Gå till innehåll

Sprayfärg i akvariet?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Antagligen en mycket dum fråga men går det att spraya ett föremål med färg och sedan ha det i burken? Eller finns det risk att det löser ut sig i vattnet? Om inte, hur länge ska jag vänta innan jag sätter ner föremålet i vattnet?

Jag tänkte spraya en automatisk artemiakläckare som man har under vattnet med svart sprayfärg eftersom den genomskinliga konstruktionen gör att artemian simmar åt fel håll dvs inte "utgången".

Tacksam för svar!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack det var mycket användbar information, men det svarade inte riktigt på min fråga :).

*Skratt* Den enda färg som inte går att spraya är den som redan har torkat! :stjärna:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suck, skönt att man får svar med lite humor i ibland :). Men seriöst, hur är det; går det att måla/spraya ett föremål och sedan ha det inne i karet? Jag ska ha det inne i mitt odlingskar för Banggaikardinaler så jag vill inte riskera att de tar skada/dör. Seriösa svar skulle därför uppskattas mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror du själv med lösningsmedel och vatten för levande organismer?

Verkar ju tydligen finnas skilda åsikter om detta, men tack för det ödmjuka svaret... Annars får jag tacka för de andra inläggen. Jag ska kolla upp det ni nämnde. Jag läste att en tysk kille hade gjort något liknande men jag kommer inte ihåg vilken färg det var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var klumpigt av mig. Förlåt:smiley9: Det fanns för en färg som man använde när det byggdes träakvarium med bara en frontruta i glas jag vet ej namnet på denna färg men den funkade i vatten så prata med en färghandlare så kanske han kan hjälpa dig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack det var mycket användbar information, men det svarade inte riktigt på min fråga :).

Vad jag syftade på är att den färg som går att använda i akvariesamband går att spraya med att öka lösningsmedlet. I vattenlösliga färger är vatten lösningsmedlet. Jag vill inte råda någon att använda färg som inte är livsmedelgodkännd men vet att många använder vattenlöslig 2-komp golvfärg till bakrunder.

Själv så är mitt kar gjord av polyester och lackad med någon båtlack... har inte märkt något problem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara Svärd :). Jag ska kolla närmare med en stor färgbutik och se vad de säger. Personligen blev jag överraskad att man kan ha tex epoxy kitt från biltema som korall lim och alkohol i karet.

Annars kanske jag helt enkelt kan klä in den i svart plast (ingen risk med detta va) eller kanske svart silicon som ni nämnde.

Tack för hjälpen!

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...