Gå till innehåll

Borat som buffert, lite intressanta fakta


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Några intressanta samband som jag inte är säker på att alla tänker på...för dem som vill kunna mer om kemi:-)

 

Som ni alla vet så är ju karbonaterna den buffert som dominerar i ett saltvatten. MEN, det som kanske inte alla vet är att HCO3 och CO3 (som är de två joner som buffrar o utgör den sk karbonathårdheten) är en ganska dålig buffert vid just ph runt 8 som det ju handlar om. Detta är ju synd, men så är det. 

 

tex är det så att om man har ett akvarievatten med phd 8 och normalt KH, så kommer det vattnet att ngt bättre stå emot ett försök till ph höjning än sänkning. Om vi tex droppar i exakt en viss mängd vätejoner i ett försök o i ett andra exakt lika mkt hydroxidjoner istället, så kommer försöket med vätejoner innebära en större ph sänkning än vad hydroxidjonsförsöket kommer innebära en ph höjning.

Alltså: Vattnet i ett akvarium med karbonater som buffert är bättre på att motverka en ph höjning än en ph sänkning. Tyvärr inte det vi riktigt vill. Skälet är:

För att ett buffertpar skall ha bästa möjliga buffringsförmåga skall ph värdet helst ligga kring buffertparets sk Pka värde. För H2CO3/HCO3 är det 5.8, och för HCO3/CO3 är det 8.9 Dvs båda utanför vårt pH på 8!DÄRFÖR är karbonater ganska dåliga på att buffra ett saltvatten med normalt ph runt 8.

 

Däremot är Borat mkt bättre då dess pka värde ligger närmare runt 8. Så trots att borat bara utgör 3 % av vattnets alkalinitet så svarar den för ca 20% av vattnets buffringsförmåga i de ph områdena vi rör oss! Därför är det viktig att se till att Borathalten är ok, vilket görs tex med triton labs tester. Vissa salttillverkare har därför valt att medvetet höja borathalten en smula. Man skall i alla fall inte ligga för lågt i Borat.

 

Dagens kemitips var detta

 

 

Jonas Roman

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, jonasroman sa:

Några intressanta samband som jag inte är säker på att alla tänker på...för dem som vill kunna mer om kemi:-)

 

Som ni alla vet så är ju karbonaterna den buffert som dominerar i ett saltvatten. MEN, det som kanske inte alla vet är att HCO3 och CO3 (som är de två joner som buffrar o utgör den sk karbonathårdheten) är en ganska dålig buffert vid just ph runt 8 som det ju handlar om. Detta är ju synd, men så är det. 

 

tex är det så att om man har ett akvarievatten med phd 8 och normalt KH, så kommer det vattnet att ngt bättre stå emot ett försök till ph höjning än sänkning. Om vi tex droppar i exakt en viss mängd vätejoner i ett försök o i ett andra exakt lika mkt hydroxidjoner istället, så kommer försöket med vätejoner innebära en större ph sänkning än vad hydroxidjonsförsöket kommer innebära en ph höjning.

Alltså: Vattnet i ett akvarium med karbonater som buffert är bättre på att motverka en ph höjning än en ph sänkning. Tyvärr inte det vi riktigt vill. Skälet är:

För att ett buffertpar skall ha bästa möjliga buffringsförmåga skall ph värdet helst ligga kring buffertparets sk Pka värde. För H2CO3/HCO3 är det 5.8, och för HCO3/CO3 är det 8.9 Dvs båda utanför vårt pH på 8!DÄRFÖR är karbonater ganska dåliga på att buffra ett saltvatten med normalt ph runt 8.

 

Däremot är Borat mkt bättre då dess pka värde ligger närmare runt 8. Så trots att borat bara utgör 3 % av vattnets alkalinitet så svarar den för ca 20% av vattnets buffringsförmåga i de ph områdena vi rör oss! Därför är det viktig att se till att Borathalten är ok, vilket görs tex med triton labs tester. Vissa salttillverkare har därför valt att medvetet höja borathalten en smula. Man skall i alla fall inte ligga för lågt i Borat.

