mikoto Postat 4 december 2017 Postat 4 december 2017 Så ska det se ut! Förändring är otroligt smärtsamt och tråkigt. Men kan leda till något gott! Akvariet i sig är ju döfint. Det här blir bra. Citera
Moose Postat 5 december 2017 Författare Postat 5 december 2017 Tack för era hejjarop! Även om man gör detta för sin egen skull så blir det väldigt mkt enklare och lättare att ta rätt beslut när man känner support och får glada tillrop. Jag har inhandlat bakgrundsgfilm (solskydsfilm, supermörk) till karet, som kommer sättas upp under veckan. Sen kommer jag kunna flytta tillbaka karet och börja skissa på lite upplägg av sten. Kommer dock behöva mera sten, kommer utgå ifrån mestadels död sten. Och sen ympa in bakterier o annat med lite levande. Tänkte försöka bygga med både bumlingar och flak, eventuellt några "grenar" med för att få olika höjd och djup. Har lite ideer angående hur jag skall göra. Har även köpt nya filter till osmose samt en tds mätare att koppla in, så jag ser när filterna börjar bli dåliga. Skall inte lämna ngt åt slumpen. 9 Citera
Moose Postat 5 december 2017 Författare Postat 5 december 2017 Nya filter i osmosen. TDS-mätare installerad. 61 på invattnet. 0 på vattnet ut 4 Citera
Rosie Postat 5 december 2017 Postat 5 december 2017 Härligt! Hoppas du får tillbaka lite energi och glädje. Du hade verkligen ett otroligt fint kar. Fruktansvärt när det bara går åt fel håll och ännu värre när man inte vet varför. Ska bli kul att följa ditt nya projekt 1 Citera
Moose Postat 11 december 2017 Författare Postat 11 december 2017 Går långsamt framåt. Nu e bakgrund på plats iaf. Låter projektet ta sin tid och varje moment får mogna fram. 17 Citera
frepet Postat 17 december 2017 Postat 17 december 2017 Gött att läsa att du inte lägger ner helt utan att det "bara" blir en paus med planering istället. 1 Citera
Moose Postat 22 mars 2018 Författare Postat 22 mars 2018 Stenen har nu legat i sötvatten sen i höstas, har kört dubbla kurer med syra. Nu har jag plockat upp stenen och lagt den i solen för blekning. Har även spolat rent den så gott det går med högtryck. Nästa steg är att åter lägga den i sötvatten med ett antal 100%-iga vattenbyten. Tänkte sen köra bort det sista av fosfaten med hjälp av Lantanklorid 9 Citera
Kimozabe Postat 22 mars 2018 Postat 22 mars 2018 Ska bli spännande att se det igång igen. Förra var helt fantastiskt. Mvh Kim Citera
nike83 Postat 23 mars 2018 Postat 23 mars 2018 har du hittat någon alternativ förklaring till dödsfallen än stenen? Citera
wrang Postat 23 mars 2018 Postat 23 mars 2018 Var den mättad med nått eller varför tvättar du den?Fattar ej idén med att tvätta stenen, är det säkert att den blir ren eller bara man tror.Mvh Citera
Moose Postat 23 mars 2018 Författare Postat 23 mars 2018 Har inte hittat några förklaringar till ngt. Stenen dödade jag av förvsringsskäl. Hittade ingen köpare på stenen. Var svårt då det var samtidigt som marinakvariet sålde alla sin sten för 20kr/kg Så jag dödade stenen. Och nu rengör jag den för att bli av med allt gammalt. Att köpa ny sten är inte ett alternativ. Då lägger jag hellre ner helt. Så nu sattsar jag allt på ett kort. 2 Citera
Moose Postat 2 april 2018 Författare Postat 2 april 2018 Stenen är nu ren och vit igen. Nästa fas inledd. Utlänning. Kommer byta vatten ofta. 3 Citera
