MickeP Postat 20 maj 2015 Postat 20 maj 2015 Som många andra tänkte jag skapa en tråd och berätta om mitt kommande bygge - ett sommar-och-höstprojekt som kommer att genomföras utan brådska, när tid finnes.Köpte hus i höstas och har haft ett litet 100-liters kar 2-3 år nu men ser mig fortfarande som fullständig nybörjare för det har mest puttrat på, med anledning av småbarn. Nu har jag dock köpt ett begagnat ca 450-liters kar (ca 150x50x60) med Herbie overflow (vet nätt och jämnt vad det är bara, den nivån ligger jag på).Tanken är att få till en fejkad vägg så gott det går, som fungerar som fondvägg i köket för vår matplats i en öppen planlösning - om än inte fulltäckande längs en hel vägg.Även om det inte blir lika stort eller hög klass som detta så är detta min stora inspirationskälla:"Väggen" kommer att bestå av ett enkelt Ikea-kök med vita luckor utan handtag, och i Ikeas kitchen planner verktyg ser det ut ungf så här:(väggen till vänster har fönster ut mot trädgården, och väggen till höger finns inte där. Den stora blå väggdelen till höger om ikeaköket har också fönster ut mot trädgård och till höger om det finns en altandörr).I princip är det två högskåp längst ut på varje sida (40x60x220) och karet kommer att stå på två diskbänksmöbler (80x60x80) så väggens bredd blir 40+80+80+40 = 240 cm.På köksritningen är det 8 småskåp inritade enbart för att man inte kan rita in två diskbänksmöbler där som är 60 djupa - Ikea tillåter bara skåp som är 37 djupa på väggen. Men det kommer att fästas reglar på "insidorna" av högskåpen som diskbänksmöblerna dels ska stå på, och dels uppreglat i bakväggen. Karet kommer att stå på sin egen benställning som jag fäller in i diskbänkarna - och diskbänkarna ovanför karet är tomma "skal" eftersom belysningen och arbetsutrymmet ska finnas där när man vill rota i karet. Mest för att få det enhetligt på enklast möjliga vis.Sump har jag ingen idag så är fullständigt nybörjare på det och behöver alla möjliga tips och råd på den fronten, precis som med all teknik, och det är den delen jag just nu går och funderar en hel del på och läser forum osv om det när tid finnes. Jag har ju utrymme motsvarande vanliga diskbänkar, men utan diskho - och så gånger två - att röra mig på. Jag tänker spontant ett klassiskt upplägg med in-fack där skummare och annan teknik finns, en bubbelfälla, och ett returfack. Tror inte refugium blir så aktuellt om jag inte blir övertalad till det, och inte heller några stationära reaktorer, men med iaf plats förberett för det om insats med sådant behöver sättas in. Har en svag förhoppning om att kunna använda mitt nuvarande 100-liters kar i ena diskbänken, som fragg-/karantäntank, men vet inte om det går in där. Även om det inte blir högt prioriterat inledningsvis vill jag ändå ha förberett utrymme för vattenkylning också. Vad som kan vara av stort intresse är automatisk vattenpåfyllning. Jag avser få plats med ett osmosfilter inne i bänkarna också, kanske rentav direktkopplat till vattenledning på något sätt eftersom jag ändå har det i köket.Ett stort orosmoment är fuktighetshalten inne i skåpen, och huruvida det räcker med ventilationsgaller för kök allra överst, mot taket, eller om man måste ventilera det på ett mer avancerat vis. Denna tråd kommer att uppdateras oregelbundet, men fortlöpande efter hand som progress sker. Ser dock fram emot massor av tankar, förslag, råd, tips, idéer och varningstecken så tveka inte om Ni har något att delge.Inledningsvis ser jag gärna fram emot tips på tyst teknik att börja leta efter, men även om någon har bra eller dåliga erfarenheter från att använda Ikea-kök som grund, och inte minst - vettiga förslag på sump-upplägg. Ett skåp har ju bottenplatta på 80x60 (minus 2-3cm från varje håll för innermåttet) och höjd på gissningsvis runt 70cm. Helst hade jag köpt ett färdigt fabrikskar och inrett det med extra glasskivor - alternativt köpt en färdig sump, ny eller begagnad, så länge det är en bra och välbeprövad sådan.Huvudledordet: Tysthet. All teknik och annat måste vara så tyst dom möjligt eftersom det ska stå i köket. När det väl är klart vill jag dessutom ha en väldigt luftig scape med kanske en revpelare på höger halva och något lågt på vänster halva. Vill dels se mycket sand och mycket vatten - för att fiskarna i framtiden ska framträda extra mycket. Så en del LS får vara i sumpen också. Citera
