Rameau Postat 20 november 2016 Författare Dela Postat 20 november 2016 18 minuter sedan, Ouscazz sa: Grymt! Jag har en likadan lampa liggande. Bra att veta att det funkar om andan skulle falla på. Ja visst funkar den, det är sötvattens versionen med vita å röda LED. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 20 november 2016 Dela Postat 20 november 2016 4 minuter sedan, Rameau sa: Ja visst funkar den, det är sötvattens versionen med vita å röda LED. Ja jag såg det, jag har en av varje hemma. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 8 december 2016 Författare Dela Postat 8 december 2016 Provar lite julstämning på månljuset Fanns ju som val i lampan. 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kocknick Postat 9 december 2016 Dela Postat 9 december 2016 Alltid skoj Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 25 december 2016 Författare Dela Postat 25 december 2016 Sitter på flygplatsen och väntar på att få flyga hem, sitter å läser igenom allt man missat här, men tänkte även att jag kunde dela med mig av lite semesterbilder 5 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Strikt Postat 25 december 2016 Dela Postat 25 december 2016 Schysst! Var har du varit? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 25 december 2016 Författare Dela Postat 25 december 2016 24 minuter sedan, Strikt sa: Schysst! Var har du varit? Bahamas och Key west 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 5 januari 2017 Författare Dela Postat 5 januari 2017 (ändrat) Halloj! Jag fick äntligen tag på en Tridacna Derasa, vet inte varför stockholmsbutikerna så sällan får in musslor...men till problemet, satt den på en liten platt epoxi skål som jag tänkte den skulle fästa sig i, så det blir lättare att flytta den om man vill. Dagen efter hade den hoppat av skålen och fäst i glasbotten istället. Den sitter fint där men orolig att något odjur i sanden ska angripa foten sen är det ju mer praktiskt att kunna flytta den vid behov utan att skada den. Hur hade ni gjort? Jag är inne på att låta den acklimatisera sig en eller två veckor innan jag stressar den igen? eller ska jag bara låta den sitta där den sitter? Ändrat 5 januari 2017 av Rameau 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ikola Postat 5 januari 2017 Dela Postat 5 januari 2017 Enligt min uppfattning kan du låta den sitta kvar, de odjur du är rädd för går bara på den om den är sjuk/skadad. För övrigt så lär ju borstmaskar o dylikt klättra ändå. Mina sitter utan skål. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 5 januari 2017 Författare Dela Postat 5 januari 2017 34 minuter sedan, ikola sa: Enligt min uppfattning kan du låta den sitta kvar, de odjur du är rädd för går bara på den om den är sjuk/skadad. För övrigt så lär ju borstmaskar o dylikt klättra ändå. Mina sitter utan skål. Ja men då får det bli så Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 24 januari 2017 Författare Dela Postat 24 januari 2017 On 2016-11-20 at 19:01, Rameau sa: Idag var jag en sväng till Triton och köpte ny fosfat-remover, tänkte prova Aluminiumbaserad, har alltid kört järn tidigare, varför vet jag inte det har bara blivit så. Lotten föll på Triton Labs AL99. Sen var jag och köpte plexiglas på biltema för att göra en täckskiva för att minska ner avdunstningen. Har någon en aning om hur mycket jag borde öka ljuset? Skörda en näve alger också, det där är ungefär så mycket det växer på två veckor @OskarW här har du en bild på algerna Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 24 januari 2017 Dela Postat 24 januari 2017 1 minut sedan, Rameau sa: @OskarW här har du en bild på algerna Skitbra! Hör av mig på telefon närmare helgen då, så kan jag svänga förbi! Mvh Oskar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
j0nas Postat 31 januari 2017 Dela Postat 31 januari 2017 Har du klistrat dit någon dekorplast ännu? Upp med bild i så fall tack ☺ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 31 januari 2017 Författare Dela Postat 31 januari 2017 27 minuter sedan, j0nas sa: Har du klistrat dit någon dekorplast ännu? Upp med bild i så fall tack ☺ Nej tyvärr, tror det blir av nästa vecka. Lägger upp en bild då Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
