Gå till innehåll

Behöver man verkligen all teknik?


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Lyssna nu här lite och lugn och fin. Om du läste mitt inlägg så skrev jag att herkules zoo i Göteborg hade osmos för under 1000:- och du måste börja i rätt ände och först se till att ha det som behövs. Här ska du få en uppstartguide.

1. Akvariet. Om man ska ha sump så ska karet vara borrat eller så behöver man en överrinngsbox och oavsett så får man då en ytvattenavrinning. Om man inte vill ha sump så måste man fixa så att man håller ytan ren och då kan man göra som jag gjorde med mitt gammla 735L kar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=4269

2. sedan när man har fixat detta så kan man fylla på med Osmosvatten och när det är gjort så är det dags att salta upp. efter ett par dagar så kan du börja inreda karet och sedan väntar olika länge beroende om du använt begagnad sten eller ny. Med begagnad sten gå det fortare. Inget ljus förän Nitrat och fosfat nivåerna är 0 eller näst intill 0. skummaren startas och ska du använda zeolit så lägg i den direkt.

3. Introducering av djur. Börja med algätande djur en gul kirurg och kanske ett par clownfiskar samt snäckor skaffa så många du kan och du bör ha minst 25 till att börja med och 25 till senare.

Om du inte har pengar till att köpa både sten och osmos så vänta med stenen och köp osmosen först

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Guest lysröret

stor och stor. man kan ju ha den på badrummet i ett hörn. så stor är den inte. du behöver dock kärl att samla det reande vattnet i. de tar plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör ha den kopplad direkt på nått rör(kallvatten) med en kran eller magnetventil... som du stänger när du inte använder osmosen. Den skall inte kopplas ur och läggas undan då filtren inte bör torka. Sedan ger en osmos runt 60-90L/h(olika, men om du skall skaffa en mindre) och du behöver ju vatten att fylla på för avdunstning och vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir många svar här. Det kan vara svårt att bestämma sig men jag tycker: Gör som Svärd säger. Han har erfarenhet.

Osmosen går att ställa i en garderob när man inte använder den men slangarna måste vändas uppåt och vara fulla med vatten så att membranet i osmosen inte torkar. Haka fast slangarna på något sätt så att de inte ramlar ned när du tar ut kläder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, det är just detta som gör mig så fundersam. Alla tycker och tänker olika så man vet inte vad man ska köpa.

Kanske ändå ska göra så att jag köper LS på fredag och får jag problem med nitrat och alger så kan man ju alltid köpa till en osmosanläggning.

Mvh

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, det är just detta som gör mig så fundersam. Alla tycker och tänker olika så man vet inte vad man ska köpa.

Kanske ändå ska göra så att jag köper LS på fredag och får jag problem med nitrat och alger så kan man ju alltid köpa till en osmosanläggning.

Mvh

Rasmus

Jo, alla har vi åsikter & personligen anser jag att omsosvatten är ett strålande komplement, men om det är livsavgörande så är svaret "nej"...:) Jag hade satsat på mer LS nu i början & inhandlat ett osmosfilter vid ett senare tillfälle...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, alla har vi åsikter & personligen anser jag att omsosvatten är ett strålande komplement, men om det är livsavgörande så är svaret "nej"...:) Jag hade satsat på mer LS nu i början & inhandlat ett osmosfilter vid ett senare tillfälle...

Inte jag. Osmosen hjälper inte om du har nitrat i akvariet. Om du delar ett osmosfilter på mitten efter ett år då förstår du hur mycket skit du har i kranvattnet det är alldeles brunsvart äcklig skit och all den skiten har du tillfört i akvariet om du bara använt kranvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, det är just detta som gör mig så fundersam. Alla tycker och tänker olika så man vet inte vad man ska köpa.

Japp, det finns många skolor. Det är därför man ska suga i sig så mycket information som möjligt för att kunna sålla ut vad som är bra / dåligt.

Jag har en känsla att du rusar på lite väl snabbt.. Har du böcker i ämnet(som du läst pärm till pärm)?

Ta det lugnt och låt tiden ha sin gång (skittråkigt jag vet..)

90% av hemligheten är att ta det lugnt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Rasmus,

ett tips är att du försöker komma i kontakt med Jönköpings akvarieförening. Deras hemsida har adressen http://och.nu/jaf/index.php

Jag vet att de har en kille som heter Klas Karlsson som är en mycket duktig saltvattensakvarist. Försök få kontakt med honom och kanske få besöka honom. Det är så mycket lättare om man får se se och snacka med någon direkt.

Som du har märkt så finns det många olika lösningar och olika åsikter. Det finns inte EN rätt väg utan det finns många olika vägar att gå. Läs och lär så mycket som möjligt, men förhasta dig inte. Att göra stora snabba förändringar gör ofta mer skada än nytta.

Ett exempel kan vara att fiskar kan leva med dåliga vattenvärden när de blivit långsamt vana vid det, ändrar man snabbt vattnet till det bättre kan de dö.

Skynda långsamt är alltså ett mycket bra tips!