peterj66 Postat 21 maj 2015 Postat 21 maj 2015 Jag hade nog monterat in lite större tysta datorfläktar för att vara säker på att fukthalten inte blir för hög. Jag har precis klätt en stålbänk med MDF och då förberedde jag för fläktar, men väntar med att montera tills jag vet om det behövs.Ikea har ju en massa förborrade hål för hyllplan, och dessa bör nog tätas så inte fukten tränger in i spånskivan. En ide kunde ju vara att måla med någon form av våtrumsfärg på insidan av skåpen där det behövs.När det gäller ljudnivån så finns det både skummare och andra pumpar med likströmsmotorer som är tysta. Jebao brukar få bra kritik för sina pumpar tex. Coralbox gör prisvärda skummare med likströmsmotorer, och hitills har jag bara läst bra om dom.Lycka till Citera
wrang Postat 21 maj 2015 Postat 21 maj 2015 Tysthet är A och Oköp en Styrbar pump som returpump tex Blau Reefmotion 6K DC pumpFläktar en in å en ut så kommer det funka kanon tex denna 120mm skönt med utrymmen. Bygg eller köp en osmosbehållatre för påfyllningen som passar in i ett utav högskåpenSkippa skåpen i mitten ovan karet å sätt reglar i skåpet ovanför. Kolla efter överskåp som är 40x40 men ändå 60 djupa så funkar det ju ( METOD Överskåp, vit)Sätt upp skåpen på väggen med METOD Upphängningsskena,så slipper du ha tyngden på höskåpen å så allt inte brötar ner en natt Kommer bli kanon snyggt Citera
MickeP Postat 22 maj 2015 Författare Postat 22 maj 2015 peterj66: Ja man kanske behöver någon form av aktivt luftflöde ändå. Har också funderat lite över fukt kontra spånskiva men tänker också att detta är ju möbler som är gjorda för att klara en del väta. Tror nästan det räcker att bara dra i lite silikon i de förborrade hålen.Tack för tipsen om fabrikat, jag har kollat runt på nätet och i lokala butiker vad som finns och många säger sig vara bra och tysta. Så det är lite svårt att veta vad man ska köpa mer än att man ska gå efter begreppet "+1" enligt mr fishtankguy, d.v.s modellen större än man behöver till den storlek kar man har - det känns rimligt tycker jag. Så letandet efter konkreta förslag till skummare fortsätter - och innan jag bestämt mig för vilken är jag inte säker på att jag kan planera sumpen riktigt heller... Citera
peterj66 Postat 22 maj 2015 Postat 22 maj 2015 Kolla in Coralbox skummare på fish-street de får väldigt bra kritik av de som använt dem och har ett bra pris. Jebaos pumpar brukar också få bra kritik. Citera
MickeP Postat 22 maj 2015 Författare Postat 22 maj 2015 wrang: Wow, det var verkligen ett bra tips på returpump med både elektronisk styrning och nivåindikator-möjlighet. Har inte hittat så mycket teknisk info om den i övrigt avseende dB men fläktarna du tipsar om lär det nog också bli - 18 dB känns fullt rimligt. Men då skulle jag nästan försökt ordna någon motsvarande enkel kontroller till dom också så jag kan variera speeden där oxo. 73,5 m3/tim borde vara rätt bra luftbyte så kanske man kan strypa dom något och få ner det lilla vindbrus det kanske blir, till ännu lägre ljudnivå (?) Jag kan dock inte använda högskåpen till akvariet. Förhandlingsgrej här hemma, haha. Köpte en amerikansk bauta-kyl och har ett tomrum bredvid den att fylla ut - jag vill ha vinkyl och sambon förvaring. Fick köpa vinkyl om jag