 

Dagens kemitips var detta

 

 

Jonas Roman

 

Du menar inte Bor?  :) 

 

/ David 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat:

Karbonater ganska dåliga på att buffra ett saltvatten med normalt ph runt 8.

Däremot är Borat mkt bättre då dess pka värde ligger närmare runt 8. Så trots att borat bara utgör 3 % av vattnets alkalinitet så svarar den för ca 20% av vattnets buffringsförmåga i de ph områdena vi rör oss

 För H2CO3/HCO3 är det 5.8, och för HCO3/CO3 är det 8.9 Dvs båda utanför vårt pH på 8! DÄRFÖR är karbonater ganska dåliga på att buffra ett saltvatten med normalt ph runt 8.

 

Fråga:

En oklarhet , vad menar du med att bufferten är dålig.

 

1-Normalt är väl bufferkapaciteten (bluffande förmågan ) runt ett pKa värde väl  plus-minus 1,5 i pH och buffertförmågan direkt proportionell mot koncentrationen av bufferten, på vilket sätt skulle då karbonatbufferten vara dålig.  Menar du att karbonatbuffertens  lägre Buffertkapacitet pga bufferkapaciteten sjunker vid ett pH närmre pKa för borat  ?

 

2-eller är det så att du menar i ett system med bara vatten, utan tillgång till CaCO3 poolen som kan frisätta mer karbonat vid syra tillsats  ?

 

3-eller menar borats förhållandevis stötte bluffande förmåga vid pH ifråga i förhållande  till dess  procentuellt lägre andel av TA.

 

När du säger dålig så är det väl fortfarande så att Karbonatbufferten fortfarande står för nästan 80 % ?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borat ingåt i triple buffer som användes mycket för 20 år sedan.

En buffert har starkast verkan vid sitt pka då det är 50/50 av de joner den växlar mellan. En pH enhet högre är det ungefär 10/90 och 2 pH ifrån är det 1/99.

Kolsyran har väl pka 6,35 trodde jag. Se här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Syrakonstant

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minuter sedan, stigigemla sa:

Borat ingåt i triple buffer som användes mycket för 20 år sedan.

En buffert har starkast verkan vid sitt pka då det är 50/50 av de joner den växlar mellan. En pH enhet högre är det ungefär 10/90 och 2 pH ifrån är det 1/99.

Kolsyran har väl pka 6,35 trodde jag. Se här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Syrakonstant

Precis! Precis vad jag försökte säga. Samma budskap. 

Ang pka..olika för söt o saltvatten. Dvs jag tror "ditt" värde är för sötvatten, "mitt" för saltvatten. Men spelar ingen roll...budskapet är detsamma. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, PeterG sa:

Citat:

Karbonater ganska dåliga på att buffra ett saltvatten med normalt ph runt 8.

Däremot är Borat mkt bättre då dess pka värde ligger närmare runt 8. Så trots att borat bara utgör 3 % av vattnets alkalinitet så svarar den för ca 20% av vattnets buffringsförmåga i de ph områdena vi rör oss

 För H2CO3/HCO3 är det 5.8, och för HCO3/CO3 är det 8.9 Dvs båda utanför vårt pH på 8! DÄRFÖR är karbonater ganska dåliga på att buffra ett saltvatten med normalt ph runt 8.

 

Fråga:

En oklarhet , vad menar du med att bufferten är dålig.

 

1-Normalt är väl bufferkapaciteten (bluffande förmågan ) runt ett pKa värde väl  plus-minus 1,5 i pH och buffertförmågan direkt proportionell mot koncentrationen av bufferten, på vilket sätt skulle då karbonatbufferten vara dålig.  Menar du att karbonatbuffertens  lägre Buffertkapacitet pga bufferkapaciteten sjunker vid ett pH närmre pKa för borat  ?

 

2-eller är det så att du menar i ett system med bara vatten, utan tillgång till CaCO3 poolen som kan frisätta mer karbonat vid syra tillsats  ?

