Ouscazz Postat 18 december 2015 Postat 18 december 2015 Efter fyra års frånvaro från saltvattenshobbyn är det dags att starta upp ett nytt akvarium igen. Att bo i skogen med allt vad det innebär i form av strömavbrott så fort det blåser lite rejält gjorde att vi kroknade förra gången. Nu har vi löst det problemet med ett helautomatiskt dieseldrivet elverk som kan försörja hela huset med el vid avbrott. Detta var en förutsättning för att vi skulle kunna hålla på med akvariehobby på annat än slöjstjärtsnivå. Efter några veckors funderande och kollande på Blocket och SG-annonser har det sorterats ut vad som var intressant. Valet föll på någon av modellerna från Red Sea. Jag började fundera på RS REEFER 170, fortsatte uppåt till RSM250... och vidare uppåt i storlek, såklart. I morgon bär det av till Danmark för att hämta hem ett lätt begagnat vitt Red Sea REEFER 450 med två st. Maxspect 180W 15000K. Bild på karet hemma hos säljaren. Fortsättning följer... 2 Citera
Rameau Postat 18 december 2015 Postat 18 december 2015 Spännande! Följer levande med i köpet? Lyxigt med egen driftreserv, men väl motiverat 1 Citera
Ouscazz Postat 18 december 2015 Författare Postat 18 december 2015 Nej, inget levande med karet. Jag vill starta från noll och bygga upp min idé från grunden.Fick med belysning och returpump så jag behöver till att börja med bara komplettera med skummare och streamers. 1 Citera
_Manne_ Postat 18 december 2015 Postat 18 december 2015 Härligt att du är tillbaka Mannen! Ska blir sjukt intressant o se ditt kommande projekt Mats.. Med vänlig hälsning, Manne 1 Citera
j0nas Postat 18 december 2015 Postat 18 december 2015 Välkommen tillbaka Ouscazz!Om det är någon korall som du saknar från ditt förra kar så kan jag nog fragga på det mesta nu ;-) /Jonas från Ramlösa 1 Citera
Ouscazz Postat 19 december 2015 Författare Postat 19 december 2015 Tackar, det ska bli riktigt kul att börja om igen. Idag har jag hämtat karet. Säljaren bor i Vejle på Jylland. Vi möttes upp i Kastrup där vi lastade över karet till min kärra. Nu står det på plats hemma och jag har sköljt ur det med vatten. Karet är i 100% nyskick, det finns inte en fläck eller repa någonstans. I köpet ingick 2 st Maxspect Razor 180W 15000K. Returpump och reaktor ingick också plus en massa tester, Hanna PH checker, refraktimeter, mm, mm. Sent from my iPhone 6 via Tapatalk 2 Citera
Ouscazz Postat 20 december 2015 Författare Postat 20 december 2015 (ändrat) Vattenfyllt och uppsaltat, imorgon ska jag lägga i 40 kg inkörd LS.Karet är väldigt tyst, överrinningen är helt ljudlös och pumparna är knappt märkbara i soffan 4 meter från karet.Teknik:Returpump: Skimz 3000l/tSkummare: Noname (Octo) rekommenderad av Kenta på Djurmagazinet i Löddeköpinge.Steamers: 2 x Blau Wave Motion 8000l/t köpta av JL Akvarium (Laggeman).Belysning: 2 x Maxspect Razor 180W 15000K.Mediareaktor: Phosban 150 Reaktor. Ändrat 20 december 2015 av Ouscazz 2 Citera
Ouscazz Postat 21 december 2015 Författare Postat 21 december 2015 Ja, visst är det så Poddy! Levande sand i karet nu på morgonen... Lützen...Sent from my iPhone 6 via Tapatalk 1 Citera
peterj66 Postat 21 december 2015 Postat 21 december 2015 Hur upplever du Blau Wave Motion pumparna ljudmässigt? Är de helt tysta eller hörs de när du kommer nära? Citera
Ouscazz Postat 21 december 2015 Författare Postat 21 december 2015 Inga pumpar är helt tysta, eller? Jag hade tidigare VorTech MP10 och tyckte att de var rätt tysta, men har inte hört den senaste QD-serien.Om man bortser från dem är dessa de tystaste pumpar jag inte har hört. Alltså betydligt tystare än de gamla VorTech MP10. Och Tunze skall vi inte prata om. Vi har soffan ca 4 meter från karet och när man sitter där och inte har tv'n på kan man förnimma ett svagt ljud från karet, men inte mer. Blau Wave Motion verkar dessutom vara ganska bredstrålande. Citera
peterj66 Postat 21 december 2015 Postat 21 december 2015 Jag kör Jebao RW-15 och man hör definitivt när den byter hastighet om TV:n är av men inte om den är på. Kan tillägga att jag sitter 2m från pumpen. Citera
Ouscazz Postat 21 december 2015 Författare Postat 21 december 2015 Grunden är lagd... 40kg sten blev lagom. Sent from my iPhone 6 via Tapatalk Citera