fixade motsvarande förvaring i akvarieväggen istället Ikea-planeraren ritade in 40x40 skåp som är 60 djupa. Men det funkar inte så bra - behöver ju utrymme ovanför karet både för belysning och arbetsutrymme när man ska rodda i karet, därför ville jag ha "hela höjden" över karet tillgängligt. Får nog ha någon hissanordning för belysningen nämligen, om man ska rodda. Tror absolut inte möblerna riskerar rasa ner för de väger 20 kg/st i original bara, men jag ska ta bort en stor del av bottenplattan och förmodligen även såga ut ett relativt stort "U"-format hål i sidorna som ligger an mot varandra centrerat över karet s.a.s. Och en enda mollyplugg håller ju typ 25-50 kg, så använder jag några stycken per möbel i bakvägg och har reglar på högskåpen också känner jag mig trygg med det. Har dock övervägt att bara sätta reglar mellan högskåpen, att fästa dörrarna i, men tror det kan bli bökigare att få till snyggt för mig. Citera
wrang Postat 23 maj 2015 Postat 23 maj 2015 ang fläktarna så köp en på tex kejll o company som är ställbar typ 4,5,6,7,9,12V så blir fläkten tystareBygg en ram framkant med reglar 2"2 sätt upp i tak å högskåp så kan du fästa dina luckor å ändå ha utrymmet bakom för lampornavad blev det för bauta kyl? Citera
MickeP Postat 23 maj 2015 Författare Postat 23 maj 2015 Ja jag får nog snacka med folket på Kjell & Co så har dom säkert något bra tips på hur man fixar en styrning via en potentiometer eller något oxo så man kan bygga sig en liten kontrollpanel, kanske Det var min första plan att köra enbart reglar men eftersom jag inte är någon snickare själv litar jag inte på hur precisionen och slutfinishen blir med det, och köksskåpen kostade bara 400 kr/st så därför gick jag på den linjen. Har iofs inte bestämt mig än så kanske ångrar mig - jag kommer nog få en del hjälp av en snickare också har det visat sig så får se vad han tycker om det också.Funderar på att köra till Ikea nästa vecka o köpa iaf de två bänkar karet ska stå på, för att börja bygga in den hemmagjorda bänken som ska bära själva vikten i dessa. Är dock himla rädd om parketten och den ska oavsett vilket lackas en gång till (en historia för sig själv, inte relevant för ämnet här) så kanske får lugna mig lite. Har haft en idé om att lägga plastmatta under hela köksmöblemanget till akvariet, och vika upp mattan så det blir en 5-8cm hög kant runt om, och svetsa ihop hörnen så det blir som en låg plastbalja i sig. Vet dock inte om det är värt besväret än, men tänkte mig ha det för att spill och ev. läckage ska fångas upp där i. Å andra sidan står huset på betongplatta och det finns ju försäkringar, men hade underlättat om man någon gång vill flytta eller avveckla karet och använda den ytan på annat sätt igen...Kylen är lite OT men en Samsung RF24H, och den är ca 90 bred och står i ett 120 utrymme så jag har 30 cm över att klämma in vinkyl(ar) på, vilket också är ett projekt (men med låg prio förutom att jag nu fått OK på det så bör genomföras innan hon ångrar sig, haha)... Älskar zero zone lådan under dörrarna - den är perfekt lagom stor för en bunke 33cl pilsners (även om påläggen har en liten hörna oxo, lätt åtkomliga för frukostar)...http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-frys-kombiskap/RF24HSESCSR/samsung-french-door-kyl-frys-rf24hsescsr-178-cm Citera
