Gå till innehåll

Åsikter om sumplösning och ytavrinningsbox till 300*70*60 akvarium


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder..

Jag har beställt ett akvarium med måtten 300*70*60.

Inledningsvis beställdes en sump med måtten 250*50*45 men efter lite övervägande tänkte jag att det kunde bli jobbigt och svårt att få i och ur all teknik. Därför ändras sumpen till 250*50*30.

Nu till frågan..

Jag funderar på om jag borde ha en ytavrinningsbox i mitten på karet eller om det är bättre med 2 st som är placerade i varsin bakkant/hörna. Vad anser ni och varför?

Min första tanke är att 2 hörn skulle ge utrymme för mer flöde genom sump, fler rör ökar säkerheten för att översvämning uteblir men också risken att det blir högre ljudnivå från avrinningarna samt en ökad risk med dubbelt så många hål i bottnen på akvariet.

Tar tacksamt emot förslag och åsikter om detta.

Med vänlig hälsning Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det kommer vara svårt att få en bra balans i båda boxarna, det kommer troligtvis rinna ner det mesta om inte allt vatten i ena boxen och mindre i den andra. Vattnet tar ju trots allt den lättaste vägen jämt och det är nog omöjligt att få vattenivån och ytnivån identisk på var sin sida om ett 3 meter långt kar.

Hur högt flöde vill du ha genom sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för svar.

Jag är också lite orolig för att det inte skall bli effektivt med 2 boxar men samtidigt så ser jag framför mig att det kan bli mer estetiskt och att man har flera alternativ med aquascape om man har boxarna i hörnet eller hörnen.

Har sett på bean animal men finner bara negativa aspekter med coast to coast i mitt uppsätt.. om coast to coast boxen skall vara på insidan så är det säkrare med en tät box och genomföring ovanför sump istället för i bakkant. Har man boxen utanför krävs det mer plats till vägg och det blir jobbigt om man måste byta rör. Klart man kan köra bean animals variant inne i en "vanlig" ytavrinningsbox i akvariet också.. blir väl bara att ställkran får gå under karet istället för på baksidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha två lika hörn för symmetrin så kan du ju ha det, men du behöver ju inte ha genomföringar i båda hörnen. Du kan ha en liten retur i det ena hörnet bara och använda det som fraggställe, refugium, filter eller vad du vill. Så slipper du övrigt rördragning och så. Men jag tror ändå att det kan bli ojämnt flöde till överrinningshörnet vilket kan skapa oljud eller ett behov av att justera ventilen väldigt ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två hörn blir inte mer högljutt så länge du gör den ljudlös från första början med minst två rör ner i varje box, inte heller lär du få olika flöden ner pga två boxar, det kommer att delas lika mellan boxarna och du kommer att kunna hantera dubbelt så mycket vatten i sumpen mot vad en box klarar.

OBS! Så länge karet står i våg! ;)

Läs denna tråden för mer inspiration och lösningar (lång och med mycket byggbilder):

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?314319-Mo-s-Reef-System

I en så lång burk blir en CTC med en Herbie eller BA på ena sidan en enklare lösning, men två boxar funkar säkert lika bra. Mycket rördragning bara. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt en i mitten på typ 50cm bred 12-17cm djup, så får man flöde från hela karet. Om man tänker så här oftast så är ju vanliga kar 1,5m å en box vid sidan å ditt kar är 3m så blir mitten samma

5 hål

2st rör upp från pump

2 ner å ett evakuering

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian: Du menar att man bör gå för bean animals lösning även om ytavrinningsboxen är inne i akvariet?? Ett rör nedsänkt helt, ett rör där man ställer flödet och ett rör som är över de andra som fungerar som back up?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian: Du menar att man bör gå för bean animals lösning även om ytavrinningsboxen är inne i akvariet?? Ett rör nedsänkt helt, ett rör där man ställer flödet och ett rör som är över de andra som fungerar som back up?

Ja så kör jag

En ner med insugskorg

En som man lägger precis ovan nivån man vill ha. Min är helt tyst nu eller mer stabil och tystare än innan då jag kontrollerar med min DC pump upp och lite med en kran ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...