Moose Postat 12 maj 2018 Författare Postat 12 maj 2018 Ett steg närmare. Sten samt sand är i. 11 Citera
Kimozabe Postat 12 maj 2018 Postat 12 maj 2018 24 minuter sedan, Moose sa: Ett steg närmare. Sten samt sand är i. Blir alldeles säkert lika fint denna gången. Mvh Kim 1 Citera
jarecki68 Postat 13 maj 2018 Postat 13 maj 2018 Du är väldigt duktig, din scape är kommer att vara fint ,mycket plats för koraller. 1 Citera
Moose Postat 15 maj 2018 Författare Postat 15 maj 2018 Nu har jag även limmat ihop stenarna med AF Stone fix, kan varmt rekomendera denna produkt. Stelnar på några minuter så man får vara snabb, men jäklar va det biter! Har lite pvc som skall limmas om nu bara. Då jag flyttat på akvariemöbeln 4cm ifrån väggen. (jag fick inte upp kontakterna bakom akvariet innan) Så de raka rören ner var tvungen att ersättas med lite pvc slang. Hoppas börja fylla karet med sötvatten till helgen. Om någon vill sponsra med lite koraller osv framöver så vore jag tacksam. Har bara 3 koraller kvar i källaren från tidigare kar. Candy cane, ngn grön knapp samt en liten bit milka. Söker det mesta. Knappar, skivor, mjukisar (ej kenyaträd eller xenia), lps (gärna euphyllior) samt sps. Om ngn har ngt att avvara vore jag evigt tacksam. 4 Citera
irwin_fletch Postat 15 maj 2018 Postat 15 maj 2018 Härligt att du är igång igen. Jag har några av de vanliga acrosorterna om du vill ha (austrea, tumida, tortuosax2 och gomezi). Får väl skicka i så fall men borde gå i värmen nu. Skicka bara pm om det skulle vara intressant =) 1 Citera
Moose Postat 15 maj 2018 Författare Postat 15 maj 2018 Grymt! Hör av mig till när karet varit igång några veckor! Va skulle man ta sig till utan sina revvänner. Citera
danne031 Postat 15 maj 2018 Postat 15 maj 2018 Lite grön Montipora elkhorn, rosa Setosa och en okänd frag acro? 1 Citera
Per L Postat 16 maj 2018 Postat 16 maj 2018 Skönt att se att du är på gång igen! Jag har lite euphyllia samt lite andra skivor som jag kan komma förbi med när du är igång. Fraggar även lite Tricolor, setosa samt rosa Hysterix 1 Citera
Moose Postat 16 maj 2018 Författare Postat 16 maj 2018 Ni e för goa hela bunten!! Va skulle jag göra utan er. @Per L euphyllia o skivor är grymt tacksamt och vore perfekta att sätta i först då dom är lite tåligare än sps i ett omoget kar. Bara hojta till när du har tid. Karen i källaren är ju redan igång. Citera
Stefan molin Postat 16 maj 2018 Postat 16 maj 2018 Hej Henrik , har du vägarna förbi så kan du få 10+ bubbletipp anemoner , och du som har allt i källaren kanske vill ha en kemi tank 110Lx73Bx80H 10mm gods tjocklek , jag har sparat den i många år , har inte hjärta att kasta den , mvh stefan Citera
Moose Postat 16 maj 2018 Författare Postat 16 maj 2018 @Stefan molin Tusen tack! Hade varit intressant med både anemoner och även tanken är av intresse. Skall se om jag kan få mig en tur åt ditt håll nu under sommaren! Citera
Stefan molin Postat 16 maj 2018 Postat 16 maj 2018 Hej Henrik , det är lugnt , jag brukar slänga ur ett gäng vid vatten byte, och ingen i min när het vill ha mer ,om du vill kan du få med en dastaco calcium reactor kopia , http://www.dailyfts.co.uk/2012/12/dastaco-calcium-reactor-arrives.html kanske inte lika snygg som denna men den funkar bättre , allt finns men inte styrningen av varvtal på doserpumpen , mvh stefan 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.