MickeP Postat 6 juli 2015 Författare Postat 6 juli 2015 Det går sakta framåt men två ikea diskbänkar är inköpta, som akvariet ska "stå" på. I praktiken ska det nu byggas in en benställning inuti skåpen, som får bära själva vikten av akvariet - diskbänkarna är mycket av kosmetisk karaktär, bara.Har på rekommendationerna här köpt hem en Blau Reef Motion returpump, i modell 9K för att köra en lite överdimensionerad modell på lägre nivå istället för att köra en mindre modell på hög nivå. Tog även med en max och mini nivåregulator som kan stoppa pumpen om det går överstyr åt något håll.Har även på rekommendation av Jebao som fabrikat, köpt hem 2 st RW-8 och testkör den ena i mitt befintliga 100-liters kar. GRYMT bra - extremt tyst och sjukt effektiv vad den flyttar vatten redan på 10, 20 och 30% effekt (kör inte högre i detta lilla karet, den flyttar redan sand och koraller som står löst på botten, hehe).Var köper man lämpligast rör och tillbehör? Helst i butik inte allt för långt från Löddeköpinge om möjligt.Jag letar även efter 2 st 120 liters 75x40x40cm kar för sump + vattenpåfyllning. Finns ett som heter "Basic 120L" som jag hittat online men skulle vilja hitta sådana i en fysisk butik som inte ligger allt för långt bort heller, för att åka till. Man är tyvärr inte personen som litar på sig själv att bara köpa glasskivor hos glasmästare för att silikona ihop själv. Så finns det någon som har bra tips på detta? Hornbach har olika enkla akvarier men inget i den storleken (80 cm får inte plats invändigt i diskbänken, därav max 75 cm bredd och att 40x40 känns som bra utnyttjande av platsen som finns i diskbänkarna... Citera
MickeP Postat 20 juli 2015 Författare Postat 20 juli 2015 Dags att planera SUMPNu har jag köpt ett 120-liters (75x40x40 cm) kar att använda som sump, ståendes i den ena av de två diskbänkarna. Funderar på att ha vattenpåfyllning och ev. annat i dunkar eller plastbaljor, ståendes i den andra diskbänken så har det lite lägre prioriterat just nu.Behöver dock lite input för sumpdesignen, jag är helt rudis på det och har googlat, kollat youtubefilmer och läst här på forumet. Hittar tyvärr ingen som känns klockren att bara kopiera rakt av. Det upplägg som känns bäst för mig är inkommande + skummare i fack #1, filtrering i fack #2 och teknik+retur i fack #3. och just nu lutar det åt att skummaren (ej köpt ännu) blir en Coral Box Cloud 9 DC.Finns det några riktlinjer på hur stort fack ett ska vara för själva skummaren? T.ex. 1,5x eller 2x basstorleken, eller liknande mått? Cloud 9 är t.ex. ca 30x26 cm så frågan är om man kan ha ett första fack som använder hela djupet (40 cm) och delas av vid 30 centimeters bredd, så kunde man där ha inkommande vatten i filtersockor och låta skummaren börja jobba med det. Eller detta facks storlek spelar ingen större roll?Steg #2 tänker jag mig till filtermedia/liknande, kanske 15 cm bredd och uppdelat i två lika stora delar på djupledd, d.v.s. 2 st 20x15 cm fack. Vid 25 cm vattennivå skulle det bli 7,5 liter/styck. Då kan jag ha media (t.ex. Siporax eller något annat) i ett och en Deltec FR509 fosfatreaktor i det andra.Steg #3 ger mig lite bredd kvar att jobba med. Här kunde jag haft en "obligatorisk" (?) bubbelfälla innan nästa avslutande fack blir för doppvärmare, returpump och eventuell annan framtida teknik (prober m.m.).Ni som har erfarenhet av sumpar får gärna ge råd, tips, kritik, förslag - jag är öppen för allt! Har inte funderat så mycket runt hur jag ska leda runt vattnet och vilka vattennivåer som är lämpliga på de olika ställena osv. Men en lös tanke jag har som jag läste någonstans, är att göra sumpen dubbelbottnad med en dryg decimeter eller så, och ha den separerad för påfyllnadsvatten där. Eftersom sumpen ändå är 40 cm hög blir det 30 cm kvar på höjden, och om skummaren ska ha runt 25 cm blir det ändå minst 5 cm över upp till kanten.Det jag dock inte har koll på är hur mycket plats sumpen måste ha för att klara av den mängd vatten som kan rinna ner från avrinningen vid stopp osv - hur räknar man ut det? Avrinningsboxens yta gånger djupskillnaden mellan Herbie-systemets vanliga rör och evakueringsröret (t.ex. 6") - eller är det någon annan volym vatten som ska "få plats" i sumpen om nöden kräver det?Går det att använda t.ex. 4mm plexiglas för att dela in sumpen i