Pontus Enbom Postat 17 maj 2015 Postat 17 maj 2015 Testa med peppermint dom kostar ju inte mycket och käkar den inte glasrosor så är det ju bara att lämna tillbaka den. Citera
Pontus Enbom Postat 17 maj 2015 Postat 17 maj 2015 Kan tillägga att peppermint räka funkade helt utmärkt för mig och har inte edert en ända glasros sen jag stoppade i han Citera
bslask Postat 28 maj 2015 Författare Postat 28 maj 2015 Vad tror ni att fläckarna i sanden kan vara? Sanden i övrigt är kritvit och fin, men det här ser ut som små "mullvadshögar"? Citera
bslask Postat 28 maj 2015 Författare Postat 28 maj 2015 Jag har nu ikväll gjort lite kontroll, första gången jag mäter NO3 Nitrat, och fått ganska högt värde ca 35 uppskattar till (Salifert gjort testet 2ggr)Jag gjorde vattenbyte i förrgår 10% (5 liter). Eftersom jag inte testat tidigare vet jag inte om det är en topp eller om jag alltid legat högt, ska jag göra ett nytt vattenbyte direkt?isåfall hur mycket? Fisk, räkor sniglar mår bra, även koraller, dock växer de inge vidare vilket kanske nu fått sin förklaring. Att dra ner på matandet bör jag också göra antar jag. Övriga värden:salt: 1,026NO2: 0,05NO3: 35PH: 7,5NH4: 0,05Temp: 25Mg: 1410 Citera
bslask Postat 30 maj 2015 Författare Postat 30 maj 2015 Inga teorier på vad fläckarna i sanden kan vara? =( Citera
stigigemla Postat 30 maj 2015 Postat 30 maj 2015 Det höga nitratvärdet beror nog på mätfel orsakat av nitriten i vattnet. Gör ett nytt test om en vecka. Citera
bslask Postat 4 juni 2015 Författare Postat 4 juni 2015 hejTog nya mätningar idag, tyvärr inte bättre... =(salt: 1,025NO2: 0,05NO3: 35PH: 8,0NH4: 0,05Temp: 25Tänkte göra ett vattenbyte till helgen, ska jag byta mer än 5%? hur mycket isåfall? Citera
Klas Postat 4 juni 2015 Postat 4 juni 2015 Mullvadshögarna är en slags mask som gräver gångar och skickar ut långa tentakler med vilka den drar "hem" detritus. Den plockar i sig det göttaste och kvar blir resterna kring hålet. En annan sak jag noterar är att din mussla verkar kämpa för att hålla sig på rätt köl. Musslorna vill ha ett fast underlag att fästa sig på, så att de kan vända sig mot ljuset. Din verkar ligga löst i sanden./Klas Citera
Pontus Enbom Postat 4 juni 2015 Postat 4 juni 2015 Kan inte nitratet bero på att du har en hepatus i ett jätte litet akvarium PLUS att du har en clown där i. Känns som att det redan var överfullt med clownen (kollar du på reeflex så ska den ha ca 150liter). Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
bslask Postat 10 juni 2015 Författare Postat 10 juni 2015 Mullvadshögarna är en slags mask som gräver gångar och skickar ut långa tentakler med vilka den drar "hem" detritus. Den plockar i sig det göttaste och kvar blir resterna kring hålet. En annan sak jag noterar är att din mussla verkar kämpa för att hålla sig på rätt köl. Musslorna vill ha ett fast underlag att fästa sig på, så att de kan vända sig mot ljuset. Din verkar ligga löst i sanden./KlasIntressant! Jag har ju ett par cm sandbotten, ibland kan jag se att "något" lämnat spår mot glaset nere i sanden, så teorin om masken känns ju helt klart trolig! Är det något jag bör göra något åt eller glädjas över ett ytterligare djur? =)Tackar för tipset om musslan, det stämmer, den har faktiskt vält ibland, då har jag hjälpt den rätt (med öm hand givetvis) Får försöka peta in en platt stenbit under som den kan ha som stöd då.Tack för bra input!! Citera
bslask Postat 10 juni 2015 Författare Postat 10 juni 2015 Kan inte nitratet bero på att du har en hepatus i ett jätte litet akvarium PLUS att du har en clown där i. Känns som att det redan var överfullt med clownen (kollar du på reeflex så ska den ha ca 150liter). Jag har inte pluggat så mycket data utan mest gått på "best practise" d.v.s. tittat på vad andra har haft framgångsrikt i liknande kar. Jag har idag ju två fiskar (fler blir det inte) och 2-3 fiskar vet jag flera "framgångsrika" akvarieinnehavare som har på samma volym. Att sen Hepatusen kommer växa och kräva större kar inom hyfsat kort framtid vet jag om, och får finna en lösning på. Men den borde väl inte påverka nitrat-nivån än annan fisk? Citera