 

3-eller menar borats förhållandevis stötte bluffande förmåga vid pH ifråga i förhållande  till dess  procentuellt lägre andel av TA.

 

När du säger dålig så är det väl fortfarande så att Karbonatbufferten fortfarande står för nästan 80 % ?

 

Peter. Jag försöker förklara hur jag menar. Rätta mig om du tycker jag har fel:-):

Med buffertföemåga menar jag förmågan att motstå eller förminska en pH förändring. Förmågan är bäst om pH värdet innan förändringen ligger på pka värdet för den aktuella bufferten. Eftersom detta inte är fallet  för karbonaterna är dom relativt dett dåliga pp att buffra pH förändringar i ett akvarium. 

Ju närmare pkavärdet dess bättre. Borat ligger närmare, alltså bättre. Så trots att det bara finns i ngr proc står den för 20 procent av buffringsförmågan. 

Ja, den övriga 80 procenten verkningsmässigt utgörs av  Karbonaterna. Men dom är fortfarande böttre på att stå emot en pH höjning än sänkning. Det beror på att pka värdet för hco3/co3 ligger närmare vårat 8 i pH än för paret h2co3/hco3 som alltså är cirka 5.8 (saltvatten). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Du menar inte Bor?  :) 

 

/ David 

Jo. Men precis som tex fosfor är i fosfat så befinner Bor sig i formen Borat o Borsyra:-)

Triton mäter ju bara förekomsten av atomer oavsett i vilken form dom är bundna till:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

--Buffert= förmågan att motstå pH förändring  i ett intervall = hålla pH någorlunda konstant.

 

Peter. Jag försöker förklara hur jag menar. Rätta mig om du tycker jag har fel:-):

---jag tycker inte du har fel ,men jag vill förstå hur du tänker, för att förstå om jag missat nåt.

 

Med buffertföemåga menar jag förmågan att motstå eller förminska en pH förändring. Förmågan är bäst om pH värdet innan förändringen ligger på pka värdet för den aktuella bufferten.

---Ja då förändras pH minst per tillsatt  mängd  syra (runt pKa  +/- 1,5 ph enheter)  

--- Man kanske borde skilja på Buffertförmåga och buffertkapacitet .?

 

 Eftersom detta inte är fallet  för karbonaterna är dom relativt sett dåliga pp att buffra pH förändringar i ett akvarium. 

---karbonat -bikarbonat förhållandet gäller i ett akvarium vid pH runt 8 ,så får vi HCO3/CO2 pKa 8,9 och en buffertkapacitet mellan  7,4 och 10,4 , inom detta spann borde bufferten göra så att pH ändras minimalt, karbonatbufferten är ju så dominerande storleksmässigt.?

 

Ju närmare pKa värdet dess bättre.

---Ja det är sant

 

 Borat ligger närmare, alltså bättre. Så trots att det bara finns i ngr proc står den för 20 procent av buffringsförmågan.

---Ja de är sant, Buffertkapaciteten för Bor/Borat är  bättre pga pH närmre pKa

 

Ja, den övriga 80 procenten verkningsmässigt utgörs av  Karbonaterna. Men dom är fortfarande bättre på att stå emot en pH höjning än sänkning. Det beror på att pka värdet för hco3/co3 ligger närmare 8 i pH än för paret h2co3/hco3 som alltså är cirka 5.8 (saltvatten). 

---Ok för första 3/4 av sista meningarna. Varför tar du upp H2CO3 / HCO3 hela tiden , många och så fick vi också lära oss , utesluter H2CO2 i alla beräkningar vid              beräkningar med karbonatbuffertar ( både när det gäller humana buffertar och beräkningar i Havet).  

   Jag vet att du räknat på buffertarna som du skrev tidigare , funderade på det själv , inser vilket jobb det är  så jag har inte gjort det än , skulle gärna se dina         uträkningar , vad är det jag missat?