de olika facken, eller bör det vara "riktigt" glas? Hade ju gärna haft något mer stöttåligt än glas ifall man blir klumpig, och tänkte även lägga en tunn 2mm plexiglasskiva i botten på visningskaret, som skydd mot tappande av LS eller något...Många frågor här nu men jag är glad om jag får svar på bara en enda av alla (!) - och en avslutande blir hur rören från visningskaret bör vara vinklade för att eliminera vattenporl och annat. Vill som tidigare nämnt ha det så tyst som möjligt. Antar att "rakt ner" bör kunna orsaka lite plaskande (?) så man kanske behöver en 45-graders vinkel eller en böj eller något? Citera
peterj66 Postat 20 juli 2015 Postat 20 juli 2015 Hej. När det gäller rören så är rakt ner bäst. Ljud blir det om luft följer med vattnet ner eller om rören slutar ovanför vattenytan. Både Herbieoverflow(2 rör ner) och BeanAnimal overflow (3 rör ned) är tysta när de ställs in rätt. Och rören slutar ett par cm under sumpytan.Vilken variant hade du tänkt dig? Bubbelfälla behövs inte om du har en bra skummare och facken är enklast att få bra om du kör glas. Välj tjockare om du är orolig för att det skadas. Tunt plexi kan böja sig och lossna.lycka till! Citera
MickeP Postat 20 juli 2015 Författare Postat 20 juli 2015 Okej, jag tror rören kan gå rakt ner. Akvariet har jag köpt begagnat så där finns en overflowbox centrerat i bakre väggen, kanske 25x10 cm (gissar nu bara, har inte mätt) och i den finns redan en Herbie overflow med 2 st 32mm ner (uppskattar att det är ungf 6" mellan höjden på dessa) och en, tror jag, 20mm retur. Eftersom overflowen är centrerad kommer den lite dumt mitt emellan mina två diskbänkar s.a.s, men jag tror det är tillräckligt förskjutet för att båda rör ner kommer precis innanför den högra diskbänken, och returen kommer då att sticka ner i vänstra diskbänken. Men returen kanske är lättare att böja/vinkla så jag kan få till en genomföring av den till den högra diskbänkens utrymme?I princip får sumpen alltså stå på höger halva då, och flödesprocessen får gå från vänster till höger, och längst till höger får returpumpen stå. Därmed måste jag antingen köra den med en relativt böjbar slang, eller med vinklade pvc-dragningar. Jag har ju en Blau 9K pump för ändamålet som enligt utsago ska räcka gott och väl, så att det blir lite längd (ca 2m) totalt och inklusive två 90-graders vinklar TROR jag inte ska vara någon fara?Hmm... Jag tycker "alla" verkar satsa på bubbelfälla som mer eller mindre standard i ett sumpsystem. Men då får man kanske köpa skummaren först och testa den lite, eller kolla upp med andra som redan kör just den modellen man väljer, om bubblor är ett problem Det var värdefull information som kan spara en del huvudbry, så det tackar jag för!Grejen är att jag har redan plexiglas liggandes, så det var lite därför jag tänkte att jag kanske kunde använda den. 4mm tjocklek i skivor om 40x40 gissar jag skulle vara styvt tillräckligt. Men det är kanske tillräckligt rörligt för att det med tiden kan lossna då ändå, om det lirkar sig loss efter ett tag. Så kanske får beställa några rutor hos glasmästaren för säkerhets skull ändå då Citera
peterj66 Postat 20 juli 2015 Postat 20 juli 2015 Testa att ha plexin i vatten ett tag och se om de ändrar form. Jag har en akrylskiva som suger åt sig vatten och böjer sig, därför är jag skeptisk, men det kanske funkar bra med din. Min är bara 2 mm tjock och används över ett hål i täckglaset. Tror att många bygger bubbelfällor bara för att andra gjort det. Min skummare är en Bubble Magus Curve 5 och den är bubbelfri, vilket är tur eftersom jag kör med en plastback som sump Citera
