Nille83 Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Är på väg att byta till LED och kommer behöva ha täckglas på karet (katter). Men idag har jag coolingfans som blåser under min belysning och ner i vattnet (RSM 250). Hur ska jag lösa det när jag har täckglas? Någon som har erfarenhet av liknande problem ? Citera
petnym Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Kylare... Annars får du bygga överdel som håller katterna ute... Citera
Nille83 Postat 11 februari 2015 Författare Postat 11 februari 2015 Det låter ju riktigt drygt. Där är ju en sump bak på RSM, det skulle inte räcka att kyla vattnet där? Citera
Lasse Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Jo troligtvis - sätt en eller två fläktar över öppen vattenyta i sumpen. annars så borra ett stort hål i glaset och klistra dit en stor fläktMVH Lasse Citera
stigigemla Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Akvariet blir många garder kallare när du byter från den heltäckande rampen. Jag skulle vara förvånad om du inte behöver en värmare. Citera
Matthias_H Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Det går inte att täcka över karet med exempelvis raster eller liknande istället för glas ? :-) bara ett förslaghttp://www.fish-street.com/aquarium_eggcrate_for_reef_pack_tank_cover_holder Citera
Lasse Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Akvariet blir många garder kallare när du byter från den heltäckande rampen. Jag skulle vara förvånad om du inte behöver en värmare.Nu förstår jag inte hur du menar Stig - täckglas blir ju ännu tätare än rampen. LED kommer ju i och för sig inte ge mycket IR strålning men pumpar och annat kommer ju värma även på sommaren.MVH Lasse Citera
Reuben Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 är katterna verkligen ett problem? Annars kan du alltid köra med Eggcrate, sånnt man har till fraggar Citera
Nille83 Postat 11 februari 2015 Författare Postat 11 februari 2015 Problemet är att de väldigt ofta hoppar upp på täcklocket och lär göra det även om den försvinner. Något jag tänkte på var att man kanske kan ha täckglas som går ut 2 dm på varje sida och sen uppåt som en vägg. Svårt att förklara. Som ett "L" kan man säga. Att hoppar de upp så landar dom där och sen kommer de inte längre. Citera
stigigemla Postat 11 februari 2015 Postat 11 februari 2015 Det är ju några som tagit av locket och det är ju 6 x 39w där.En ledramp på större avstånd ger mycket mindre värmestrålning och även mer luftcirkulation.Jag skulle gissa att temperaturen sjunker 4 - 6 grader. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.