Labibishi Postat 1 september 2015 Postat 1 september 2015 (ändrat) Hej! Startade för 3 dagar sen igång ett Fluval Edge 46 liters akvarium. Tekniken är standard förutom en cirkulationspump och doppvärmare. Cirk. pump: Sicce Voyager Nano 1000l/hDoppvärmare: Juwel 50W automatisk temp.LevandeCa. 5 kg levande sten.Ca. 4 kg levande sand. (Red Sea Live Reef Sand Reef Pink)Salt: Red Sea Salt.Slängt i lite BioDegrader reef evolution.Kommer att ha täta vattenbyten. Belysningen kommer jag att ändra inom sin tid. Ett DIY är tanken. Kollar runt på olika alternativ.Just nu verkar det ta sig. Nitrit och övriga värden ser bra ut. Lite bilder:Efter start såg vattnet ut såhär. Hade igång ordinarie filter.Första levande grej i mitt akvarie! Just nu ser akvariet ut såhär. Börjar bli bra! Om ca. 2 veckor får en räka och någon snigel flytta in. Ändrat 1 september 2015 av Labibishi Citera
Ticky Postat 1 september 2015 Postat 1 september 2015 Bra början! Det är när du får i första fisken och korallen som det blir riktigt kul Citera
DanielSVG Postat 1 september 2015 Postat 1 september 2015 Spännande! Kör du några mätningar ännu eller väntar du med det ett tag?Skickat från min iPad med Tapatalk Citera
Labibishi Postat 1 september 2015 Författare Postat 1 september 2015 Har köpt ett billigt mät-kit där man doppar en strip i vattnet och får utslag på om de är bra eller dåligt. Mäter nitrat, kalk, ph. Värdena ser relativt bra ut just nu. Bättre grejer köper jag längre fram. Citera
stigigemla Postat 1 september 2015 Postat 1 september 2015 Tyvärr är det mätkitet för sötvatten och helt värdelöst för salt. Men dina värden bör vara bra. Det har ju inte hänt så mycket ännu. Citera
Labibishi Postat 1 september 2015 Författare Postat 1 september 2015 (ändrat) Ja det stämmer. Verkar värdelöst och ser ut att vara till sötvatten. Vad rekommenderar ni för tester? Vad är viktigast att börja mäta och hur kommer man undan billigast? Ändrat 1 september 2015 av Labibishi Citera
bslask Postat 1 september 2015 Postat 1 september 2015 Schnyggt det blev! Skickat från min SM-G900F via Tapatalk Citera
DaTrucka Postat 2 september 2015 Postat 2 september 2015 Salifert tester är dom bästa som går att få tag på för en rimlig kostnad.Nitrat, ph, och fosfat är väl det viktiga nu. En del kommer säkert säga att nitrit och ammoniak är viktigt i början, men jag har aldrig använt dom.Bara vänta några veckor så brukar det bli bra. Baktrietillsats lite då och då hjälper till med uppstarten.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Hansen898 Postat 2 september 2015 Postat 2 september 2015 Ser riktigt fint ut vart du nöjd med sanden ? Väntar på att min ska komma:)Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Labibishi Postat 2 september 2015 Författare Postat 2 september 2015 Ja det är jag. Den är riktigt fin och ser så naturlig ut. Grummlar sjukt mycket i början bara hur försiktig du än är. Men de lägger sig på 1-2 dagar. Citera
Labibishi Postat 7 september 2015 Författare Postat 7 september 2015 Ja visst är de.. Men har inte varit hemma senaste 3 dagarna. När jag lämnade såg allt bra ut. Såg en liten snäcka, nån konstig larv-liknande grej. Jag tar bild och värden när jag kommer hem. Grymt kul det här när man väl satt igång. Citera
DanielSVG Postat 8 september 2015 Postat 8 september 2015 Skulle va kul o se en bild av hur akvariet ser ut Skickat från min iPad med Tapatalk Citera
Labibishi Postat 9 september 2015 Författare Postat 9 september 2015 Inte hänt särskilt mycket. Var bara tvungen att köpa en turbosnigel.. Mitt tålamod är ... Aa. Den har stort sett varit på besök i alla delar av akvariet. Citera
Labibishi Postat 10 september 2015 Författare Postat 10 september 2015 Allting rullar på bra. Värdena är stabila och det känns som stt det blir mer livligt i akvariet varje dag. För tillfället bor 2 turbosnäckor och en pepparmintsräka i akvariet. Snäckorna rör sig för fullt överallt i akvariet. Räkan håller sig mest gömd bakom en sten och kommer endast fram när det är mörkt och när jag matar. Citera
Noxy Postat 10 september 2015 Postat 10 september 2015 Härligt. Pepparmintsräkor gömmer sig heal tiden. Har unte sett min på en månad om jag inte letat efter den Citera
Labibishi Postat 17 september 2015 Författare Postat 17 september 2015 Update!Allting ser bra ut. Funderar över 2 saker.1. Vad är detta? Positivt negativt?2. Vad är detta? Sett 2-3 st som rör sig runt i karet. Ha kvar?Även lite bilder på akvariet.Over and out! Citera
wizz Postat 6 oktober 2015 Postat 6 oktober 2015 Hur går det med ditt nano? Var ett par veckor sedan din sista uppdatering. Citera
Pettan78 Postat 6 oktober 2015 Postat 6 oktober 2015 Hej!ser ut som du varit på Tassa och Morrhår och handlat... trevliga killar där (och en av tjejerna ser väldigt snäll ut med)Kör du med kranvatten eller osmosvatten?Har du någon automatisk vattenpåfyllare för avdunstat vatten? Citera
Labibishi Postat 11 oktober 2015 Författare Postat 11 oktober 2015 Hej!Ja det stämmer, tassar & morrhår har jag besökt många gånger. Bra butik! Jag kör med kranvatten och ingen påfyllare, fyller på själv när det behövs. Har gått bra än så länge!För övrigt går det bra. Fått in 2 clowner, en putsräka och en okinawagoby. Börjat få kiselalger lite överallt. Förstått att de försvinner av sig själv om någon vecka..Sen ser jag massor med kräftliknande, ca 2 mm stora, vita djur som gömmer sig i stenarna. Bra, dåligt? Citera
DanielSVG Postat 11 oktober 2015 Postat 11 oktober 2015 Kul å höra. Några bilder? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
DanielSVG Postat 11 oktober 2015 Postat 11 oktober 2015 Så här ser mitt Fluval 46 l ut nu:Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Richard-Gbg Postat 11 oktober 2015 Postat 11 oktober 2015 Små kräftdjur är alltid bra = mat för fiskarna 😀 Citera
Labibishi Postat 11 oktober 2015 Författare Postat 11 oktober 2015 (ändrat) Ändrat 11 oktober 2015 av Labibishi Citera
Labibishi Postat 11 oktober 2015 Författare Postat 11 oktober 2015 (ändrat) Vad fint ditt börjar bli Daniel! Klarar sig korallerna bra med den belysning du har nu?Jag har tänkt byta belysning senare, tänkte köpa lampa i USA när jag är iväg till julen. Ändrat 11 oktober 2015 av Labibishi Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.