MickeP Postat 25 juli 2015 Författare Postat 25 juli 2015 Bilder på bänken, gjord i Sketchup av mig som fullständig nybörjare på programmet - så tog lite tid och är inte helt 100% med millimetrarna överallt (vilket inte är så noga heller, ville få en helhetsbild av allt så det verkligen får plats eftersom det är tajt med dels sumpen (utnyttjar utrymmet maximalt i höger skåp för det) och även tajt med rören (Herbie downpipes går till höger skåp, och returen hamnar dessvärre i vänster skåp. Så jag får ha en genomföring där mellan skåpen.Har dock inga snedsträvor än, är inte på det klara med hur dessa lämpligast sätts så har någon kunskap om det får Ni gärna delge mig tips. Tror iofs inte risken är så stor att det kan falla i sidled ens utan snedsträvor eftersom jag kommer ha två Ikea högskåp på vars en sida om denna bänk också, fastskruvat i varandra så högskåpen kommer fungera som "bokhållare" också, s.a.s. Och framlänges bör det heller inte kunna falla då allt kommer att förankras i väggreglarna bakom akvariet (?) men sätter kanske iaf en på gaveln längst till vänster i vänster skåp. Jag tror den i så fall ska gå uppifrån i bakkant, och neråt i framkant - någon som kan bekräfta/dementera det? Känns iaf mest logiskt för en lekman när man funderar över hur krafterna bör röra sig. Med samma teori borde i så fall snedstävor i bakkant gå uppe från hörnen längst upp till vänster resp. höger, och ner mot mitten s.a.s.Bry er inte om måttangivelserna, det har oftast varit för min egen kontroll under ritandet bara... Det är 45x95mm som huvudstommen består av, och extra stöttande med några 45x45mm reglar. Mellan bänk och kar lägger jag en MDF-skiva tänkte jag (ej inritat) men frågan är om det är det bästa materialet eller om det finns något bättre som är mer lämpligt?Jag har f.ö. beställt en skummare idag, det blev en Coral Box Cloud 9 - så den ser man fram emot leveransen av. Har ännu inte designat sumpen riktigt heller, men när jag nu vet vilken skummare det är och dess storlek osv, kan man börja fundera mer över sumpen... Citera
MickeP Postat 3 augusti 2015 Författare Postat 3 augusti 2015 Har nu byggt ihop bänkstommen som ska monteras in i vänster resp. höger diskbänksskåp:När dessa skjutits in i sina skåp ska de skruvas ihop med varandra genom skiljeväggen s.a.s, samt förankras i väggen bakom som det kommer stå mot. Det ska på MDF-skiva eller liknande längst upp också, samt längst ner i respektive skåp. Och så kommer det ett ikea högskåp på vars en sida utanom diskbänkarna också som i sin tur också är förankrade både i vägg bakom såväl fästa i varandra med reglar (som jag i sin tur hänger luckor på ovanför akvariet; likadana luckor som kommer att vara på diskbänken.I det högra skåpet kommer sumpen att få plats ganska exakt. Funderar lite på om jag kan nyttja vänster skåp till annan teknik såsom externt Eheim filter som jag ändå har liggandes, och kylare och kanske liknande, där rör/slangar kan gå genom skiljeväggen och in i sumpen för att hämta/lämna vattnet.Nu börjar det bli hög tid att designa sumpen, leveransen av skummaren bör komma snart...Så projektet går sakta men säkert framåt iaf! Citera
MickeP Postat 10 oktober 2015 Författare Postat 10 oktober 2015 Sumpen är äntligen designad och limmad (med 4mm plexiglas), efter mycket våndande och läsande på nätet. Jag ville ha en sump med så mycket vattenvolym som möjligt, som är flexibel och så enkel som möjligt. Så det blev så här med ca 35 cm bredd i första facket till vänster (där vattnet kommer in och där skummaren står), sedan ca 22 cm bredd i ett refugium/filter/teknik fack (ej bestämt ännu exakt vad jag ska ha där) och sist ett returfack på ca 16 cm bredd, inklusive en extra skicka som sitter högre upp för att jag ska kunna sätta något i kläm där (på 45 mm bredd) om det blir skvalpande mellan fack 2 och fack 3.Som synes på bilden har min skummare kommit också för ett tag sedan, och så en Blau 9K returpump.Sedan fick jag ta ut och prova vattenfylla det - just for the hell of