Gå till innehåll

Utrota xenia - Fenbendazol


Jim_J

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Efter att tappat motivationen totalt under en längre tid pga skenande xenia-population så har jag nu bestämt mig för att ta mig i kragen och försöka få bort skiten. Detta är sista utvägen, annars blir det total omstart med ny sten, torrlagt osv.

Jag lade ut frågan på Facebook och fick tips om denna artikel: https://maxdraco.wordpress.com/2013/03/14/fenbendazole-eliminate-invasive-soft-corals-blue-cloves-polyps-xenia-aiptasia-hydriods-etc/

Där påstås det att med hjälp av fenbendazol (avmaskningsmedel för hund) kan man utrota bl.a. xenia utan att det ska vara farligt för övriga djur. Här i Sverige så är det Axilur som har det aktiva ämnet i tablettform med denna innehållsförteckning:

1 tablett innehåller: Fenbendazol 250 mg , laktosmonohydrat, majsstärkelse, vattenfri kolloidal kiseldioxid, hydroxyetylcellulosa, natriumsträrkelseglykolat, magnesiumstearat.

Det jag nu undrar är: Har någon annan testat denna metod, och isf är det Axilur ni använt? En annan fråga är om något annat i tabletten kan vara farligt för invånarna i akvariet?

MVH

Jim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen lust att skaffa nya djur bara för att lösa ett bekymmer, de ska ju trivas senare också ;) men tack för tipset!

Problemet med att injicera är att de bara funkar på de man kommer åt, och de kan man lika gärna rycka bort. Bekymret är alla de som sitter undangömda som förökar sig utav bara helskotta hela tiden.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är xenian väck för gott!

har kört en kur med axilur sedan i måndags, och idag är de sista spåren av xenia väck. Allt annat i karet har klarat sig såsom musslor, koraller, räkor , pods och småsniglar. Maskarna räknar jag med att de har dött, det är ju trots allt ett avmaskningsmedel.

nu ska jag köra aktivt kol ett tag och göra ett par rejäla vattenbyten. Det återstår att se om det här har fått någon långvarig inverkan på karet, men av vad jag läst om metoden så ska det inte bli det.

Kan varmt rekommendera detta till de som slåss med xenia!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är xenian väck för gott!

har kört en kur med axilur sedan i måndags, och idag är de sista spåren av xenia väck. Allt annat i karet har klarat sig såsom musslor, koraller, räkor , pods och småsniglar. Maskarna räknar jag med att de har dött, det är ju trots allt ett avmaskningsmedel.

nu ska jag köra aktivt kol ett tag och göra ett par rejäla vattenbyten. Det återstår att se om det här har fått någon långvarig inverkan på karet, men av vad jag läst om metoden så ska det inte bli det.

Kan varmt rekommendera detta till de som slåss med xenia!

wow. läser gärna vidare om vad som händer, vill själv bli av med xenia som va så liten och fin som första korall...nu vill man bara bli av med den, e som ogräs i min mening...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gjorde du? Hur blandade du? sprutade du på/i korallerna eller hällde du bara i vattnet?

Så här gjorde jag: I artikeln rekommenderas en dos på 1-2 mg / gallon och översatt till liter blir det 0,26 - 0,53 mg / l.

Tabletterna jag köpte (axilur 250mg) innehåller 250mg fenbendazol per st. Mitt system ligger på ca 600L, så en tablett ger 0,41 mg / l.

Jag mortlade tabletten och löste upp i 5 liter osmosvatten och hällde direkt i karet. Om du har 300L system så häller du i 2,5 liter för att få samma dos :) Men det gäller att blanda ordentligt, det var svårt att lösa upp pulvret.

Än så länge ser allt mycket bra ut! Har kört med aktivt kol ett par dagar, och nu börjar korallerna se glada ut igen. Inte ett spår av xenian syns till :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga att jag kör exakt samma sak nu i mitt SPS kar för att döda av mina stjärnpolyper.

Återkommer även jag med resultat på det hela.

För mig täcker det som en hinna över alla mina stenar och misstänker att den stridar lite med mina SPS. Hade tänkt vänta tills nästa kar, men jag kör på och håller tummarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan rapportera vad som hänt i mitt kar :

Sedan jag doserade för 6 dagar sedan har

~50% av mina sniglar dött, nassarius är dock pigga och även många av mina småsniglar (0.5cm stora)

Bägge mina sjöstjärnor har dött (sandvändande och blå linkia)

Alla mina stjärnpolyper har dött

Alla mina borstmaskar har dött

annars mår allt bra.

Till nästa gång skulle jag plocka ut mina 60tal stora sniglar men man kan inte sätta pris på ett kar 100% fritt från mjukisar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sniglar var det ju känt att de skulle trilla av, så jag slängde ner mina i ett nano. Har kört i ett par testpiloter för 2 dagar sedan som verkar må prima. I övrigt så har allt återhämtat sig, fenbendazolen verkar filtreras bort snabbt med aktivt kol.

Kul att det funkade bra för dig också Reuben!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

status likadan hos mig. Mindre sniglar ser ut att ha klarat sig tillsammans med Nassarius sniglar som jag sett ett par av på senaste dagarna.

Annars är status densamma.

Skummar fortfarande runt 2liter hyffsad mörk skumm om dagen (något mellan cola och trocadero i färg) så mycket skit forfarande kvar misstänker jag, men inget mitt system inte hanterar.

men för andra kanske det är lite värre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...