bslask Postat 21 augusti 2015 Författare Postat 21 augusti 2015 (ändrat) Då min hemmabyggda belysning med s.k. vattentåliga LED stripes inte klarade av den tuffa miljön så nära saltvattenytan så har belysningen stadigt försämrats allteftersom dioderna rostar ihop och dör. Fiskarna mår bra, däremot växer ingenting utan allt levande har "dragit sig tillbaka" Jag har därför beställt (ej fått ännu) följande system http://saltwater-conversion.com/products/marine-pac-3Tanken är att när paketet kommer göra en liten "omstart". Dels få i det nya systemet, dels passa på att reparera en del misstag jag gjort på vägen som inte är så lätta att korrigera i ett FluvalEdge kar (med den trånga öppningen)- Halvera sandmängden- Bygga om stenarna så det står stabilt och klistra ihop. - Passa på att bli av med Hepatusen som var ett misstag, den mår dock alldeles utmärkt och är fantastiskt fin! - Eventuellt flytta på karet till en annan plats i husetFunderar på att skaffa ett enkelt tillfälligt kar som jag kan härbärgera clownen, räkor, sniglar i medans jag gör i ordning ordinarie kar. Är det bara att pumpa över vattnet från det ordinarie, tillsätta pump, värme och rigga en tillfällig belysning?Så att de klarar sig en 3-4 dagar? Ändrat 22 augusti 2015 av bjomat Annons i inlägget Citera
Casio Postat 21 augusti 2015 Postat 21 augusti 2015 Fint kar! Ser trevligt ut. Synd att man inte bor kvar i Karlstad, kul med lite fler salt-akvarister i stan! Citera
Labibishi Postat 23 augusti 2015 Postat 23 augusti 2015 Hej!Intressant tråd. Är också sugen på att starta ett saltvattensakvarium (46L Fluval) och är lite osäker på det här med tekniken. Vad behöver jag ha utöver den teknik som medföljer när man köper fluval? Cirkulationspump? Mvh Citera
bslask Postat 26 augusti 2015 Författare Postat 26 augusti 2015 Hej!Intressant tråd. Är också sugen på att starta ett saltvattensakvarium (46L Fluval) och är lite osäker på det här med tekniken. Vad behöver jag ha utöver den teknik som medföljer när man köper fluval? Cirkulationspump? MvhCirkulationspumpVärmareBelysning (tycker jag, befintlig belysning tror jag ingen är nöjd med i längden) Citera
DanielSVG Postat 26 augusti 2015 Postat 26 augusti 2015 Värmare är som jag ser det den pryl man skulle kunna undvara.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
bslask Postat 26 augusti 2015 Författare Postat 26 augusti 2015 På begäran lägger jag upp lite bilder på min hembyggda belysning. Med facit i hand skulle jag haft en plexiglasskiva mellan dioderna och vattnet.Jag trodde att de "vattentäta" dioderna skulle klara lite stänk, men saltvatten-stänket letade sig in under och eroderade sönder dioderna "bakifrån"+ Behövde inte mixtra/förstöra ordinarie belysning + Belysningen syntes inte, utan var helt dold under locket+ Monterades på originalarmen så den kunde fällas upp enkelt när man skulle grejja i karet+ Blev riktigt bra belysning (mycket bättre än original) 6 stripes. 2st vita, 2st blå och 2st UV.+ Extremt billig lösning- Eroderade sönder efter 2-3 månader Citera
DanielSVG Postat 27 augusti 2015 Postat 27 augusti 2015 Tack för att du delar bilderna. Min tanke är att addera belysning till den existerande. Får fundera på om ledstrips ändå kan funka om annan modell.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
bslask Postat 28 augusti 2015 Författare Postat 28 augusti 2015 En oerhört enkelt lösning är ju att placera LED-stripes ovanpå akvariet runt omkring "huven" det provade jag och själva belysningseffekten blir mycket bra.Dock är det ju fult, och halva iden med karet är ju dess utseende i sig tycker jag. Citera
Labibishi Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 Jag instämmer. Man vill ju till det längsta bevara originallooken. Det jag känner mig lite osäker med är styrkan och färgtempen på stripsen? Minns du vad för LED stripes du använde? Behöver man en "heatsink" till dessa? Citera
Labibishi Postat 28 augusti 2015 Postat 28 augusti 2015 Edit. Såg nu att de va UV du använde. Är det samma princip där? Citera
Labibishi Postat 30 augusti 2015 Postat 30 augusti 2015 Jag har nu lagt i levande sten+sand. Vattnet blev sjuukt "mjölkigt" och dammigt.. Kag undrar hur jag ska göra, bara låta det vara? Såg att du lagt i ganska mycket sand.. Man har ju ingen skummare som tar hand om det.. Citera
DanielSVG Postat 30 augusti 2015 Postat 30 augusti 2015 Kul att du kommit igång iaf! Men du kör filtret nu så du får rotation på mjölkigheten?Skickat från min iPad med Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.