 

---En ytterligare tanke  : om man tex gör en titreringskurva så förändras väl  värdet kring k värdet  för grafen likvärdigt  spegelvänt , mellan låt säga två inflexions    värden i en” tvåprotonig ” syra  , i vårt fall Vätekarbonat , då borde väl pH utvecklingen vara proportionell på bägge sidor om pKa /Ph värdet på x axeln , eller?

  :)

Hoppas jag har formulerat det jag inte förstår på ett förståeligt sätt.  :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför försvann trippelbufferten Stig och varför talar salttillverkare tyst om att borat används i överskott i vissa salt.

 

Det är ju så att det vi kallar KH tester mäter just vattnets förmåga att tåla sura joner. Man droppar en syra tills färgomslag sker - eller som Jonas säger.

 

Citat

Med buffertföemåga menar jag förmågan att motstå eller förminska en pH förändring. Förmågan är bäst om pH värdet innan förändringen ligger på pka värdet för den aktuella bufferten.

 

Varför är det så viktigt för oss revakvarister att veta detta med KH. Jo det avgör ju hur vi ser förhållandet mellan kalcium och bikarbonat/karbonat - vi förutsätter i vår referensmodell att vi mäter just innehållet av bikarbonat/karbonat när vi mäter KH (alkaliniteten) . Om nu någon har plockat in en annan buffert (ett ämne som inte deltar i den viktiga kalkstenbildningen) så mäter vi ju helt fel. Vi har referensen att KH 7 - KH 8 medför en bra kalkbildning (baserat på naturligt saltvatten med naturliga halter av bor) men vart hamnar vi om en större del av buffringsförmågan kommer från ett annat ämne som inte deltar i kalkstensbildningen och som är tillsatt just för att motverka pH fall - och vi i verkligheten inte har ett balanserat bikarbonat/karbonatförhållande till vårt kalcium?

 

Kan bara påminna att för 20 år sedan ansågs hårdkoraller mer eller mindre omöjliga att ha i akvarier.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jonasroman sa:

Jo. Men precis som tex fosfor är i fosfat så befinner Bor sig i formen Borat o Borsyra:-)

Triton mäter ju bara förekomsten av atomer oavsett i vilken form dom är bundna till:-)

 

PeterG:

 

-jag tycker inte du har fel ,men jag vill förstå hur du tänker, för att förstå om jag missat nåt.

Oki, bra att du frågar...är ingen kemist "på riktigt", så vi får se om jag kan förklara mer eller inte:-) se nedan:

 

Med buffertföemåga menar jag förmågan att motstå eller förminska en pH förändring. Förmågan är bäst om pH värdet innan förändringen ligger på pka värdet för den aktuella bufferten.

-Ja då förändras pH minst per tillsatt  mängd  syra (runt pKa  +/- 1,5 ph enheter)  

- Man kanske borde skilja på Buffertförmåga och buffertkapacitet .?

 

 Eftersom detta inte är fallet  för karbonaterna är dom relativt sett dåliga pp att buffra pH förändringar i ett akvarium. 

-karbonat -bikarbonat förhållandet gäller i ett akvarium vid pH runt 8 ,så får vi HCO3/CO2 pKa 8,9 och en buffertkapacitet mellan  7,4 och 10,4 , inom detta spann borde bufferten göra så att pH ändras minimalt.?

 

Ju närmare pKa värdet dess bättre.

-Ja det är sant

 

 Borat ligger närmare, alltså bättre. Så trots att det bara finns i ngr proc står den för 20 procent av buffringsförmågan.

-Ja de är sant, Buffertkapaciteten för Bor/Borat är  bättre pga pH närmre pKa

 

Ja, den övriga 80 procenten verkningsmässigt utgörs av  Karbonaterna. Men dom är fortfarande bättre på att stå emot en pH höjning än sänkning. Det beror på att pka värdet för hco3/co3 ligger närmare 8 i pH än för paret h2co3/hco3 som alltså är cirka 5.8 (saltvatten). 