j0nas Postat 31 januari 2017 Dela Postat 31 januari 2017 Kanon, tack! Får ju gärna komplettera med en färsk fts av detta häftiga kar när du ändå har kameran framme Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 4 februari 2017 Författare Dela Postat 4 februari 2017 Motgångar motgångar, har haft STN från och till nu under en period, ökat frekvensen på tester men det har verkat stabilt(Glömde ett av det viktigaste testen) Nu senast förra veckan försvann min C. Tominiensis.. Funderat lite över vad det kunde vara.. Kollade till mina värden på min Seneye, vilket jag gör väldigt sällan. Då såg jag hur tempen gått upp från 25,5 upp till 28.. Visst skulle detta kunna vara en anledning till STN? Doppvärmaren är utbytt och nu har tempen stabiliserats runt 25,5. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 4 februari 2017 Dela Postat 4 februari 2017 9 timmar sedan, Rameau sa: Motgångar motgångar, har haft STN från och till nu under en period, ökat frekvensen på tester men det har verkat stabilt(Glömde ett av det viktigaste testen) Nu senast förra veckan försvann min C. Tominiensis.. Funderat lite över vad det kunde vara.. Kollade till mina värden på min Seneye, vilket jag gör väldigt sällan. Då såg jag hur tempen gått upp från 25,5 upp till 28.. Visst skulle detta kunna vara en anledning till STN? Doppvärmaren är utbytt och nu har tempen stabiliserats runt 25,5. kan inte tänka mig att din temp på 28 grader dödar koraller, om inte temperaturern gick upp snabbt! har du gjort ett Triton-test? har du doppat dina koraller för att se om du kanske har AEFW? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 5 februari 2017 Författare Dela Postat 5 februari 2017 11 timmar sedan, nike83 sa: kan inte tänka mig att din temp på 28 grader dödar koraller, om inte temperaturern gick upp snabbt! har du gjort ett Triton-test? har du doppat dina koraller för att se om du kanske har AEFW? Ja det gick över dagen, från 25 till 28. Doppat och inga maskar har synts till. Nej tyvärr har jag inte gjort något triton test än, men är väl läge. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 5 februari 2017 Dela Postat 5 februari 2017 4 timmar sedan, Rameau sa: Ja det gick över dagen, från 25 till 28. Doppat och inga maskar har synts till. Nej tyvärr har jag inte gjort något triton test än, men är väl läge. kör ett triton-test ändå! alltid skönt att veta om det är något annat! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 7 februari 2017 Författare Dela Postat 7 februari 2017 On 2017-01-31 at 21:41, j0nas sa: Har du klistrat dit någon dekorplast ännu? Upp med bild i så fall tack ☺ Blev sådär, inte jättenöjd, har två lager nu men skulle nog behövas 2-3 till, lyser liksom igenom plasten. Men skönt att slippa se in 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 12 februari 2017 Författare Dela Postat 12 februari 2017 Sög ur gammal sand och fyllde på med KZ lite grövre, otroligt mkt snyggare, hoppas den håller sig vit bara. Idag har jag bytt 40 liter vatten, efter mätte jag KH 8,1, ca 460 och mg 1280. För ett tag sen köpte jag koraller av en kille på guiden som hade tappat suget, och hans acans var inte långt från att stryka med. Tänkte jag skulle försöka få dom och bättra sig. Nedan ser ni först en bild på en som är lite segare, men man ser små små huvuden där inne, sen den som hämtat sig snabbast och bäst, jättekul när man inte vet vad man ska vänta sig. Beställt triton kan test för att se om där finns någon logiskt förklaring till Stn på acroporor. 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kocknick Postat 12 februari 2017 Dela Postat 12 februari 2017 Det är jävligt roligt när man lyckas få en korall att börja uppskatta livet igen!Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 13 februari 2017 Dela Postat 13 februari 2017 kolla korallerna efter bitmärken från AEFW! det härjar just nu...! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 13 februari 2017 Författare Dela Postat 13 februari 2017 35 minuter sedan, nike83 sa: kolla korallerna efter bitmärken från AEFW! det härjar just nu...! Har doppat alla utan att hitta en ända. Redan åkt på det två ggr Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 19 februari 2017 Författare Dela Postat 19 februari 2017 (ändrat) Fick svar på tritontestet, såg väl bra ut,ska sänka calcium bara. AL och barium tror jag kommer från AL99 fosfat absorbern, har ingen bättre förklaring i alla fall. Sen måste jag bli bättre på att tilsätta Jod dagligen. Idag installerades en större sump för att få plats med en zeomatic som jag köpte för några veckor sen. Men just nu ser allt bra ut..så funderar på om jag verkligen ska köra zeolith.. if it ain't broke, don't fix it. tritontest 2017-02-16.pdf Ändrat 19 februari 2017 av Rameau 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.