Gå till innehåll

Koraller trivs inte


Stoodyear

Rekommenderade inlägg

Fick ganska plötsligt (och samtidigt) problem med flera koraller, frogspawn, mushroomcoral främst... Det började i samband med att jag köpte en court jester goby då den rörde runt en del sand. Något annat kan jag inte komma på att jag gjort. Akvariet är nystartat ca 1 månad. Lite kiselalger finns men inget som känns onormalt. Fiskar och invertebrater mår prima.

Korallerna visar starkt missnöje genom att dra ihop sig, innan har de trivts och har fått små mini mushroomcorals som dykt upp.

Vad jag kan se så är det bara KH som är onödigt högt? Trodde mina testkit inte var tillförlitliga men även när affären gjorde tester så syntes inget onormalt. Jag kan inte med ögat se att korallerna är sjuka på nåt vis, inga fläckar eller märken, bara att de drar ihop sig. Den enda koraller som inte verkar berörd är min xenia, den märker jag ingen skillnad på.

Vet inte vad jag ska göra, sitter handfallen och ser på hur korallerna sakta verkar tyna bort... Tacksam för tips.

60l

matar: artemia + copypods (har matat sparsamt, för lite?)

salinitet: 1,025

temp: 25,0

ph: 8,5

kh: 10

Nitrit: 0

mg: 1320

Ca: 450

Fosfat: 0,05

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är ett klassiskt clownhotell och belysningen är den som ingick, har ökat mängden filtermedia med extra biobollar och försett karet med extra cirkulationspump. Om du med dosering menar tillskott typ mg osv häller jag inte i någonting sånt utan bara vattenberedningsmedel samt Red sea nitrat/fosfat reducering.

Om jag inte minns helt fel låg nitrat på 10.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde det inte varit problem ännu tidigare då?

Det känns som att nåt har hänt ganska plötsligt och jag kan inte sätta fingret på vad!

Jag vågar inte börja mixtra med tillsatser utan att veta var jag ska börja... Är det bara att försöka vänta? Korallerna ser inte ut att överleva ändå..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett försiktigt vattenbyte igår, 5L. Kändes som att det gjorde saken värre!

Tillsatte extra bakteriekultur, kan det vara nitrit/ammonium men att det inte ger utslag på testerna? Vet att ammonium brukar vara svårmätt men nitrit brukar väl synas på tester?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Du har ingen bild på korallerna? Vad använder du för salt? Blir lite konfunderad, xenia är en tålig korall men är känd för att krascha utan märkbar anledning. Xenian drar ihop sig ibland hos mig med, då i samband med vattenbyte, men återhämtar sig på någon h. Är korallerna ihodragna och eller förlorar de vävnad?

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-8916-14468935925996_thumb.jpg

Nu hamnade bilderna på sniskan...

Man ser lite ändå. Mushroomcoralsen är helt på väg att ge upp och släpper från stenen...

Frogspawnen var den som visade missnöje först men sen hakade de andra på. Xenian var okey tills igår.

Det är eventuellt lite disigt/dimmigt (sen vattenbyte igår, innan dess klart och fint) i karet men skulle inte påstå att det är nån direkt bakteriefilm. Har salt av billigare variant som rekommenderades av affären, Blue treasure. Läser på förpackningen till redseamedlet och hittar inget men när jag googlad står det att medlet är en komplett kolkälla, så visst innehåller det kol.

post-8916-14468935925521_thumb.jpg

post-8916-14468935925777_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortfarande verkar fiskar oberörda, allt förutom min stora rörmask.

Den har under dagen bara sett mer och mer "trasig" ut. Eremiterna verkar helt okey och även turbosarna.

Usch vilken panik över att bara sitta och kolla på när allt förfaller, så maktlöst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjukkoraller som drar ihop sig brukar vara tjuriga på grund av dåligt med käk - läs låga näringsvärden.

I och med att det blev än värre med ett vattenbyte så tog du bort mer av något som saknades - läs ännu lägre näringsvärden.

Att hålla på och mäta nitrat i ett så pass nystartat akvarium är meningslöst - då nitrattestet ger utslag på nitrit.

Mata på lite mer så ska du se att de reser på sig igen - mjukkoraller är väldigt tåliga och överlever det mesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte handmata dem lite häromdagen för min första tanke var att de kanske inte fick tillräckligt, använder finhackad artemia främst. Ska jag köpa något speciellt korallfoder som de har lättare att ta upp? Fick till mig att man inte nödvändigtvis behövde mata dem utan att matning av de andra invånarna automatiskt skulle se till korallerna också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej borde jag köpa aktivt kol? Vattnet är väldigt rent, inte gulaktigt eller så bara aningen dimmigt.

