stigigemla Postat 13 november 2020 Dela Postat 13 november 2020 När det gäller sulfat kommer det höga värdet från det salt eller de Ballingtillsatser du använder. Byt salt eller Ballingfabrikat så bör det minska med tiden. Aluminium finns i en del olika keramiska material som kan finnas i filterblock t.ex. När de är nya avger de ingen aluminium men har de börjat klegga igen kan det bildas fickor med anaerob nedbrytning och därmed lägre pH där aluminium kan gå ut i vattnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 13 november 2020 Författare Dela Postat 13 november 2020 Kör med core 7Byter inte vatten med triton metoden.Såg detta att min al var 12 i majUndra va det kommer ifrån.Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
KennethN Postat 13 november 2020 Dela Postat 13 november 2020 Använder du någon aluminiumbaserad fosfatremover? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 14 november 2020 Författare Dela Postat 14 november 2020 (ändrat) körde triton AL99 men tagit bort det. Kör enbart kol nu och refugium just nu Kör med RED SEA SVARTA hinken om man skulle gör ett litet vatten byte läste lite artiklar men förstod inte direkt hur man sänkte värdet. Ändrat 14 november 2020 av wrang Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
KennethN Postat 14 november 2020 Dela Postat 14 november 2020 Använder du vanligt kranvatten eller RODI? Kranvatten kan vara en tänkbar källa. GFO, alltså järnbaserad fosfatremover, påstås kunna ta upp aluminium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 14 november 2020 Författare Dela Postat 14 november 2020 Osmos med silikat filter efter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
KennethN Postat 14 november 2020 Dela Postat 14 november 2020 Ja då är det ju knappast vattnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 14 november 2020 Författare Dela Postat 14 november 2020 Läst lite om aluminium. Om man har kritiska nivåer så märks det på korallerna och läderkoraller drar ihop sig men kan även vara andra saker att den ser skrumpen ut. Mina mpr prima och alltid ”blomstrat” 700:- har precis separerat från moderplantan därav såret i framkant Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 23 november 2020 Författare Dela Postat 23 november 2020 (ändrat) Känns som jag står i ett vägkorsning akvariet ser du r ut men lite brunt på sanden. ser jag tillbaka så har jag alltid jag haft detta senaStw året. får köpa mig ett microskop mäter kh och håller sig på 8.1-8,2 men det beror mest på ingen åtgång i samma tackat som man har med sps koraller. nitrat ligger på 2 sedan en tid rillbaka men Vet ej hur mycket man ska höja till om man ska upp i 5. Tycker red sea test funkar bra men finns det nått annat med mer skala typ 2,3,4,5 har i allafall köpt lite sps koraller från annonsör CoraroC för att testa blev Pocillopora elegans "Pink" Acropora formosa Acropora valida "Purple" Acropora aspera Acropora solitaryensis Acropora solitaryensis är en jag alltid velat ha men har inte blivit av men nu så. min gamla A. Milca är ju död skelett är det ok att ha kvar den eller bättre att ta ut den.. Ändrat 23 november 2020 av wrang Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PerS Postat 23 november 2020 Dela Postat 23 november 2020 1 hour ago, wrang said: Tycker red sea test funkar bra men finns det nått annat med mer skala typ 2,3,4,5 Du kan spä ut vattnet för att få ett annat mätområde. Tror att det står i instruktionerna för Nitrate Pro, annars är det bara att googla. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kaptenen Postat 23 november 2020 Dela Postat 23 november 2020 Om en korall dött så skadar det inte att ha kvar skelettet (är ju bara kalksten då kort och gott). Dock kan det se lite trist ut. Om jag har haft en korall som dött brukar jag bryta ner alla grenar och krossa det till sand i akvariet. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 23 november 2020 Författare Dela Postat 23 november 2020 Tack för hjälpen. korallen är en sovplats för många utav mina fiskar och tillflykts plats om nått händer i akvariet. Korall skelletet är som en jr basketboll i storlek med alla grenar... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MattiasN Postat 23 november 2020 Dela Postat 23 november 2020 Du har ju ett system som är rejält, kämpa på, karet kommer återhämta sig! Förhoppningsvis blir det en nytändning med lite nya koraller! 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 24 november 2020 Författare Dela Postat 24 november 2020 (ändrat) Lite bilder från idag morgon kl10:14 samt nu 13:26 beställt Red Sea Phosphate Pro comprator ska se vad fosfaten kan vara, vill ha ner den till 0.05-0.10 Ändrat 24 november 2020 av wrang 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 25 november 2020 Författare Dela Postat 25 november 2020 (ändrat) Snabb leverans 1 dag Nu är man snart labb tekniker också —- fin fina koraller snabb leverans 1 dag grymt paketerat i sina burkar och allt luktade gott när man öppnade dom. Ändrat 25 november 2020 av wrang 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 25 november 2020 Författare Dela Postat 25 november 2020 Å en sista tack CoraroC kommer absolut blir fler inköp extra kredit att man fick med papper från JBV om inköp, art, säljare , köpare precis som jag har för mina Gotlands kaniner 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 25 november 2020 Författare Dela Postat 25 november 2020 Kul maskin PO4 0.08ppm eller 0.12ppm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 15 december 2020 Författare Dela Postat 15 december 2020 Allt tuffar å går, kul med lite nya koraller i karet. Har fått sina ordinarie platser och fast limmade. byggt om lite i karet samt slängt ut lite anemoner, kändes mycket nu med 12st totalt värdena håller sig stabila så bara att vänta 4 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 15 december 2020 Författare Dela Postat 15 december 2020 Kompletterade med mer ljus . Byggde om en armatur så det blev 2x39watt T5 så nu är det totalt 6x39 t5 och 2x75watt led 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 22 december 2020 Författare Dela Postat 22 december 2020 Skulle vilja sänka fosfaterna lite mer neråt Fått rekommendationen att skaffa lantanklorid och närmast står då MIcrobe-Lift Fosfatremover Erfarenheter idag om detta? mätte idag igen å är det oroande väckande värden? 0.08 eller 0.12ppm i fosfat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jois Postat 22 december 2020 Dela Postat 22 december 2020 Nja, jag hade 0.13 och inget har dött. Men både du och jag ska nog få ner värdet ett par steg. Brukar ha, typ, 0.03. Lycka till Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kaptenen Postat 23 december 2020 Dela Postat 23 december 2020 0,08 är inget att oroa sig över i min mening sålänge man inte har de allra känsligaste acropororna. Men här finns det också exempel på SPS kar med många acroporor som har runt de värdena och t.o.m. högre. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 25 december 2020 Författare Dela Postat 25 december 2020 Fortsätter å mäter varannan dag. 0.12 idag Kört ner Alu99 i en reaktor nu för att få ner ned lite granna därför test varannan dag tycker det gjorde kar grymt lätt med redsea PRO test för po4 har även ökat ljuset lite för refugiumet. Men 1000liter vatten är trögt antar jag Men som alltid tat lugnt små idéer följ upp sen ändra.... 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 7 januari 2021 Författare Dela Postat 7 januari 2021 Ingen märkbar nergång med po4 0.12 idag igen nitraten håller dig på 2 doserar upp lite granna men tror den förbrukas direkt då det ligger på 2 hela tiden 2 eller 5 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kim Rosenqvist Postat 9 januari 2021 Dela Postat 9 januari 2021 Vet inte om det är jag som tänkt helt fel eller inte förstår dig där riktigt... Men en såpass mörk rosa ser snarare ut som 20+ i nitrat? Du skall alltid ha glaset placerat i den vita cirkeln i mitten, annars får du inte den sanna rosa färgen och kan jämföra med värdet för denna ton, när du tittar uppifrån? Annars har jag tänkt fel sedan jag började mäta eller så har jag missförstått ditt inlägg? 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.