Zapf Postat 2 mars 2015 Författare Dela Postat 2 mars 2015 En annan fundering. Jag har hållt på och fyllt akvariet i två dagar nu och har räknat ut att det bara kommit ca 130l. än så länge. Osmosen ska producera 180l. om dagen. Kan det va så att den luftslang som är 6 meter som för fram vattnet bromsar osmosen på nåt vis? Osmosen har några år på nacken kan tilläggas.Sent from my iPad using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 3 mars 2015 Dela Postat 3 mars 2015 Har du booster-pump till den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zapf Postat 3 mars 2015 Författare Dela Postat 3 mars 2015 Nix bara vattentryck. Boosterpump?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 3 mars 2015 Dela Postat 3 mars 2015 Många osmosanläggningar kommer med en pump som levererar rätt tryck. Det kan i många fall vara så att trycket i ledningarna är för lågt för att uppnå optimal funktion. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 3 mars 2015 Dela Postat 3 mars 2015 Sån pump jag har till min nya osmos.Membran/Filter sätts igen med tiden också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zapf Postat 3 mars 2015 Författare Dela Postat 3 mars 2015 Var i neptunusmånesbutik och handlade en ny osmos idag. Det var dags. Väsentlig skillnad på flödet . Fick för övrigt en tillfällig sump på köpet Dom hade ett gäng burkar utanför dom ville bli av med. Björn jag gillar generellt inte att du har mer prylar än jag. Det är liksom min gren Men nån gång ska man väl möta sin överprylare.Ja den måste spanas in förstås.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 3 mars 2015 Dela Postat 3 mars 2015 Hehe Pelle - Bra du skaffat ny osmos! Min borde du sett - den handlades i samma veva som ditt akvarium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zapf Postat 4 mars 2015 Författare Dela Postat 4 mars 2015 Lite bilder:Här är min osmoslösning under handfatet i badrummet. På avloppet ser ni även vart vattnet åker ut vid vattenbyten.Sakta sakta fylls vattnet på. Här är min tillfälliga sump på plats så att jag kommer igång nån gång.Den här pachyn ser läskigt fräsch ut efter att ha vistats i minusgrader, torkat ut i ett år och legat i sötvattensbad i 4 månader. Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 4 mars 2015 Dela Postat 4 mars 2015 Skulle inte förvåna mig om pachyclavularian skulle överleva detta Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zapf Postat 14 mars 2015 Författare Dela Postat 14 mars 2015 Äntligen igång.Scapen inte klar, provar mig fram lite.Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 14 mars 2015 Dela Postat 14 mars 2015 härligt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Fildur Postat 14 mars 2015 Dela Postat 14 mars 2015 Riktigt fint! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 14 mars 2015 Dela Postat 14 mars 2015 Heja Pelle!! Kommer förbi och spanar snart Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
peterj66 Postat 14 mars 2015 Dela Postat 14 mars 2015 Riktigt snyggt 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tomtom Postat 15 mars 2015 Dela Postat 15 mars 2015 Roligt Ser fint ut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatrikD Postat 15 mars 2015 Dela Postat 15 mars 2015 Fin scape det där! Tänker du skaffa fler Kessilar eller komplettera med T5?Förresten tror du jag får plats med Kessil gooseneck när jag bara har två cm mellan glas och vägg? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zapf Postat 15 mars 2015 Författare Dela Postat 15 mars 2015 Tack! Jag har faktiskt 7 Kessil just nu Har inte riktigt bestämt mig än hur många jag skall köra än. 2cm går hur bra som helst. Man kan montera dom på flera olika sättSent from my iPad using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gurra600 Postat 15 mars 2015 Dela Postat 15 mars 2015 En riktigt trevlig burk helt i min smak,, Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zapf Postat 17 mars 2015 Författare Dela Postat 17 mars 2015 Äsch struntprat! Det gick hur bra som helst! Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
bjomat Postat 17 mars 2015 Dela Postat 17 mars 2015 Living on the edge alltså Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zapf Postat 25 mars 2015 Författare Dela Postat 25 mars 2015 Varde sump! Kung Sture knåpade ihop den på mindre än 24 timmar efter beställning. "Du kan hämta den imorrn eftermiddag" För mig är det unikt. Heja Sture!Den är uppdelad i två separata delar. Teknikdel och vattenbytes del. Sture vägrade bygga dom i 6mm så det blev 8mm Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zapf Postat 28 mars 2015 Författare Dela Postat 28 mars 2015 Ny lite blue scape.Återkommer med lite roligare färger och klarare vatten.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zapf Postat 31 mars 2015 Författare Dela Postat 31 mars 2015 Ännu lite nyare scape. Börjar bli nöjd.Automatisk vattenpåfyllning funkar. Check!UV och ozon inkopplat. Check!Börjar få koll på vattenvärden. Check!Första provkorallfraggarna inköpta. Check!Anthiasstimm på plats. Check!Känns bra! (än så länge Check!Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zapf Postat 16 april 2015 Författare Dela Postat 16 april 2015 Ikeas ledgarderobsbelysning installerad, med inbyggd rörelsedetektor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Zapf Postat 10 maj 2015 Författare Dela Postat 10 maj 2015 Vad tror ni?Hamnat runt 10 i nitrat och startade därför upp en pelletsreaktor för en vecka sen. Nu ligger jag kvar runt 10 men mina protopalytoa har börjat se ut så här. Vanligtvis skimrande gröna.Har jag tillsatt för mycket pellets på en gång?Vad är det dom reagerar på måntro?Sent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.