-Ok för första 3/4 av sista meningarna. Varför tar du upp H2CO3 / HCO3 hela tiden , många och så fick vi också lära oss , utesluter H2CO2 i alla beräkningar vid beräkningar med karbonatbuffertar ( både när det gäller humana buffertar och beräkningar i Havet).  

Jag vet att du räknat på buffertarna som du skrev tidigare , funderade på det själv , inser vilket jobb det är  så jag har inte gjort det än , skulle gärna se dina uträkningar , vad är det jag missat?

 

-En ytterligare sak : om man tex gör en titreringskurva så förändras väl  värdet kring k värdet  för grafen likvärdigt  spegelvänt , mellan låt säga två inflexionsvärden i en” tvåprotonig ” syra  , i vårt fall Vätekarbonat , då borde väl pH utvecklingen vara proportionell på bägge sidor om pKa /Ph värdet på x axeln , eller?

  :)

Hoppas jag har formulerat det jag inte förstår på ett förståeligt sätt.  :)

 

Peter, skall försöka svara lite mer på dina specifika frågor:

 

1)buffertförmåga o buffertkapacitet...ja kanske det...buffertstyrka tror jag det egentligen heter om vi pratar om den sanna verkningsgraden, vilket mitt inlägg handlar om. Jag är ingen kemist så exakt hur vi kallar det språkligt känns oviktigt så länge vi förstår vad vi vill säga. Jag har således ingen stark uppfattning om exakt vad vi skall kalla det, så länge man förklarar vad man menar (vilket jag gjort eller i alla fall försökt;-))..

2) Skälet att jag ibland nämner H2CO3/HCO3 är ju att det paret också ingår i bufferten. Det är ju inte bara CO3 som kan buffra, HCO3 tar ju också upp en vätejon o går över till H2CO3, ja, alltså buffrar en ph sänkning. Vi har ju två system A) H2CO3---HCO3+H...samt HCO3---CO3+H. Pka för första jämnvikten är som sagt 5.8 och 8.9 för den andra. Båda existera samtidigt. Sen kan man i o för sig helt likställa H2CO3 med CO2(aq), och det gör man ibland men då får man en annan konstant...då skriver man det som Co2(aq)---HCO3+H....orsaken att det sär samma sak är att: CO2(aq)---H2CO3 är vid jämnvikt med luft ALLTID exakt samma värden, och den första jämnviken är EJ pH beroende (vid jämnvikt med luft). Det är således helt likgiltig om man man skriver H2CO3 eller CO2(aq)...bara man håller reda på rätt konstant när man sen skall räkna. 

3) Vet inte exakt vad du menar med räkna, för man kan ju räkna på allt möjligt...men den formel jag ibland nyttjat är ju tex Henderson Hasselbalch-ekvationen (den minns jag ifrån stoderna i narkosmedicin;-)....)...dvs pH för en buffertlösning är: pH=pKa+lg(A/HA)...i fallet bikarbonat tex så blir det ju: pH=8.9+lg(CO3/HCO3)

Där kan man ju då se hur mkt relationen mellan co3 och HCO3 ändras vid ett visst pH, samt vilket ph en lösning får om man känner relationen.

 

Vill påpeka att jag är ingen kemist PeterG. Jag skriver det jag vet, men kan inte alltid den djupaste bakgrunden till allt. Att tex förklara buffertstyrkan hur det exakt fungerar varför det är bäst att ligga runt pka osv...det får andra förklara:-)

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1989 såg jag den första bilden på en akvarieacropora och på -70 talet  tidigare hade jag min DSB och första Goniopora som knoppade av ( har bild på den ).

I dag har väldigt  väldigt många akvarier här som är helt otroliga i jämförelse med de vi hade  för 40 år sedan  faxekalk,granit och döda korallskelett, kunskaperna är mycket högre idag, det märks verkligen här på Guiden.

 

Bor/ Borat  (20 % påverkan) och flera andra ämnen  räknas till ämnen med mindre grad av påverkan på Buffert och pH pga de finns i så liten konc.