Ouscazz Postat 21 december 2015 Författare Postat 21 december 2015 Jag kör Jebao RW-15 och man hör definitivt när den byter hastighet om TV:n är av men inte om den är på. Kan tillägga att jag sitter 2m från pumpen. Blau Wave Motion hörs också när de byter hastighet, speciellt när de går på högsta effekt. Men, de är ändå förvånansvärt tysta. Trots ett väldigt lågt pris.Just nu kör jag dem på 30% effekt och då kan jag inte höra dem alls när jag sitter i soffan i ett tyst vardagsrum. Jag är allmänt petig med detaljer och stör mig lätt på saker som inte är bra. Det här köpet av pumpar är jag väldigt nöjd med. Citera
peterj66 Postat 21 december 2015 Postat 21 december 2015 Ok, kanske kan vara värrt ett försök. Kul att du fått till ett riktigt tyst akvarium. 1 Citera
_Manne_ Postat 21 december 2015 Postat 21 december 2015 Ser bra ut Mats.. Även jag kör BLAU med positivt omdöme om pumparna.. Fantastiskt tysta saker för att man inte ska bli irriterad i Pulse mode ens , för min del.. Med vänlig hälsning, Manne Sent from my iPad Air 2 using Tapatalk 1 Citera
krille 55 Postat 21 december 2015 Postat 21 december 2015 Ska bli spännande att följa detta. med tanke på hur ditt förra såg ut så är förväntningarna stora . Känn ingen press 1 Citera
Ouscazz Postat 21 december 2015 Författare Postat 21 december 2015 Tack! Nej, jag känner ingen press... Fördelen med att starta med ingången sten är att det går att gasa på lite försiktigt med en gång. Jag ska inom Djurmagazinet i Löddeköpinge i morgon och se om de har något smått och enkelt med färg att stoppa i karet. Imorgon ska jag dra igång reaktorn med fosfatremover. Citera
Ouscazz Postat 22 december 2015 Författare Postat 22 december 2015 Vattnet kristallklart nu på morgonen. Lite månljus. Det här akvariet andas kvalitet och hög klass, utan tvekan det finaste jag har haft. Sent from my iPhone 6 via Tapatalk 2 Citera
krille 55 Postat 22 december 2015 Postat 22 december 2015 Jadu. Det är ju en lovande inledning. Ser spänt fram mot fortsättningen 1 Citera
bibic Postat 22 december 2015 Postat 22 december 2015 SNYG!!! bra teknik men skummare Octo är inte no name det är Reef Octopus som har bytt namn för några monader sen, hoppas att det är samma kvalitet som inan.Lycka till. 1 Citera
Ouscazz Postat 23 december 2015 Författare Postat 23 december 2015 Där ser man.. det förklarar varför jag inte kunde hitta någon info om skummaren när jag sökte på nätet.Den verkar iaf hålla bra kvalitet, lätt att ställa in. Igår var jag och köpte lite levande av Laggeman. Det blev en liten BTA med grön botten och orange tentakler. En rätt rejäl koloni med gul/vit/grön knappar samt en Discosoma. Kommer lite bilder när det är ljust i karet. Tanken med karet är att hålla ned färgprakten en aning i ett försök att efterlikna naturen. Förra vändan blev det lite för mycket Disney över mina kar. En kakafoni av grälla färger, den ena starkare än den andra. Detta kan förvisso i de flesta fall vara väldigt snyggt, men föga naturligt. Den här gången vill jag tona ner det lite utan att tumma på på det vackra. Idén är att den högra ön skall bebos av ett par olika anemoner och skivor. Någon form av LPS, typ Favia, kommer också att hamna där. Den vänstra ön skall bebos av Sarcophyton, knappar och eventuellt en flakväxande Montipora. Vi får se hur det utvecklar sig. Citera
Ouscazz Postat 23 december 2015 Författare Postat 23 december 2015 Drog igång reaktorn igår kväll. Jag fick en Phosban 150 Reaktor med karet. Fyllde den med ca 60% fosfatremover och 40% aktivt kol. Har inte mätt vattnet ännu men tänkte ta en första koll på värdena idag. Citera
Ouscazz Postat 23 december 2015 Författare Postat 23 december 2015 Har kollat fosfat med Hanna Checkern idag och den gav inget utslag alls. Verkar vara bra LS jag fick tag i. Salinitet 1.026. Vi var inom en sväng på Djurmagazinet i Löddeköpinge idag och köpt lite liv. Bland annat ett nytt hem till clownerna vi fick med när vi köpte LS. Det tog bara en halvtimme så hade två av de fyra clownerna flyttat in i anemonen. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.