it (den står på en frysbox som ska till tippen och som lutar lite):Angående mellanfacket funderar jag dels över att prova Miracle Mud, dels över att ha en reaktor där (har en deltec 509 för fosfat remover sedan tidigare) - eller zeo? Sumpen kommer stå i högre diskbänkskåpet (under höger halva av visningskaret) och i det vänstra har jag lite annan teknik såsom extern Eheimfilter och vattenkylare som jag tänkte dra in/ut slang (eller rör) till förmodligen detta mellanfack (har ej bestämt mig ännu).Läste för ett tag sedan ett tips om någon här på svg som hade gjort något sådant här och tyckte det var en bra idé - köpte en 2mm plexiglasskiva som ska ligga i botten på akvariet, främst som skydd mot ev. stenfall eller om man tappar något. Men har köpt ATI Fiji White sand och spacklar därför ut silikon på plexin och trycker dit sådan sand, så man slipper se glasbotten i framtiden om något djur flyttar för mycket sand eller om en pump blåser bort för mycket någonstans.Slutresultatet efter första strykningen, därefter fick jag fylla på i tomrummen eftersom det är svårt att spackla ut silikon på ett bra och jämnt sätt, visade det sig. Blir det fler tomrum efter det (den är just nu på torkning) tar jag nog bara lite superlim som jag har till korallerna och duttar i och häller på sand på de sista ställena. Behöver inte vara supersuperperfekt för förhoppningsvis ska det aldrig ens behöva synas Allt finns nu hemma i teknikväg, var och köpte en Pacific Sun Pandora Hyperion S 3x145W + 4x54W T5 hybrid nyligen också. Ska bara hitta tid (bristvara) att börja montera ihop allt för sötvattentest i förrådet innan det monteras upp på sin tänkta plats. Måste dock böka med att lacka parkettgolvet en gång först också eftersom det behövs, så det är gjort innan man ställer dessa saker på det. Citera
MickeP Postat 2 november 2015 Författare Postat 2 november 2015 Uppdatering med bilder från bänkbygget - hög arbetsbelastning och småbarn gör att tid och ork fördröjer det men nu börjar bänken äntligen bli färdig. Ska bara skära ut två hål också - ett i baksidan för strömuttag från väggen och ett i ovansidan där karet står på, där rören ska gå ner.Har satt på Ikea ben (de vita ska bära vikten, de svarta är bara till för att montera täckskiva på framsidan med) som vart och ett kan bära 125 Kg och är ställbara mellan 8-9 cm, samt fastskruvade underifrån upp i stommens 45x90 reglar med rejäla ankarskruvar:På baksidan monterade jag två rektangulära MDF-skivor eftersom jag hade materialet över och tänkte det kan hjälpa till att stadga i sidled, även om bänken kommer förankras i väggreglarna bakom också. Men om inget annat har man något bra att fästa skruva i om man vill hänga upp något på baksidan inne i skåpen:Gjorde även ett exit-hål för sumpen eftersom dess storlek är maxat vad jag får plats med i ett av skåpen. Händer något i framtiden har jag viss möjlighet att byta ut det något enklare än annars iaf. Bryr mig inte ens om en stängbar lucka för det kommer ändå ett högskåp på var sida om denna bänk:Resultat, so far:Nästa steg är att dels såga upp de två hålen jag nämnde i inledningen, och sedan att måla akvariets framsida av ramen vit. Hela baksidan på akvariet är målad blå, och det får nog även kortsidorna bli också. Sedan är förhoppningen att kunna sätta karet på plats, dra rören och börja fylla på vatten. Mitt nuvarande osmosfilter är ganska klent så håller ett halvt öga öppet efter ett nytt kraftigare sådant... Citera
adddo Postat 3 november 2015 Postat 3 november 2015 Jättesnyggt.En sak, nu är inte jag byggare så vet inte om jag tänker fel.. Men de benen sitter inte fastskruvade direkt under de vertikala reglarna ser det ut som? Alltså de som ska ta upp vikten av akvariet, kan inte det leda till problem? Citera