 

Lite grovt så är det så här  Totalalkalinitet = 1 x ( HCO3 )+ 2 (Co3)+( B(OH)-4 ) + (OH) - ((H) +(minors tex HF mm)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, PeterG sa:

1989 såg jag den första bilden på en akvarieacropora och på -70 talet  tidigare hade jag min DSB och första Goniopora som knoppade av ( har bild på den ).

I dag har väldigt  väldigt många akvarier här som är helt otroliga i jämförelse med de vi hade  för 40 år sedan  faxekalk,granit och döda korallskelett, kunskaperna är mycket högre idag, det märks verkligen här på Guiden.

 

Bor/ Borat  (20 % påverkan) och flera andra ämnen  räknas till ämnen med mindre grad av påverkan på Buffert och pH pga de finns i så liten konc.

 

Lite grovt så är det så här  Totalalkalinitet = 1 x ( HCO3 )+ 2 (Co3)+( B(OH)-4 ) + (OH) - ((H) +(minors tex HF mm)

 

Ja, utvecklingen är härlig:-) Kul att du varit med hela vägen...jag kom in ngr år senare, men minns tiden med bara LPS. Fast dom karen var fina dom med. Det jag saknar mest med den tiden var träffarna url, när vi satt hemma hos varandra o snackade. Vore kul att bilda en förening, kanske i SG regi...när vi ses.

Din formel för total alkalitet är klockren:-)...jag gillar särskilt att du tar subtraherar H...för det anknyter till Lasses o min diskussion om hur pH påverkas om man teoretiskt skulle kunna extrahera en HCO3 och en H, och CO2(aq) ej förändras. Den diskussionen tror jag gått i cirkel;-)...vi har olika uppfattning. Egentligen är det inte så svårt, om man tänker som så att pH styrs bara av två saker...Total alkalitet samt CO2(aq). Formeln är en andragradsevation där alkaliniteten är roten ur så att säga, dvs dess "impact" minskar med ökat pH. En annan regel som jag tycker är till en hjälp är att vid jämnvikt (vilket vi alltid förutsätter när vi räknar) så är alltid CO2(aq) samt H2CO3 oavsett allt annat exakt samma värde hela tiden o enbart beroende av luftens halt av CO2. Det är således bara HCO3, H samt CO3 som ändras...ja nu svävar jag ut igen...sorry...Sen är karbonatkedjan sjukt komplicerad, för ju mer man gräver ner sig i formler desto svårare blir det. Allt står ju i jämnvikt ända frun luftens Co2 till bundet kalk. Det finns mkt att räkna på här som jag ej behärskar, utan får överlåta åt kemister.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Peter

 

Tillsätts den (bor) dock extra för att buffra så påverkar det vår KH mätning. Den naturliga koncentrationen ligger redan i vår referensram om bra KH värde (tillräckligt med bikarbonat/karbonat) Ändras detta så stämmer inte vår referensram - ett KH som vi tror är bra medför i verkligheten mindre bikarbonat/karbonat än vad vi trodde på grund av ett större bor/borat innehåll.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Lasse sa:

@Peter

 

Tillsätts den (bor) dock extra för att buffra så påverkar det vår KH mätning. Den naturliga koncentrationen ligger redan i vår referensram om bra KH värde (tillräckligt med bikarbonat/karbonat) Ändras detta så stämmer inte vår referensram - ett KH som vi tror är bra medför i verkligheten mindre bikarbonat/karbonat än vad vi trodde på grund av ett större bor/borat innehåll.

 

MVH Lasse

precis!:-)...det är ju den totala alkaliniteten som alla tester mäter...KH delens utgör 96%, så man gör en medveten förenkling o säger att KH är nästan lika med TA...men som du säger...ju högre Borathalten blir, desto mer fel blir denna förenkling. 

