Gå till innehåll

Vad händer mina koraller ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

ehöver akut hjälp!

Min favia som var grön börjar bli vit och väldigt risig.

En hysterix som var grön rosa börjar bli brun.

En euphyllia glabrecens ? som ser lite trött och tunn ut.

Gröna alger tokväxer på alla rutor.

Skrapar jag rutorna så är det gröna tillbaka på 5 minuter, inte i samma omfattning men man ser att det har bildats en hinna.

Det enda som är gjort sedan i fredags är byte av biopellets ifrån NP allinone till NP xl pellets, samt att jag har kopplat på ozon ca 5 mg/h till 330L vatten.

Följande värden :

Ca 380

Mg 1290

Nitrat 10

Fosfat 0,046

Dkh 8

Salt 1,025

Temp 26

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det där verkar konstigt. Dina värden ser ju skapliga ut och borde inte orsaka såna problem.

Men, även om du mäter låg fosfathalt så kan det vara problemet. Din otroligt kraftiga algtillväxt kommer ju att binda tillgänglig fosfat. Vad kör du med för salt? Har du provat att mäta fosfat i nyblandat saltvatten?

Du skriver att det enda du gjort sedan i fredags är att du bytt pelletstyp, men gjorde du något annat i förra veckan? Problemet kan ju ha uppstått tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter som om att du har massor med bakterier på rutan.... överdoserat bio-pellets?

jag hade tyvärr liknande när mitt kar med bio-pellets kraschade. jag doserade nog nära max av rekommendationen. det som var bra var att jag hann evakuera massor med koraller till en kompis, så jag fick behålla en hel del.

det slutade med att jag fick byta all sten och började med zeo istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...