DaTrucka Postat 3 november 2015 Postat 3 november 2015 Tycker nog att du ska måla alla trärena ytor, MDF skivorna med flera lager (extra noga i kanterna). Det sväller garanterat med tiden annars. Citera
MickeP Postat 3 november 2015 Författare Postat 3 november 2015 Jättesnyggt.En sak, nu är inte jag byggare så vet inte om jag tänker fel.. Men de benen sitter inte fastskruvade direkt under de vertikala reglarna ser det ut som? Alltså de som ska ta upp vikten av akvariet, kan inte det leda till problem?Jag är inte heller någon byggare men benen sitter fastskruvade i de horisontella reglarna 45x90 i botten, på dessa står de vertikala reglarna och på dem i sin tur står ramen som karet står på. Så nej, benen är inte exakt rakt under de vertikala reglarna men jag har 7 + 4 ben per skåp (bänken består ju av två skåp) där jag har 3 fram + 3 bak under reglarna, och 1 extra mitt i om det mot förmodan skulle svacka lite där. Och så de 4 svarta i plast ute i hörnen som ska hålla golvsockeln i första hand men i sig själv ändå ska klara upp till 125 kg/st även dom, sitter ju fast i själva Ikea-bänken bara, men som reglarna sedan vilar på så viss extra hjälp gör dom också.Sammanfattningsvis räknar jag kallt med att viktfördelningen räcker långt, alltså. Gissningsvis kommer allt att väga 700-800 kg, det är 350-400 kg per skåp, och fördelat på 6 "huvudbärande" ben blir det 60-70 kg per ben. Men fördelat på alla 11 ben blir det 30-40 kg per ben. Man ska aldrig säga aldrig men jag tror jag bör vara safe, som sagt utan att vara varken byggare eller kunna hållfastlära. Men är någon som läser detta väldigt kunnig och tror jag är helt fel på det tar jag mer än gärna emot varningar så jag inte står där med vatten över hela golvet en dag... Citera
MickeP Postat 3 november 2015 Författare Postat 3 november 2015 Tycker nog att du ska måla alla trärena ytor, MDF skivorna med flera lager (extra noga i kanterna). Det sväller garanterat med tiden annars.Jag har velat mycket runt just detta så tackar för den inputen. Har haft MDF-skivor i kallförråd året runt och även liggandes på marken som blivit blöta av regn osv, men som förvånansvärt nog aldrig svällt, på 1-2 år iaf. Därför var jag inte säker på om det skulle behövas, även om jag tänkt på det även rent estetiskt bara. Hade dock en plan att använda stuvbitar av plastgolvmatta i botten inne i bänkarna, för att stå emot lite spill bättre osv...Men får kanske ta och måla trä och mdf då. Vilken färg är bra/bäst för ändamål som detta, någon utomhusfärg för träfasader bara - eller? Citera
Laggeman Postat 3 november 2015 Postat 3 november 2015 Vanlig vattenbaserad snickerifärg funkar fint. Annars är plastmatta väldigt lätt att underhålla. Citera
MickeP Postat 8 november 2015 Författare Postat 8 november 2015 Nu har jag temporärt ställt upp akvariet på bänken för att kunna kolla vissa mått och göra finjusteringar, och satte även upp ett av de två högskåpen för samma ändamål. Och så har jag testat belysningen lite Dessutom ska jag passa på att förbereda rören till sumpen. Det blir ett litet regelverk ovanför akvariumet med 45x45mm reglar för de dörrars skull som ska vara ovanför akvariet (likadana som är under det). Någon som har en bra idé på någon form av motor som man kan sätta i taket att ha en hänganordning till lampan för så man m.h.a. två knappar kan hissa lampan upp eller ner? Utan att vara någon värstinggrej och utan att kostar mer en dryg tusenlapp? Tanken är framförallt att ha en möjlighet att enkelt hissa upp lampan när man ska rodda i karet, och sedan hissa ner den igen. Lite overkill, jag vet, men hade varit fräckt Citera
bjomat Postat 8 november 2015 Postat 8 november 2015 Det ser bra ut detta Jag har för mig Ballsam här på guiden hade en lösning på att hissa upp och ner armaturen. Kolla in hans tråd 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.