Tobbz Postat 24 februari 2015 Postat 24 februari 2015 ehöver akut hjälp!Min favia som var grön börjar bli vit och väldigt risig.En hysterix som var grön rosa börjar bli brun.En euphyllia glabrecens ? som ser lite trött och tunn ut.Gröna alger tokväxer på alla rutor.Skrapar jag rutorna så är det gröna tillbaka på 5 minuter, inte i samma omfattning men man ser att det har bildats en hinna.Det enda som är gjort sedan i fredags är byte av biopellets ifrån NP allinone till NP xl pellets, samt att jag har kopplat på ozon ca 5 mg/h till 330L vatten.Följande värden :Ca 380Mg 1290Nitrat 10Fosfat 0,046Dkh 8Salt 1,025Temp 26 Citera
suezen Postat 24 februari 2015 Postat 24 februari 2015 Ja, det där verkar konstigt. Dina värden ser ju skapliga ut och borde inte orsaka såna problem.Men, även om du mäter låg fosfathalt så kan det vara problemet. Din otroligt kraftiga algtillväxt kommer ju att binda tillgänglig fosfat. Vad kör du med för salt? Har du provat att mäta fosfat i nyblandat saltvatten? Du skriver att det enda du gjort sedan i fredags är att du bytt pelletstyp, men gjorde du något annat i förra veckan? Problemet kan ju ha uppstått tidigare. Citera
nike83 Postat 24 februari 2015 Postat 24 februari 2015 låter som om att du har massor med bakterier på rutan.... överdoserat bio-pellets?jag hade tyvärr liknande när mitt kar med bio-pellets kraschade. jag doserade nog nära max av rekommendationen. det som var bra var att jag hann evakuera massor med koraller till en kompis, så jag fick behålla en hel del.det slutade med att jag fick byta all sten och började med zeo istället. Citera
Mr_Ewing Postat 24 februari 2015 Postat 24 februari 2015 Skulle definitivt kolla över doseringen av Biopellets - det är inte alger på rutan utan bakteriefilm.Se till att syresätta vattnet ordentligt och stoppa reaktorn för tillfället. Citera
Tobbz Postat 24 februari 2015 Författare Postat 24 februari 2015 Ok. Kan det ha gått så snabbt, som över helgen? En annan tanke, kan det vara skummaren som är dålig? Vore ju jäkla tråkigt om inte pellets vill funka, har inte plats för zeolit reaktor. Citera
alexochingencarina Postat 24 februari 2015 Postat 24 februari 2015 Om det är så att du överdoserat kolkälla så kan det gå fort. Hur mår övriga djur? Citera
Orchide Postat 24 februari 2015 Postat 24 februari 2015 Borde inte vara skummaren. Du har för bra värden för det. Zeovitreaktorn tar inte mer plats än en biopelletsreaktor. Borde vara marginell skillnad.Skickat från min iPad med Tapatalk Citera
Tobbz Postat 24 februari 2015 Författare Postat 24 februari 2015 Övriga djur mår bra. Men borde inte överflödet av bakterier hamna i skummaren då utloppet på reaktorn är kopplat på insuget till skummaren? Citera
Mr_Ewing Postat 24 februari 2015 Postat 24 februari 2015 Nej det kommer växa till bakterier på alla tillgängliga ytor vid överdosering av kolkälla. Citera
LN21 Postat 24 februari 2015 Postat 24 februari 2015 Mina 50 öre går till att det är för mycket kolkälla i akvariet som har maxat bakterieodling, där i den processen sänkt ditt pH. Citera
Tobbz Postat 24 februari 2015 Författare Postat 24 februari 2015 Ok. Så ta ur en del pellets då är det bästa för att se om det blir någon skillnad? Citera
Mr_Ewing Postat 24 februari 2015 Postat 24 februari 2015 Ok. Så ta ur en del pellets då är det bästa för att se om det blir någon skillnad?Stäng av den helt till att börja med och skumma ur ordentligt i ett par dagar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.