Inget levande har dött(än...). Skulle våga påstå att jag varit noga med rena händer innan jag grejat i karet, undviker köra ner händerna alls om jag inte måste. All utrustning är ju helt ny och verkar fungera bra, både skummare och pump. Pumpen tyckte jag var i klenaste laget så kompletterade med en cirk.pump så det blåser lite mer.. Doppvärmaren som jag fick med fungerade aldrig så har en helt ny Aquael som fungerar klockrent! Tog upp den nu och kollade men den ser hel och fin ut, inga sprickor eller så! Saltmätaren är av variant-dyrare, heter väl optisk saltmätare?, och visar exakt 1,025(mäter upp salt med noggrann köksvåg varje ggn, 33g/liter)

Har jag bytt för mycket vatten? Ca 5L per vecka har jag bytt, eller är det för lite? Ska jag tillsätta mer bakterieflora? Om ammonium, borde fiskarna vara påverkade mer än de är? Tycker att det nu på eftermiddagen börjar skymta aningen till bakteriefilm på glaset som Ante frågade kring, syntes inget sånt imorse.

post-8916-14468935926891_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyte är det nog inge fel på. Du kan nog byta mer i veckan. Brukar ju säga 10% vatten byte. Men skaffa en påse aktivt kol från LFS och stoppa i. Koraller ger ju ut gift och även LS då det medföljer allt möjligt som kanske dött inuti stenen. Kolet neutraliserar sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag instämmer med Mr_Ewing gällande låga näringsvärden. Det var därför jag frågade om innehållet i red seas produkt och om bakteriefilm :) Nu behöver det inte vara så, men det är en möjlighet. Rådet om aktivt kol från Noxy håller jag med om då kolet suger åt sig mer än färgämnen. Övriga djur mår bra vilket utesluter annan problematik. Din reflektion gällande foder är bra :) Hoppas det vänder för dig och att korallerna återhämtar sig.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt otroligt hur mycket inom sötvatten som inte är samma inom saltvatten, slängde alltid bort kolet innan i sötvattenkaren för att det sades neutralisera för mycket och ta bort även bra ämnen ur vattnet! Blir till att beställa hem kol och även korallfoder då helt enkelt! KZ-vitalizer? Eller förslag på annan lämplig produkt?

En liten reflektion nu på morgonen är att det ser bättre ut? Xenian är lite grinig men ändå öppen?

Tillsatte en droppe zeobak igår, och drog på cirk.pump på Max vid ytan.

Tack för alla kloka ord, får väl uppdatera om ett tag kring hur det har gått!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Bra att det verkar bättre. Jag använder aktivt kol ca 1.5 dl till 120 l. Byter ut kolet 1 ggr/månad. I kolet ligger små och stora märlkräft liknande djur och ormsjöstjärnor, dessa räddar jag. Byter 20 liter vatten/vecka. Tillsätter en produkt phytoplankton ca 5-10 ml/vecka till mina filtrerare och koraller. Tillsätter ett all in one spårelement främst till mina stenkoraller ca 5-10 ml/vecka. Ersätter avdunstat vatten med kalciumhydroxid (finns bättre produkter/tekniker). Matar fiskarna 2ggr/dag olika foder. Matar räkor och eremit med algen wafer var tredje dag. Korallerna verkar trivas och vattenkvaliten är tillräcklig för att få överlevnad och tillväxt på samtliga koraller. Sen kan du optimera allt med bättre produkter, teknik och skötsel. Jag tycker om att mecka med akvariet och har inga besvärliga alger eller utbrott av sådant slag.

Uppdatera hur det går, intressant att veta vad som händer :)

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du skall lugna ner dig. Akvariet är för snabbt startat och du har tydligen ammoniaktoppen nu. Den kommer att följas av en nitrittopp innan vattnet blir bra.

Jag skulle sluta mata fiskarna och tillsätta ett helt vanligt bakteriepreparat typ Seras Nitrivec eller Microbelifts Special Blend eller Nite- Out varje dag tills korallerna ser bättre ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som du helt enkelt har lite för bråttom, något man lär sig efter ett tag i denna hobby. Utan väldigt bra sten är det svårt att perfekt vatten efter endast 4 veckor. Precis som Stigigemla nämner så pikar det antagligen ammoniaken/nitrit då du inte har den stora bakteriekulturen än. Dosera bakteriekultur från exempelvis microlifts (special blend och Nite-out) under ett par veckor så kommer det antagligen se bättre ut. En viktig sak att komma ihåg inom saltvatten är att det inte finns några genvägar (inte bra iaf) utan ta det lugnt, jag slängde inte in några koraller i mitt andra kar fören efter 2½ månad exempelvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...