Ca420MG 1300Kh 8,5Fosfat 0,08Nitrat ca 12-18Vad kan man göra för att bli kvitt dreten ?
Postat 5 december 201410 Är Att det försvinner nattetid talar tyvÀrr för att det Àr Dinos. Finns massor skrivet om Àmnet sÄ det Àr bara att googla o lÀsa. Det finns ocksÄ en vÀldans massa mer eller mindre avancerade lösningar pÄ problemet. Ibland verkar det dessutom försvinna av sig sjÀlv efter ett tag.
Postat 5 december 201410 Ă„r Samma skit som jag haft problem med, körde cyano clean i nĂ„n vecka sen var de borta, 😃
Postat 5 december 201410 Är Svaret pÄ frÄgan kan vara cyano - kan du ta en bild pÄ nÀrmare avstÄnd. Cyano och dino Àr de tvÄ organismer som visar denna dygnsperiod som du talar om. de Àr nere och samlar fosfor pÄ nÀtterna! jag skulle suga upp mattan varje kvÀll ett tag framÄt och hÀlla i nytt vatten varje dag.MVH Lasse
Postat 5 december 201410 Är Slogs med nÄgot liknande, dock inte sÄ vÀrst dygnstyrt utan mer eller mindre konstant vÀxande matta. TillvÀxten triggades av vattenbyten(kranvatten). Nu flyttade jag till ett mer Àn dubbelt sÄ stort kar, behöll inget av gammelvattnet och kör nu enbart osmosvatten. Ser vissa tendenser fortfarande men Àn sÄ lÀnge fullt hanterbara mÀngder.
Postat 5 december 201410 Är KÀmpar sjÀlv mot dino. Jag körde vattenbyten varje kvÀll under ett par veckor och försökte "störa" genom att suga upp skiten med hÀverten. Det minskade mÀngden rejÀlt men borta Àr det inte, nu ett par mÄnader senare.Fick tips frÄn triton att anvÀnda FM Algea X men har inte testat det...Àn. Kör fortfarande med hÀverten nÀr jag gör mitt vattenbyte en gÄng i veckan och hoppas att dinon snart ska ge upp.
Postat 6 december 201410 Är LÀste att man kan introducera black molly i saltvattens akvariet och att dessa Àter dinos.... kommer dock inte ihÄg var jag lÀste det...
Postat 7 december 201410 Är Författare Nej, jag anvÀnder FM:s salt. Om det nu Àr cyano, kan man bekÀmpa det utan kemikalier ?SlÀcka ner ett par dagar och ösa pÄ med ozon och uv, ta ner fosfatet ifrÄn 0,08 ?
Postat 7 december 201410 Är Jag har provat bÄde algae x och cyano clean och bÄda har funkat riktigt bra. Se bara till att du har bra vÀrden pÄ nitrat och fosfat innan och att de Àr i rÀtt proportioner till varandra. Annars kommer bakterierna bara tillbaka efter kuren.
Postat 7 december 201410 Är Författare Ok. Nitratet Àr mellan 12-20 och fosfaten Àr 0.08 hur mycket ska fosfaten ner sÄ det blir balans?
Postat 7 december 201410 Är Om du fÄr ner fosfatet till 0,05 och nitratet till 5-10 sÄ skulle jag prova en kur.
Postat 7 december 201410 Är Författare FÄr ju aldrig ner det förbannade nitratet. Nopoxet tar aldrig ner det. Vet inte om jag ska prova vÀs?
Postat 7 december 201410 Ă„r Hur mycket NOPOX doserar du per dag? Jag skulle vĂ€nta med vĂ€s. Men fortsĂ€tt att störa den med att suga upp lite varje kvĂ€ll. Ăka eller rikta om streamerpumparna. Minska belysningen nĂ„gra procent om du kör med led. Skumma blöt och gör nĂ„gra extra vattenbyten. Jag antar att du kör med osmosvatten. Fauna marin har en fosfatadsorber som stannar vid 0,04 och den skulle nog kunna vara bra för dig.
Postat 7 december 201410 Är Författare Doserar 2 ml till 300l vatten. Och endÄ fÄr jag vita hinnor pÄ rutorna. Ska rikta om pumparna lite och nu kör jag med ALU remover tills den gÄr nerÄt för att sen ersÀtta den med 0.04 .
Postat 7 december 201410 Är FortsÀtt du med 2ml. Det skulle jag göra och du ka ku göra nÄgot stort vattenbyte. Sen Àr frÄgan var fosfatet kommer ifrÄn? Om du har matat för mycket eller om det Àr stenen som lÀcker fosfat. Om det Àr stenen sÄ tar det lite lÀngre tid att fÄ ner fosfatet.
Postat 7 december 201410 Är Författare Kan vara maten. Har 3 kirurger, 3 clowner , 3 chromis och en mÄngylta. Matar med 1 fryst kub cylops och 2 nyper pellets. Vet inte om det Àr för mycket.
Postat 7 december 201410 Är Cyklops lÄter som ett litet foder till kirurgerna Àven om de gÀrna Àter det. Om en kub cyklops Àr till cromisarna lÄter det ganska mycket. Jag antar att mycket av maten hamnar pÄ botten om du matar en hel kub pÄ en gÄng.
Postat 7 december 201410 Ă„r Författare Cyklopsen försvinner snabbt Och kirurgerna Ă€ter bara pelletsen och lite seaweed.Funderar pĂ„ om VĂS tar nitraten snabbare ?
Postat 8 december 201410 Är Snabbaste och effektivaste sÀttet att fÄ ner nitrat Àr vattenbyten.NÄgra rejÀla byten pÄ minst 25%, gÀrna 50%.//Marko 'DaTrucka' (via mobil).
Postat 9 december 201410 Är Författare Men sen vill jag ha det pÄ jÀmn nivÄ utan att byta sÄ mycket vatten sÄ ofta. Tips?
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.