Därför blir det coolt med mindstream om den kommer...för den kommer mäta det SANNA KH värdet, då den räknar ut KH utifrån uppmätt CO2(aq) samt pH. Då får vi ut enbart det sanna KH värdet dvs: HCO3+2CO3

Den dagen blir en fin dag.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att förvirra ännu mer. Det svenska begreppet karbonathårdhet har inget med det vi akvarister kallar KH. Detta KH kommer från en tysk begreppsvärld och är ett rent alkalintetsvärde - det mäter alltså totala alkaliniteten. Det svenska begreppet karbonathårdhet (såsom det används i teknisk och kemisk litteratur) refererar till något helt annat. Det är den del av hårdheten som har sitt ursprung från upplösningen av kalksten. Detta då till skillnad från sån hårdhet som kom från kalcium och magnesiumsulfater . Varför det var viktigt (och kanske är) att särskilja denna hårdhet från totalhårdheten (som talar om mängden av i huvdsakligen kalcium och magnesium) var att det svenska begreppet karbonathårdhet var det som exempelvis kunde bilda pannsten genom att kalk återbildades. Var inte ursprunget kalciumkarbonat (eller magnesiumkarbonat) så kunde det helt enkelt inte bildas någon pannsten även om vattnet var hårt.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, jonasroman sa:

Här har jag härlett formeln för hur man räknar ut det SANNA KH värdet (alltså HCO3+2CO3) utifrån känt uppmätt CO2(aq) och pH(H)

IMG_7865.thumb.jpg.706afbccb6e36b937e021

Saningen om TA kryper allt närmare , Jonas du är otrolig. ( skall kolla detta  må du tro) :)

Tyvärr har kunskaperna om TA inte gjort att jag lyckats bättre med mitt akvarium ännu.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, PeterG sa:

Vad menar du Lasse, Bor finns redan i naturligt saltvatten men påverkar  Totalalkaliniteten mer än man först tror .

Bor  bildar lätt vätebindningar i vatten med vattenmolekyler och dess steriska utbredning ( 3 st OH grupper)  spelar en stor roll för Bors verkan i Naturellt saltvatten .

:)

 

Gränssnittet här är skumt...den där bilden/formeln kom från mig:-)...men du svarade Lasse..?...nåväl:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Lasse sa:

Bara för att förvirra ännu mer. Det svenska begreppet karbonathårdhet har inget med det vi akvarister kallar KH. Detta KH kommer från en tysk begreppsvärld och är ett rent alkalintetsvärde - det mäter alltså totala alkaliniteten. Det svenska begreppet karbonathårdhet (såsom det används i teknisk och kemisk litteratur) refererar till något helt annat. Det är den del av hårdheten som har sitt ursprung från upplösningen av kalksten. Detta då till skillnad från sån hårdhet som kom från kalcium och magnesiumsulfater . Varför det var viktigt (och kanske är) att särskilja denna hårdhet från totalhårdheten (som talar om mängden av i huvdsakligen kalcium och magnesium) var att det svenska begreppet karbonathårdhet var det som exempelvis kunde bilda pannsten genom att kalk återbildades. Var inte ursprunget kalciumkarbonat (eller magnesiumkarbonat) så kunde det helt enkelt inte bildas någon pannsten även om vattnet var hårt.

 

MVH Lasse

Ja, detta med General Hardenss, GH, att det är Mg+Ca...tror jag inte alla vet. Fast å andra sidan ett helt ointressant begrepp för oss då vi ju mäter dessa separat:-). 

Ett bra inlägg Lasse, begreppen kan va krångliga att hålla isär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter

 

Vad jag menar är att det förekommer preparat med förhöjda Bor/borat värden för att buffra vattnet. Det förkommer även salt med förhöjda värden av bor/borat. Med dessa produkter i vattnet så stämmer inte våra referensramar vad gäller ett avläst KH-värde. En del av karbonatalkaliniteten är ersatt på konstgjord väg av boralkalinitet. Använder man då Balling så sätter man till för lite bikarbonat i förhållande till calcium om man mäter och anpassar doserna till avläst KH-värde. Preparatet Stig nämnde var ett exempel och dessa preparat skall man vara försiktiga med

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...