Gå till innehåll

Rekommendationer rörande kH & Ca


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag har 3 korall/karantänsakvarium där vattenvärden har studsat lite och jag har sett en del reaktioner på korallerna.

Skulle uppskatta rekommendationer på vad ni skulle gjort:

Korallkar 1

kH 13,7

Ca 470

1500+

Några enstaka polyp bailout i övrigt allt fint och stor polypexpansion

Korallkar 2

kH 14,7

Ca 400

Mg 1500+

Acanthastreor ihopdragna och sur, inga döda koraller eller polyp bailouts.

Korallkar 3

kH 11,7

Ca 450

Mg 1470

Inga synliga problem

Alla övriga vattenvärden är tiptop.

Vad rekommenderas?

/Andre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, häller du i Ca så snarare går kH ner. Det fäller nämnligen alltid lite till kalciumkarbonat. Mao binder karbonater och kH går ner.

Höjer du Ca så får du vattnet mera i balans.

Det finns en annan väg att gå och det är att göra vattenbyte med ett salt som innehåller lite(lågt) kH, men ska det ha någon effekt så behövs ett stort vattenbyte. Ja tror att den lösningen stressar korallerna mera än att helt enkelt bara höja Ca, och vänta ut dina höga värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prövade att höja Ca och får se hur det ser ut imorgon. Bara typiskt att det blir sånt när man skall iväg och inte kan ha full koll på det.

Tittade förresten över korallerna i allmänhet i akvarium nr 2 och 3. Tycker en del av dem t.ex. euphylliorna är lite väl bleka i färgen. Har mindre än 0,02 i nitrit och 0,2 i nitrat i bägge akvarierna. Kan det vara orsaken och hur höjer man i så fall nitraten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Lasse har utarbetat en metod "femtielfte metoden". Sök på Lasse eller liknande så har han en mycke bra beskrivning i ämnet dosering av Nitrat.

Ingen aning om vad det är som orsakar bleking i ditt kar. Kan vara N brist eller spårämne. Men testa en sak i taget så att du nästa gång det händer ha ett litet facit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
KNO3:
 
Receptet: 40 gram kaliumnitrat innehåller ca 39 % kalium och 61% nitrat -> 15,6 gram kalium och 24,4 gram nitrat. Blandat väl så innehåller varje ml (när det späds till 500 ml (ungefär 500 gram) ) då 0,0312 gram Kalium och 0,0488 gram nitrat. På 100 liter blir det då att tillsatsen av 1 ml av denna standardlösning (40 gram kaliumnitrat till 460 gram vatten) höjer 100 liter vatten med 0,31 ppm Kalium och 0,488 ppm Nitrat – ungefär lika med 0,3 ppm kalium och 0,5 ppm nitrat.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt recept funkar både för Kaliumnitrat (KNO3) och Chile salpeter (natrium nitrat NaNO3)  -NaNO3 finns i livsmedelshandeln men om KNO3 fortfarande finns där vet jag inte. Nitratinnehållet i NaNO3 är lite högre - ca 67 % vilket gör att receptet med 40 gram NaNO3 till 460 gram vatten ger per ml tillsatt per hundra liter ca 0,7 ppm höjning av nitratnivån.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det salpeter så är det KNO3 - det som Björn räknade på

Är det Chile salpeter så är det NaNO3 - det jag räknade på

Varför jag är tveksam om salpeter (KNO3) finns i livsmedelsaffärerna är att det går att göra sprängmedel med det.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Santa Maria har "Salpeter" på framsidan av förpackningen men i innehållsförteckningen står det natriumsalpeter (E251).

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja då är rätt resultat att vid 1 ml av baslösningen/ 100 liter akvarievatten så höjs ppm NO3 med 0,7 ungefär

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...