Nu har du ditt akvarium igång med enkel men bra utrustning. Avvakta lite och se hur saker och ting utvecklar sig. Och oroa dig inte allt för mycket. Du är på väg! Du kommer kanske råka ut för ett par bakslag då o då, men ha roligt och lär dig. Om du bara gör det så kommer du snart ha ett vackert väl fungerande akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det finns många skolor. Det är därför man ska suga i sig så mycket information som möjligt för att kunna sålla ut vad som är bra / dåligt.

Jag har en känsla att du rusar på lite väl snabbt.. Har du böcker i ämnet(som du läst pärm till pärm)?

Ta det lugnt och låt tiden ha sin gång (skittråkigt jag vet..)

90% av hemligheten är att ta det lugnt.

Great minds think alike! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis den tabben gjorde jag, kan man köpa senare men då är redan skadan skedd, vet med folk som kör utan osmos men skulle jag starta ett kar igen så skulle det definitivt vara med osmosvatten

Haha, det är just detta som gör mig så fundersam. Alla tycker och tänker olika så man vet inte vad man ska köpa.

Kanske ändå ska göra så att jag köper LS på fredag och får jag problem med nitrat och alger så kan man ju alltid köpa till en osmosanläggning.

Mvh

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte jag. Osmosen hjälper inte om du har nitrat i akvariet. Om du delar ett osmosfilter på mitten efter ett år då förstår du hur mycket skit du har i kranvattnet det är alldeles brunsvart äcklig skit och all den skiten har du tillfört i akvariet om du bara använt kranvatten.

Om man tar bort all nitrat redan från början, så bygger man inte på halten mer från vattenbyten om man använder osmosfilter. Klart att ett osmos tar bort nitrat från ditt kranvatten. Det är en av anledningarna till att man använder det! Men om man har extremt höga nitratvärden så bör man kanske göra något mer drastiskt åt saken, man kan t ex använda ett nitratfilter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, det är just detta som gör mig så fundersam. Alla tycker och tänker olika så man vet inte vad man ska köpa.

Kanske ändå ska göra så att jag köper LS på fredag och får jag problem med nitrat och alger så kan man ju alltid köpa till en osmosanläggning.

Mvh

Rasmus

Vet inte hur ni har det med silikat (kisel) i Jönköping. Men eftersom du har varit på marinakvariet så vet du hur korallkaret ser ut. Brunalger överallt. Och det är för att han tvingades fylla på med kranvatten och icke osmosvatten. Har man silikat i vattnet så är osmos i princip ett måste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även ifall det känns tråkigt att inhandla en osmos i början så är det gott att ha detta från början så har man minimerat tillförseln utav ämnen som tråkiga alger lever på. får man detta så är det lättare att kunna hitta problemet. Alltså inte kranvattnet.

Så jag tycker att en osmos är ett 1:a steg att inhandla efter akvariet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkt mig men finns det verkligen en massa "måsten" om man vill ha ett saltvattensakvarium? Beror inte detta på ambitionsnivån?

Jag känner en snubbe som har ett halvstort saltvattensakvarium med lysrör, utan skummare, med lavasten (ingen ls), lite lätta fiskar och mjukkoraller. Han tillsätter kranvatten i stället för det bortdunstade vattnet. Tillsätter aldrig någon tillsats, typ KH eller kalk eller annat. Byter aldrig vatten.

Akvariet är riktigt fint ändå....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkt mig men finns det verkligen en massa "måsten" om man vill ha ett saltvattensakvarium? Beror inte detta på ambitionsnivån?

Jag känner en snubbe som har ett halvstort saltvattensakvarium med lysrör, utan skummare, med lavasten (ingen ls), lite lätta fiskar och mjukkoraller. Han tillsätter kranvatten i stället för det bortdunstade vattnet. Tillsätter aldrig någon tillsats, typ KH eller kalk eller annat. Byter aldrig vatten.

Akvariet är riktigt fint ändå....

Jag tvivlar ju på att han får ut den fulla potentialen av fiskar och koraller på det viset. För mig, som är i uppstartskedet känns det viktigt att erbjuda akvarieinnevånarna en så bra miljö som möjligt så att dom ger mig tillbaka i form av tillväxt och skönhet. Naturligtvis inom rimliga ekonomiska ramar. Var och en ska naturligtvis ha sin ambitionsnivå. Det viktigatse är ju att man själv är nöjd och att djuren inte lider.

Christer T

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en massa skitsnack i den här hobbyn,hälften sant hälften??????.

Vissa saker funkar i 1 akvarie men inte i ett annat,så e de bara. Finns inget rätt elller fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan säga att man ska ta de lungt å läsa på om saker å ting, vilket ja inte gjorde när jag först startade min tank. fyllde på me kran vatten, drog på MH å lysrör för fullt från första dagen. lastade in en bunt me fisk å fina koraller, kan säga att efter 3 veckor så såg hela tanken ut som de gör i en vägmotells toalett. nästan allt utom självklart hela världens alger dog.

efter de bakslaget så la ja ner nån månad å rå pluggade böker och läste allt som går att läsa på detta forum, för här finns allt en nybörjare å erfarna akvarister behöver.. (nästan ) :)

så plugga du lite till innan du drar igång för fullt..

men ingenting e omöjligt, de tar bara tid.. mitt funkar nästan kanon nu förutom en skummare som spökar..

MAO lycka till..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...